Kokain

Engman, Pascal

| 2021

Som en svensk The Wire i bokform. Nu kommer den efterlängtade uppföljaren av Pascal Engman. En våldsam avrättning på öppen gata försätter de boende i Järva i skräck. Vad blir nästa drag i kriget mellan de rivaliserande förortsgängen Vargarna och YBT? I skuggan av våldet tvingas butiksinnehaverskan Fatou Diop gång på gång att vända bort blicken av rädsla. Men någonstans går gränsen för hur mycket en människa kan svälja utan att göra motstånd. Polisinspektör Vanessa Frank kopplas in i mordutredningen och finner sig mitt i en brinnande gänguppgörelse där allt verkar handla om kokainet. Samtidigt som hon försöker landa i rollen som fostermamma till tonåriga Celine visar sig hennes nya sårbarhet bli den största utmaningen för utredningen. Kokain är den fjärde, fristende delen i Pascal Engmans serie om polisinspektör Vanessa Frank. I denna hisnande, mörka thriller skildras de...

Zzznark.... Nätt och jämnt får den en tvåa, för jag läste ju faktiskt ut den i alla fall. Är inte så road av böcker om gängkriminalitet och även om en del av Engmans tidigare böcker också handlat om det till viss del så fokuserar den här nästan bara på det. Kanske hade den gjort sig bättre på film, i bokform kan jag gärna vara utan sån här action.

Spännande, fascinerande och välskriven!

Pascal Engmans bästa hittills! Grym, våldsam, skrämmande och spännande ! Går inte att lägga ifrån sig och biter sig fast!

Vilken bra bok.
Verklighetstrogen, realistisk och välskriven. Jag blev helt uppslukad, obehaglig, skrämmande, grym och brutal. Läs den, årets bästa.

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Boken Kokain är författaren Pascal Engmans femte bok, och det är den fjärde boken i serien om polisinspektör Vanessa Frank. Jag har läst alla tidigare böcker, och tyckt väldigt mycket om dom allihopa. Och den här nya boken gjorde mig absolut inte besviken, för den var precis lika bra som dom andra. Boken är mycket välskriven, oerhört spännande, riktigt hemsk, och den känns väldigt realistisk. Rekommenderas varmt.