Kollektivt självmord

Paasilinna, Arto

| 1999

... så vanvettigt rolig att varje normal läsare bör dö av skratt under läsningens gång. Jönköpings-Posten Det var längesen en roman fick mig att skratta högt ... Musikaliskt ordnat och med dramaturgisk finess berättar Paasilinna sin groteska historia to the happy end. Göteborgs-Posten Paasilinna är rolig, blixtrande satirisk men samtidigt ömsint. Svenska Dagbladet Det är utomordentligt underhållande - samtidigt som dessa tygellösa skämtsamheter utspelas

Jörgen odehök

2022-12-27

Så tragisk, komisk, sorglig, humoristisk. Helt fantastisk!

Hanna Rhodin

2019-02-05

Under midsommarnatten bestämmer direktör Onni Rellonen sig för att ta sitt liv. Han har genomgått fyra konkurser, och nu efter den senaste känner han att han inte har något mer att ge. Han befinner sig själv i sin sommarvilla vid Skålsjön och beger sig ut på jakt efter en lämplig plats för att ta sig själv av daga. Valet faller på en enslig lada, men när han kommer dit visar det sig att han inte är ensam. I ladan finns nämligen redan Överste Kemppainen som är där i samma ärende. Rellonen stoppar Kemppainen från att hänga sig och tillsammans spenderar de ett par dagar i sommarvillan med öppna samtal så som en bara skulle kunna ha med en olycksbroder. Under dessa samtal föds en idé om att självmordet istället skulle kunna bli något spektakulärt, om det utförs i grupp!

Männen sätter in en annons i tidningen och får ett massivt gensvar. Efter många turer finner vi så ett trettiotal finländare med självmordsaspiration i en buss på väg mot nordligaste Norge för att där köra bussen över kanten och således avsluta sina liv tillsammans.
Men när allt kommer omkring, vill man avsluta tillsammans när man äntligen hittat vänner…?

Jeanette Bruman

2017-08-29

Underbart skruvad!

Solveig Andersson

2017-04-02

Underhållande och rappt skriven bok. En av Paasilinnas absolut bästa!

Eva MC Johansson

2014-04-23

Underbart rolig bok, Paasilinnas bästa!

Per-Anders Tornås

2014-02-20

Vilken fantasi i denna bok. Han bästa tycker jag.

Kerstin Eriksson

2013-07-25

En ypperlig semesterbok. Härligt livsbejakande att läsa om en grupp självmordsbenägna finländare som mitt i sommaren åker runt i Europa med huvudsyfte att söka det bästa stället och tillfället att ta livet av sig - gemensamt.

Tommy -

2012-12-04

En trevlig roman som tar sig ju längre man kommer...

Erik Eriksson

2012-10-20

En av Paasalinnas bästa böcker! En riktig skröna om ett turnerande själmordsgäng som hittar tillbaka till livet! Om det vore så enkelt, men en väldigt hoppfull bok!

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Kan man driva med självmord och människor med dödslängtan...?! Ja verkligen! Tokigt rolig rakt igenom!

Terhi Karlsson

2012-09-12

Fruktansvärt träffsäker att skildra människan i det svåra, samtidigt lätta livet, både med humor och allvar på samma gång

Marianne L

2012-05-04

Otroligt rolig bok, med absurda vändningar, som får en att inse att man aldrig är ensam. Skrattade högt när jag läste den.

Kamali 

2011-10-11

Se kommentar under "en lycklig man".

Lallamen

2011-09-24

Är inte så förtjust i ljudböcker annars men den finska brytningen ger även ordet "självmördarna" en roande klang

Lars Andersson

2011-05-16

Tycker att den började bra, sen mycket utfyllnad.

Eva-Marie Lindqvist

2011-01-11

Sjukt rolig..

2010-11-24

Ibland skrattar jag och ibland suckar jag mig igenom denna bok.

Så rolig!

Lars G

2010-06-28

Finsk humor när den är som bäst!

Linda Sundbom

2010-06-04

Jag har hört att vissa skrattar högt till denna bok. Jag förstod aldrig när jag skulle skratta. Är det när två personer möts i en lada för att den ena vill hänga sig och den andra skjuta sig? Eller är det när de drar en självmordsbenägen kvinna från hennes misshandlande make och hennes apatiska tonårsbarn? Kanske kan man skratta åt samhällsironin, men för mig blev det mest bara tragiskt. För er som är intresserade av humoristiska romaner och detta tema, föreslår jag "Gör vad du vill" av Erlend Loe.

Mikaela86

2010-03-25

En bok om ett finskt kollektiv som söker ett slut på livet tillsammans. Boken är upplagd på ett humoristiskt sätt och jag känner mig underhålld nästan rakt igenom. Mot slutet(sista 50 sidorna) känns den lite utdragen och kunde ha slutat på flera ställen men förövrigt godkänd och kul för oss som är finska.

Lena Floser

2010-03-17

Inte skrattade jag särskilt ofta.