Kolmastoista kertomus

Setterfield, Diane

| 2007

Flag from fi

Kolmastoista kertomus oli vuoden 2006 suurimpia kansainvälisiä menestyksiä: esikoisteos, jonka käännösoikeudet myytiin lähes 40 maahan ja joka pysytteli koko syksyn USA:n bestsellerlistalla - sitä on myyty jo lähes 300 000 kappaletta.Margaret Lea on töissä isänsä kirja-antikvariaatissa ja kirjoittaa harrastuksekseen elämäkertoja unohdetuista ja vähän tunnetuista kirjailijoista. Eräänä päivänä hän saa kirjeen Vida Winteriltä, joka on kuuluisimpia ja rakastetuimpia nykykirjailijoita. Winter on ollut salamyhkäinen ja keksinyt menneisyydestään ja taustastaan erilaisia versioita vuosien varrella. Nyt hän on jo vanha ja sairas: hän haluaa kertoa totuuden erikoislaatuisesta elämästään ja toivoo Margaretin saapuvan luokseen. Margaret lähtee empien mutta uteliaana Yorkshireen tapaamaan kirjailijaa, ja Vida aloittaa kertomuksensa. Se on runsas, dramaattinenkin kertomus Marchin perheestä, sen Isabelle-tyttärestä...

Anna Hedenstedt

2023-03-09

Med mycket inspiration av engelska 1800-talsromaner berättas här en härlig krypa-upp-i-fåtöljhistoria som innehåller författare, antikvariat, engelska herrgårdar, brev, tvillingar, topiarier och spöken. Skulle göra sig bra som film! Glad att jag dök på denna av en slump!

Solveig Andersson

2021-04-17

Hur har jag i så många år kunnat missa den här romanen? Det är en underbar bok som var rent omöjlig att lägga ifrån sig. Läs den och njut!

Marie Falk

2014-09-30

En bok man aldrig vill ska ta slut. Underbar. Baksidestexten gör boken orättvisa. Läs den!

Eva Jakobsson

2014-06-27

Denna bokvar en sidvändare för mig , tyckte verkligen om den.

2013-06-10

Anna Maria Käll läser otroligt bra. Boken är vacker, magisk, jag kan se de engelska trädgårdarna framför mig. Boken börjar riktigt bra, men jag hade nog efter alla vitsord boken fått förväntat mig något mer. Den blev något tjatig med historierna om Adeline och Emmeline, och till slut visste jag knappt vem som var vem. Men en stark trea är den värd!

Janna Vestberg

2013-02-20

Jag tyckte denna var riktigt bra! Satt uppe långt in på natten, nära morgonkvisten och läste bara för att få veta hur det slutade. Kunde inte lägga ifrån mig den!

Charlotte Lundquist

2013-02-01

En helt fantastisk bok, läs och njuuut!!!

2013-01-12

Jag hade nog lite för höga förväntningar men den var i alla fall läsvärd. Lite av en bladvändare även om det aldrig blev superspännande.

Eva Svahnström

2012-12-03

Vilken berättelse att förlora sig i... Koka en kopp te, kryp upp med en filt i soffhörnet och läs den.

2012-08-24

En fantastisk berättelse om en ganska underlig familj. Den är spännande och fängslar mig hela vägen. Underbart skriven och lättläst. Svår att lägga ifrån sig.

Malin Lundh

2012-07-18

Denna bok är speciell och stundtals älskade jag sen men samtidigt tyckte jag den var konstig. Klart läsvärd.

Carina Svensson

2012-07-16

Tyckte den var seg de första tjugofem sidorna, eftersom de bara innehöll en persons tankar och innehållet av ett brev. Men sedan började det hända saker och jag blev helt fast! En underbar bok! :)

Miranda Samuelsson

2012-06-12

Helt underbart bra bok!

Maria Jönsson

2012-03-23

Förstår inte riktigt meningen med denna bok. Allt är konstigt i den och hela boken är konstig i sig. Ger upp.

Cecilia Magnusson

2012-02-11

Underbar, fantastisk, himmelsk och ja sa jag underbar? Känns sorgligt att den är slut.

2011-09-12

En bok som inte alls nådde upp till mina förväntningar. Visst är den hyfsat välskriven men jag tycker att storyn är helt enkelt för banal. Typisk topp-liste-litteratur helt utan mening och djup. En klar besvikelse.

