Kolonin

Jägnert, Johan

Det är år 2063 och kolonin på mars är nu redo att ta emot den första vågen av civila. Helena Anderson och hennes familj är en av få utvalda som kommer att vara en del av mänsklighetens nästa stora projekt. Men hon känner ingen entusiasm... När avfärden närmar sig inser hon att hon håller på att göra sitt livs största misstag. Hon slits sönder av ångest över att lämna jorden för alltid, men samtidigt inser hon att det inte finns något hon kan göra. Beslutet är oåterkalleligt. Ingenjör Emma Harrison har å andra sidan inga problem att lämna jorden. Äntligen kommer hennes livslånga dröm om Mars att gå i uppfyllelse. Men hon har andra problem. Emmas hetsiga temperament och lite fyrkantiga beteende har gett henne många fiender på jorden och frågan är om hon kan undkomma dessa fiender trots att hon snart kommer att befinna sig på en annan planet? Nikolai Kovalev har varit på Mars i över fyra år...

Åsa Carlsson

2019-09-12

Blev mycket positivt överraskad av denna dystopiska sf-thriller! Ypperligt välskriven fängslande story med oväntad twist. "Kolonin" är en page-turner värd definitionen, fylld med spänning till brädden och svår att lägga ifrån sig. Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2019/09/kolonin-av-johan-jagnert.html

Robert Svensson

2019-08-26

Har aldrig läst något från denna författare tidigare. Blev glatt överraskad. Spännande och en "twist" på berättelsen som höjer den en nivå till. Bra! Kan rekommendera denna.

Peter Granström

2019-06-26

Mycket bra från början till slut. En välskriven och spännande sci-fi som jag kan rekommendera starkt!

En mycket spännande historia som jag direkt sögs in i. Flera oväntade vändningar och jag mer eller mindre sträckläste boken. En science fiction roman som jag verkligen kan rekommendera.

Lotta Nilsson

2019-03-21

Kom snabbt in i handlingen och i karaktärerna. Spännande och hoppas på en uppföljare.

Henrietta Hallgren

2019-03-11

En aning långsam öppning, men sen tar det fart. Man få följa flera olika personer, men det blir aldrig rörigt. Sista halvan är riktigt spännande. Välskrivet med bra flyt. Ett plus för starka kvinnliga karaktärer.

Jens Göransson

2019-03-11

Mycket spännande faktiskt. Över förväntan. Om man ska jämföra med "the Martian" så är det här mer fokus på människor och relationer och inte så mycket teknik (vilket jag föredrar). Rekommenderas, och boken lämnar en öppning för en fortsättning som jag gärna läser om det kommer en sådan.