Koirapuisto (SIGNEERATTU)

SIGNEERATTU KIRJA! RAJOITETTU ERÄ! Koirapuisto on kahdessa aikatasossa vyöryvä kertomus nykypäivän Helsingistä ja Ukrainan itsenäisyyden vuosista, hedelmöitysbisneksestä ja korruptiosta. Samalla se on syvän inhimillinen tarina uskollisuudesta, rakkaudesta ja lapsensa menettäneestä naisesta. ? Sofi Oksanen yhdistää Euroopan lähihistoriaa luotaavan realismin ja psykologisen trillerin. Teos nostaa kaunokirjallisuuteemme uuden teeman: liiketoiminnaksi valjastetun lapsitehtailun maailman. Vuoden odotetuin romaani ilmestyy 20.9.2019.

2022-08-13

Läste färdigt den här romanen av Oksanen, hoppades rätt länge att den skulle öppna sig och bli till något riktigt läsvärt. Dock hände det aldrig. En besvikelse.

Hundparken målar upp ett stycke nutidshistoria. Huvudpersonens, Olenkas, uppväxt sker mot en bakgrund av Sovjetunionens fall och den nya verklighet som framträder.
Berättelsen vecklas ut långsamt, steg för steg. Det ger mig möjlighet att reflektera över de olika komponenterna i lugn och ro.
För mig är det här en bok om kontraster. Den handlar om de extrema skillnaderna i möjligheter, livsvillkor och levnadsstandard som existerar i . Och vad en individ kan vara beredd att göra för att få det bättre, för att hjälpa sin familj.
Det är en berättelse om hur man är beredd att bli utnyttjad och om hur man är beredd att utnyttja andra. Det är en skildring av en enormt cynisk handel med äggdonationer och surrogatmödraskap i Ukraina. Intressenter som gör allt för att barnlängtande människor ska fortsätta försöka, fortsätta betala. Som på ett sätt som skrämmande mycket påminner om grooming övertygar unga, vackra och fattiga kvinnor att bli äggdonatorer utan att informera dem om möjliga konsekvenser.
Dessa kan t. ex. vara att under tiden som donator blir man omhuldad och ompysslad som livgivare för att sedan vara obehövd med både sociala och psykiska effekter. Det kan finnas en stark längtan efter att lära känna det barn man är biologisk förälder till. Det kan också medföra svårigheter att skaffa egna barn när den dagen kommer och en ökad risk för bröstcancer.
Det är en hjärtslitande berättelse som inte ger några enkla svar utan lämnar mig med fler frågor. Hundparken är en väldigt bra roman.

Kerstin Lidström

2021-04-13

Besviken på denna bok. Jag tyckte den var väldigt rörigt och hoppigt skriven. Orkade inte läsa ut tyvärr.

Stinas_boksida

2021-02-25

På en bänk i en hundpark sitter två kvinnor och tittar på en familj. En kvinna som flyr från det förflutna och en kvinna på jakt efter sina barn.

Olenka och Darja kommer från Ukraina och bär båda på tunga livsöden.
Att leva I Ukraina är tufft, så för att få ihop lite pengar låter de andra ta över deras kroppar. Man donerar sina ägg eller blir surrogatmödrar till rika, fina västlänningar.

Det är en fängslande historia med mycket intriger, mord, förtvivlan, sorg och maktkamp.

Vi får följa olika platser och olika tider, vilket blir lite rörigt för mig.

Jag blir ledsen av att läsa om denna smutsiga värld och veta att detta faktiskt händer, att kvinnor utnyttjas för lite pengar.

Boken är dock läsvärd och flera gånger kryper det under skinnet på mig av fasa.

Solveig Andersson

2021-02-13