Kokain

FEILING, TOM

| 2009

Kokainet är billigare än någonsin. Mediernas exponering av kändisars användning av drogen ger den ett skimmer av framgång. Tillsammans med det låga priset stärker detta drogens position som den mest missbrukade.Det här är berättelsen om kokainet. Om dess väg från naturläkemedel i Sydamerika till var mans näsa. Om hur den påverkar hela nationers ekonomi, finansierar krig och korrumperar politiker världen över.Tom Feiling följer drogen från Colombia, via Kingston och Miami, till London och New York. Han träffar Medellínkartellens torpeder, amerikanska langare, brittiska missbrukare och jamaicanska smugglare. Men även militärer och narkotikapoliser som för kampen mot gängen och kartellerna.

Adam Ångell

2014-12-09

Mycket bra bok som väl skulle ha kunna ha fått en femma men jag tycker delen om Colombia och producentländerna är lite väl långa och upprepande.
Å andra sidan är, delvis på grund av de långa delarna, boken väldigt beskrivande och uttömmande och målar upp en bild av hur svår problematiken är och hur svår den skulle vara att lösa med "gamla metoder", om det överhuvudtaget går.
Läsvärd, läs den.

Louise A

2011-08-30

Mycket intressant, men samtidigt tungläst pga. alla fakta.

Jesper Åström

2010-09-07

En mycket bra, välskriven och framförallt intressant bok. Ibland kan den bli lite väl faktatung och det är mycket namn som förekommer så det går inte direkt att stressläsa den utan den måste läsas långsamt. Jag upplever boken som i stora drag neutral även fast jag tycker att den kanske ställer sig på samma sida som de som vill legalisera illegala droger och efter att ha läst boken så verkar det faktiskt vara mer fördelar än nackdelar med det ställningstagandet. Boken känns väldigt välgjord och täcker de flesta områden som har med ämnet att göra. Att den dessutom har fakta i form av referenser (25 sidor i slutet med referenser) genom hela boken gör att jag ser innehållet som väldigt trovärdigt även om jag själv inte har kollat referenserna. På det stora hela så ger jag den här boken en stabil 4a och tror det skulle vara nyttigt om alla läste den.