Kom dagen, kom natten

Lind, Åsa

VINNARE AV SNÖBOLLEN -- ÅRETS SVENSKA BILDERBOK 2020!NOMINERAD TILL AUGUSTPRISET 2020! Någon ropade: "Kom, vi badar!" Och alla sprang så fort så att det bara dunkade.  Som ett hjärta i själva marken.  Fast de andra de kunde ju simma. Utan flytkuddar. Ända ut till hopptornet. Och alla skratten följde med.  Kvar på stranden. Ensam. Som osynlig.  Och ändå inte. Åsa Lind och Emma Virke fångar stämningen i sommarens sista dag i den unika bilderboken Kom dagen, kom natten. Ett innerligt möte mellan poesi och bilderbokskonst där vi får följa dagens skeenden och nattens drömmar genom bokens unika dragspelsformat. Där dagen slutar, slutar inte boken, för på andra sidan kommer natten.

Philip 8 år:
Det är en lite annorlunda bok för man kan veckla ut boken som ett dragspel. Det är ganska kul faktiskt. Jag längtar efter sommarlovet nu. Jag vill bada och sova så länge jag kan.

AC (mamma):
Så kom dagen den sista sommardagen. För morfar sa att höststormarna var på väg.
Lite vått i gräset, kallt under fötterna. Men varmt i solen i ansiktet.

Så börjar den vackra och poetiska bilderboken Kom dagen kom natten. Det är en lekfull bok som kan vecklas ut eller läsas ihopvikt (dock kanske lite känsligt för ovarsamma fingrar) och jag är svag för överraskningsmoment likt detta. Meningarna drar mig tillbaka till barndomens varma sommardagar och jag känner frustrationen hos barnet i de delar av boken då hen är för liten för att vara med. Jag känner värmen under mina fötter när hen går på stenarna. Jag känner lukten från blöta bad och grässtrån. Jag känner tryggheten från min farfar. Jag känner längtan efter sommaren och jag inser att jag haft lyckan att ha fina somrar och sommarlov och det ligger en stor önskan om att mina barn en dag ska minnas dofter och känslor på samma sätt bara genom att titta på illustrationer likt dessa. Nostalgi!

Boken får starka fyror av fem av mig för tillbakablickar och text och illustrationer som gifter sig tillsammans med en fin lekfullhet.

Philip 8 år:

AC (mamma):
Så kom dagen den sista sommardagen. För morfar sa att höststormarna var på väg.
Lite vått i gräset, kallt under fötterna. Men varmt i solen i ansiktet.

Therese

2020-10-28

Poetiskt flödande språk och en annorlunda layout.