Anette B

2011-05-19

Underbar bok. Älskar när författaren gå på djupet med karaktärer och miljöbeskrivning och när de med små medel får läsaren att nästan kunna känna, höra och lukta det som händer i boken.

Sofie Petersson

2011-05-14

Boken slänger drömmande ögonkast efter de svällande romanerna från 1800-talet och förälskelsen till storheterna Jane Eyre och Svindlande höjder märks tydligt. Den trettonde historien är en roman där en komplicerad familjs historia bubblar upp till ytan och där sinnessjukdom, syskonkärlek och hedarna är självklara ingredienser. Nuet blandas med det historiska och resultatet blir en snårig roman där bitarna allt eftersom faller på plats och ett allt mer komplicerat familjedrama gör sig tydligt. Romanen ger en trivsam läsning men förväntade mig mer eftersom den blivit enormt populär.

Elin Stenblom

2011-02-20

Speciell bok som du antingen älskar eller inte läser ut. Den trettonde historien är Setterfields debutroman och många läsare väntar otåligt på att hon ska släppa en ny bok.

Brita Lodén

2010-10-22

Engelska författare som skriver i den klassiska engelska litterära traditionen finns det något bättre.

Anna Malmgren

2010-10-17

Blev lite besviken då jag bara hade hört gott om boken och den hade fått fantastiska recensioner på flera ställen.

Linda Bohlin

2010-10-08

en otroligt spännande bok skriven på ett skickligt sätt. jag gillar intriguppbyggandet och personporträtte. en bok jag önskar jag inte hade läst utan hade framför mig. blir svårt att toppa denna och jag hade svårt att lägga den i från mig, rekommenderas verkligen!

Gunilla Jönsson

2010-08-08

Jättebra.Det går inte att lägga boken ifrån sej.Detta är författarens första bok, jag ser redan fram emot nästa.

Emma

2010-02-12

En fängslande saga helt enkelt. Från första sidan var jag fast och den blev inte tråkig ens för en sekund. Svårt att förklara den här boken. Om en tjej som bär på en stor sorg. Men delvis tappar bort den när hon istället blir så inne i Vida Winters livsberättelse. Om jakten på sanningen, och på Vidas trettonde historia. Om att få fram sin egen sanning och sorg, att sätta den i ord och bli fri. Vilket jag ser som bokens symboliska budskap. Sedan älskade jag miljön som är en blandning av grönskande trädgårdar, ett knarrande gammalt hus, sagor, gamla böcker, oförklarligheter och vintermys. Slutet överraskade mig och jag gillar hur allt tillsist fick sin förklaring. Som en pusselgåta som reds ut. Och lämnar en trevlig tillfreds stämning, med önskan att om det bara fanns mer...

2010-02-04

På lek, På lek?
Jag älskar engelska herrgårdsromaner som utspelar sig före mobilens och Internets tid. Ett familjemysterium som ska avslöjas, hemliga rum, fallfärdiga, mörker och regn, smygande steg, spöken?, en labyrintisk trädgård, lite kufiska människor. Allt det finns med i denna härliga roman, väldisponerad och välskriven, med lätt hand, med en kvinna som älskar böcker mer än människor (får man det?) som huvudperson. En dans med alla de välkända stegen. Tyvärr är romanens upplösning och slut erbarmligt dålig. Plötsligt byter hon stil och ska förklara allt, allt. Men vägen dit var ren skär njutning.

Vilket språk, vilken miljö och vilka fantastiska personbeskrivningar. Detta är en sådan där bok som jag vill rekommendera till alla jag känner och som jag kan känna ett stygn av avundsjuka när någon inte har läst den och har alla sidorna med förtrollande läsning framför sig!

Ullis N

2009-12-23

´Gillar du Lagerlöf och Bronté så är det här definitivt en bok för dig. Känns väldigt Jane Eyreskt och med samma känsla av magisk realism som Lagerlöf lyckas skapa med många av sina böcker. Det känns inte som att man läser utan mer som att sitta framför en brasa och höra historien berättas.

Caroline Lindström

2009-07-04

Ah, vindlande pussel.

Li Bok

2009-06-05

historisk saga. Helt förtrollande.. Vacker miljö. Du förflyttar dig bort i tiden..