Kolonin

Jägnert, Johan

Det råder en fin gräns mellan rätt och fel och mellan gott och ont. Men det är inget som Nikolai Kovalev reflekterar över. Som högste chef över marskolonin har han haft fullt upp med att förbereda för den stora vågen av civila kolonisatörer som snart är på väg till planeten. Men det är ett känsligt företag. Skulle någonting gå fel måste de klara sig själva i månader innan de kan räkna med hjälp från jorden. Men inget kommer att gå fel under Nikolais ledarskap. Han har alla de egenskaper som krävs för att leda människor; i alla fall enligt honom själv. På jorden går förberedelserna enligt planerna och när de första skeppen med civila lämnar jorden får vi följa den ensamstående ingenjören Emma Harrison samt familjen Anderson. Emmas hetsiga temperament och burdusa sätt har skaffat henne många fiender på jorden och frågan är om hon kan fly från dessa trots att hon snart kommer att befinna sig...

Blev mycket positivt överraskad av denna dystopiska sf-thriller! Ypperligt välskriven fängslande story med oväntad twist. "Kolonin" är en page-turner värd definitionen, fylld med spänning till brädden och svår att lägga ifrån sig. Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2019/09/kolonin-av-johan-jagnert.html

Har aldrig läst något från denna författare tidigare. Blev glatt överraskad. Spännande och en "twist" på berättelsen som höjer den en nivå till. Bra! Kan rekommendera denna.

Peter Granström

2019-06-26

Mycket bra från början till slut. En välskriven och spännande sci-fi som jag kan rekommendera starkt!

En mycket spännande historia som jag direkt sögs in i. Flera oväntade vändningar och jag mer eller mindre sträckläste boken. En science fiction roman som jag verkligen kan rekommendera.

Lotta Nilsson

2019-03-21

Kom snabbt in i handlingen och i karaktärerna. Spännande och hoppas på en uppföljare.

Henrietta Hallgren

2019-03-11

En aning långsam öppning, men sen tar det fart. Man få följa flera olika personer, men det blir aldrig rörigt. Sista halvan är riktigt spännande. Välskrivet med bra flyt. Ett plus för starka kvinnliga karaktärer.

Jens Göransson

2019-03-11

Mycket spännande faktiskt. Över förväntan. Om man ska jämföra med "the Martian" så är det här mer fokus på människor och relationer och inte så mycket teknik (vilket jag föredrar). Rekommenderas, och boken lämnar en öppning för en fortsättning som jag gärna läser om det kommer en sådan.