Kokain

Engman, Pascal

| 2021

Som en svensk The Wire i bokform. Nu kommer den efterlängtade uppföljaren av Pascal Engman. En våldsam avrättning på öppen gata försätter de boende i Järva i skräck. Vad blir nästa drag i kriget mellan de rivaliserande förortsgängen Vargarna och YBT? I skuggan av våldet tvingas butiksinnehaverskan Fatou Diop gång på gång att vända bort blicken av rädsla. Men någonstans går gränsen för hur mycket en människa kan svälja utan att göra motstånd. Polisinspektör Vanessa Frank kopplas in i mordutredningen och finner sig mitt i en brinnande gänguppgörelse där allt verkar handla om kokainet. Samtidigt som hon försöker landa i rollen som fostermamma till tonåriga Celine visar sig hennes nya sårbarhet bli den största utmaningen för utredningen. Kokain är den fjärde, frist ende delen i Pascal Engmans serie om polisinspektör Vanessa Frank. I denna hisnande, mörka thriller skildras...

Mikael Dahlgren

2023-12-10

Lite ojämnt vad gäller spänningshalten men tog sig

Marcus Lind

2023-01-26

Inte min kopp te men ändå ok upplägg. Fastnade inte för denna.

Erik Malm

2023-01-18

Nej inget vidare faktiskt. Blev inte särskilt spännande.

Felix Hedin

2023-01-17

Nä denna höll den första tredjedelen innan alla trötta floskler och pekpinnar tar över. Kunde redan gissa vad nästa steg var pga förutsägbarheten. Sömnpiller.

Helena Rasmusson

2022-11-20

Fartfyllt, spännande, tyvärr verklighetstrogen! Fortsatt mycket bra romanserie med Vanessa Frank!

2022-11-12

Lysande spänningslitteratur. Aktuell och verklighetstrogen. Som spänningsroman håller den toppklass.

Bokdjungeln

2022-08-17

Som alltid när Engman skriver är boken spännande från början till slut. Han skriver så levande och jag som läsare kan se allt framför mig väldigt tydligt. Jag trodde dock på några ställen att "det här vet vi inget om, nu har författaren nog missat att koppla samman". Men nej nej. Allt förklaras och kopplas ihop på ett bra sätt allt eftersom. Han är en mästare på att skriva thrillers!
Bokens innehåll är hårt, stundtals grymt, men den visar också på civilkurage och medmänsklighet vilket är fina kontraster till den hårda världen en del bor i. Hur som helst så har jag efter fyra böcker ännu inte fått nog av Vanessa och Nicolas och det är därför, med glädje jag kan säga att jag snart har den femte boken i min hand.
Som jag sagt tidigare, läs böckerna om Vanessa Frank!

Karolin L

2022-05-25

Fortfarande lika spännande och fängslande om Vanessa och livet som polis. i boken Kokain tar Engman dessutom upp "alla" sidor av droghandeln på ett intressant sätt. Tankeväckande men också rysligt spännande.

Lotta Strandberg

2022-03-27

Kerstin Kolm

2022-02-02

Skrämmande innehåll- händer runt omkring oss här i Sverige. Nu.

A H

2022-01-07

Såå bra

2021-12-17

Svårt att hitta ord, det är så plågsamt bra att läsa! Engman ger gastkramande spänning, och en inblick i en värld som dessvärre känns trovärdig. Att det är en värld liknande denna som möter svensk polis är förfärande.

Maria Jacobsson

2021-12-14

Ännu en fullträff av Pascal Engman! Det är fullt tempo från början till slut. Jag fascineras av författarens research som måste varit omfattande. Allt i boken känns trovärdigt, brutalt verklighetsnära och skrämmande på samma gång. Han skildrar relationer, knarkhandel, gängkriminalitet och invandrare med samma självklarhet. Jag är helt uppslukad och plöjer igenom de nästan 600 sidorna på en knapp vecka. Om jag inte hade behövt jobba och sova så hade jag sträckläst boken. Längtar redan till nästa bok med Vanessa i huvudrollen!

Jan Banan

2021-12-05

Spännande, välskriven och bra inläst av Stefan Sauk, dock inte riktigt samma fullträff som "Änkorna".

2021-11-26

Zzznark.... Nätt och jämnt får den en tvåa, för jag läste ju faktiskt ut den i alla fall. Är inte så road av böcker om gängkriminalitet och även om en del av Engmans tidigare böcker också handlat om det till viss del så fokuserar den här nästan bara på det. Kanske hade den gjort sig bättre på film, i bokform kan jag gärna vara utan sån här action.

Spännande, fascinerande och välskriven!

Katarina Nord

2021-11-05

Pascal Engmans bästa hittills! Grym, våldsam, skrämmande och spännande ! Går inte att lägga ifrån sig och biter sig fast!

Monica Bäckelin

2021-10-13

Vilken bra bok.
Verklighetstrogen, realistisk och välskriven. Jag blev helt uppslukad, obehaglig, skrämmande, grym och brutal. Läs den, årets bästa.

2021-09-27

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Boken Kokain är författaren Pascal Engmans femte bok, och det är den fjärde boken i serien om polisinspektör Vanessa Frank. Jag har läst alla tidigare böcker, och tyckt väldigt mycket om dom allihopa. Och den här nya boken gjorde mig absolut inte besviken, för den var precis lika bra som dom andra. Boken är mycket välskriven, oerhört spännande, riktigt hemsk, och den känns väldigt realistisk. Rekommenderas varmt.