Kokain

Wierup, Lasse

| 2010

Kokainet flödar i Sverige. Den vita drogen har gått från att vara en exklusiv jet set-markör till massans nya sätt att festa. Glöm yuppies och åttiotal. Tänk byggjobbare, forskare, bloggtjejer, mäklare, tatuerade gängmedlemmar och mängder av artister, journalister, brats och Båstadsfantaster. Under 2000-talet har kokainet nått nya användare och kanske är det inte så konstigt. Kokainisterna själva vittnar om den ultimata självförtroendehöjaren, guldkanten i tillvaron, ett slags skumpa i pulverform som inte gör en full och dum. Olagligt? Förvisso. Men, som Grammis-vinnaren Andreas Kleerup sa i en Aftonbladet-intervju, "det är ju fortkörning också". Samtidigt råder fortfarande starka tabun kring bruket. Många kända svenskar har åkt fast, men nästan ingen har trätt fram och berättat vad de sökt och funnit i drogen. Sett i ett större perspektiv är kokainet långt mer än enbart en fråga om enskilda...

Paulina Eriksson

2019-01-16

Lärorik och intressant.

O

Olga Lund

2016-03-13

Intressant men mycket spretigt. Känns som om det är två böcker i ett och det är svårt att hålla reda på alla fakta.

Adam Ångell

2015-01-02

Svag trea i betyg.
Bra innehåll och intressant diskurs.
Men boken är rörig i sin struktur och hoppar i tid och rum mer än ett par gånger. Det ger en smått förvirrande läsning. Kapitelindelningen borde varit kronologisk eller indelad efter de olika problemområden som presenteras.
Dessutom är språkbruket juvenilt och ineffektiv vilket leder till att boken är minst 100 sidor för lång.
Pga övertydligheten känner jag mig underskattad som läsare, och att det tar onödig tid i anspråk att ta sig igenom boken.
Slutligen tar det nästan 500 sidor innan jag verkligen förstår vad författarnas poäng med boken verkligen är.
Jag skulle hellre rekommendera Tom Freilings bok Med samma titel. Den är hälften så lång men har dubbla innehållet.. Typ..

PL *

2014-04-14

Bra och intressant, men lite långdragen.

Johanna Engström

2012-04-15

Läste inte ut denna. Men intressant.

Kristina Simar

2012-02-14

En ganska intressant reportagebok om hur kokainet framställs i Latinamerika och hur det kommer till Sverige. Om vem som använder kokain. Författarna är själva emot en legalisering av kokain, men många vill legalisera det. Boken innehöll mycket fakta men något rörig i texten. Den var ändå lärorik. Den delen om hur kokainet framställs i Latinamerika och kommer till Sverige var något intressantare än den delen där författarna berättar om alla kändiskar som använt drogen var. Boken hade nog kunnat kortas ner något och ändå behållit det väsentligaste. Även om ämnet var intressant blev 525 sidor lite för mycket.

Eva Wasteson

2011-07-28

Mycket lärorikt om latinamerika speciellt

Anna Nyman

2011-07-24

Jag tycker kapitlen som handlar om sydamerika fungerar betydligt sämre än de som handlar om sverige. De är spretiga och "argumentationen" känns inte helt underbygd.

Mårten Thorslund

2011-02-08

Kokain är, tvärtemot vad vissa vill påskina och än vad användandet pekar på, allt annat än en "ofarlig partydrog", den dödar. Senast idag publicerades det sensate svenska dödsfallet, tragiskt men inte otypiskt en "kändis", Jon Spendrup, som faktiskt dött i sviterna av kokainanvädning. Om du inte redan gjort det läs denna mycket researchade och starka bok, som borde vara ett obligatorium i skola/hos ungdomar och vuxna och bland föräldrar med barn i tonår-uppåt (alla alltså?).

Cissi Rosenqvist

2011-01-19

Mycket bra! Spännande och skrämmande läsning. Tyckte oxå att partierna som handlade om Sydamerika var bra men jag gillade mer de stycken som handlade om Sverige och hur gammalt det här med kokain faktiskt är. Bitvis lite mastig men på det stora hela, en mycket bra bok.

Louise A

2010-11-24

Mycket intressant och välskrivet, om både historia och nutid. Men något mastig.

joaim krantz

2010-11-02

Vissa partier är riktigt bra, särskilt de som handlar om krigen i Sydamerika och Mexico. Stundtals blir det emellertid lite spretigt och pratigt. Saknas egen intressant analys, trots allt läsvärt.

Magnus Hoem

2010-08-08

Intressant bok, om än lite långdragen.

harriet karlsson

2010-06-12

Skrämmande bra.
En aning långdragen här och där men hur grym är den mänskliga varelsen egentligen?