Koka björn

Niemi, Mikael

... en vidunderlig skildring av hur det exempelviskan kännas att äta kokt potatis med smör för förstagången. Det är över huvud taget en av Niemis störstatillgångar som författare, att han bakom varje kröklyckas duka fram just det som jag (och förmodligenvarenda jävel) blir lycklig av att få läsa just då. Aftonbladet Niemi skriver en mättad och bildrik prosa och berättelsen blir ett slags blandning mellan mustig,historisk skröna och deckare. Tidningen Vi Det var prosten som gjorde fyndet. En bra bit ute i det sviktande kärret gav han ifrån sig en genomträngande busvissling, som han lärt sig under sin tonårstid i Kvikkjokk. Jag skyndade mig genast åt hans håll. Vattnet var kolsvart, över ytan stack en stör upp. Prosten grep tag och vickade på den. I det mörka slammet vajade något ljust, något som liknade hö. Sedan, till min outsägliga fasa, insåg jag att det var hår. Det är...

Koka björn är en mordhistoria som samtidigt berättar om väckelsen och livet i norr i mitten av 1800-talet. Prosten tar hand om samepojken Jussi när han hittar honom på vägkanten. Jussi blir sedan hans följeslagare och betraktare som ser och lär. Tillsammans använder de sedan sig av nya metoder för att sätta fast en mördare som först antas vara en björn. På deras väg till lösningen möter vi den karga kalla vardagen och dess människor, men också en vacker natur. Niemi beskriver med kärlek den norrländska floran och hans språk är rakt igenom en fröjd att läsa.

Seg och platt, mycket ältande, många upprepningar, papperstunna karaktärer och så på tok för många liknelser. Inget nytt under den här solen.

Som titeln antyder är det här ett riktigt hopkok. Viltkött kryddat med skröna a la Torgny Lindgren, svavelos från helvetet, mord, fylleri och misshandel i tornedalska myrar.

Mikael Niemi tar sig stora friheter när han porträtterar den mytomspunne väckelsepredikanten Lars Levi Laestadius som en praktiserande kriminaltekniker i 1850-talets lappmarker. Vid sin sida har denne Sherlock Holmes i prästrock en vinddriven samepojke som får axla Watsons roll.

Sprängfylld av berättarglädje eldar Niemi på under sin deckargryta, tillsätter sagans örter och rör om med Jesus på korset. Han ersätter historisk faktakoll med bisarr fiktion. Vi slevar i oss av anrättningen. Blir mätta och belåtna. I bihålorna lagras aromen av nya kunskaper.

Lilo

Mikael Niemis språk är helt underbart - hans förmåga att fånga det norrländska vemodet, det karga landskapet... det är så vackert. Jag älskade den här boken, den är spännande, den är lärorik och den är fantastiskt skriven.

janne lindh

2018-08-28

Ibland förstår jag inte riktigt vad Niemi vill ha sagt, men han är en fantastisk berättare.

2018-01-23

Nääää INGET för mig

Detta är en otroligt gripande bok. Men också väldigt spännande. Jag lider när jag läser och tårarna stiger i ögonen. Ibland fnittrar jag lite eftersom det samtidigt finns en del komik i det hela. Ett antal gånger får jag kväljningar då det förekommer en del, för mig lite läbbiga situationer. Men allt slinker in med stort välbehag ändå, för den här författaren kan verkligen konsten att trollbinda sin läsare.
Boken väcker många tankar hos mig.
Jag lider verkligen med bokens Jussi och jag beundrar prosten (Lars Levi Laestadius) och hans fantastiska sätt att hjälpa alla som behöver honom. Dessutom kämpar han hårt i motvind i tidens väckelse.
Jag rekommenderar varmt denna boken till alla. Det är en fin läsupplevelse.

Här har jag skrivit om författarens bok Fallvatten.

Betyg 5 av 5