Kollaps - Livet vid civilisationens slut

Jonstad, David

| 2012

Att civilisationer kommer och går är knappast ett kontroversiellt på stående. Romarriket och mayaimperiet är populära historiska exempel. Men att vår egen industriella civilisation har ett bäst före-datum det är svårare att acceptera.Likväl genomsyras Kollaps av detta faktum. Genom att titta på såväl nutid som historia försöker David Jonstad ge en bild av vad som får en civilisation på fall. En av de huvudsakliga orsakerna tycks vara komplexitet. Ju större komplexitet, desto större risk för kollaps.Tre grundpelare bär upp den industriella civilisationen: energi, ekologi och ekonomi. Det är storheter som kännetecknas av stor komplexitet och som dessutom är tätt sammanbundna med varandra. När den billiga fossila energin som hållit igång systemet börjar sina, när den ekonomiska tillväxten inte längre ångar på och när klimatet hettas upp är resultatet en kollapsartad krutdurk.Det är skrämmande:...

Ok

Frank Thorén Hall

2015-03-18

Första halvan av boken, kanske mer än så, var mycket bra och kändes klart vettigt. Slutet av boken fick i alla fall mig att undra om det var en propagandabok för socialism. Det blev väl mycket av den varan iallafall. Tyvärr.

Peter Bergman

2014-07-19

Författaren har skrivit en riktigt välskriven bok om vårt samhälles prekära belägenhet. Det är en ganska tung läsning till en början, och läses med fördel i omgångar, men lättar senare när han beskriver gamla civilisationers fall (Romarriket och Mayakulturen). Det skapar en skön distans. I den senare delen presenterar han alternativ till det kortsiktiga och fossilberoende samhälle i vilket vi lever, och man lämnas med en känsla av "det här fixar vi", i alla fall jag.

Theresa Gyllander

2013-01-18

Författaren beskriver på ett välgrundat och lättförståligt sätt civilisationers uppgång och fall. Hur historien ser ut, vägen till idag och varför världen ser ut som den nu gör samt, kanske det viktigaste; vad vi kan göra för att på bästa sätt hantera situationen.
Rekommenderas till ALLA, både för er egen och hela jordens skull!

Jakob Nylin

2012-05-01

Ensam är inte stark

Marc Moore

2012-03-18

Intressant att det kan vara så tyst om något som är så uppenbart - att vi har ett ohållbart samhälle som är dömt att misslyckas.
Jonstad har skrivit en lättfattlig bok i ämnet som är väl värd att läsa.
Tyvärr tror jag inte att den kommer påverka många till att göra förändringar av den anledningen att frågan är för stor och känns så avlägsen, som om de skulle ske i ett parallellt universum medan vi fortsätter planera för en lugn pension på solkusten.
Jonstad är del av ett ekologiskt kooperativ, det kanske skulle kunna funka i Sverige där vi har mark att odla men om vår civilisation kollapsar tror jag inte att människor i andra länder artigt skulle acceptera våra gränser...

Jesper Åström

2012-01-31

Jag har det senaste året förlikat mig med faktumet att vårt samhälle som det ser ut nu inte kommer att bestå utan bli mindre komplext. Jag har läst mycket om det och för mig så blir det mer och mer osannolikt att en mindre kollaps inte kommer att ske. På det sättet så är den här boken Vatten På Min Kvarn så att säga. Det som talar för ämnet är att boken på ett tydligt sätt visar på varför det är sannolikt att det samhälle som vi känner till nu kommer försvinna, vad det finns för symptom och vad som troligen kommer att hända samt vad man kan göra för att förbereda sig. Det boken gav mig var att det finns hopp och att det går att ta sig ur det här ganska bra om man förbereder sig. Det finns såklart dem som kommer tycka att den här boken bara är skitsnack och det må så vara men å andra sidan så kostar det inget att ta till sig de råd som boken presenterar som t.ex. att lära sig odla sin egen mat eller att bara så enkelt som att prata med sina grannar. Efter att ha läst boken så känner jag mig motiverad att försöka förbereda mig själv så gott det går för det som komma skall :)