Kobra

Meyer, Deon

| 2016

Sydafrika, i dag. En matematikprofessor frn Cambridge kidnappas p en avsides vingrd. En ficktjuv, som snor ihop till sin systers lkarstudier bland turisterna vid Kapstadens Waterfront, ker fast men lyckas fly efter en eldstrid. Kvar p brottsplatserna ligger patronhylsor med en mystisk mrkning i form av en kobra. Bennie Griessel, smart snut och nykter alkoholist, frstr inte varfr han inte fr skta utredningen i fred. Vad har MI6, den engelska underrttelsetjnsten, med en simpel ficktjuv och en oknd professor att gra? Deon Meyer, Sydafrikas lysande deckarstjrna, i en ny skildring av sitt hemlands komplicerade samtid. "Deon Meyer skriver rafflande och mngbottnat om ett Sydafrika som fortfarande kmpar med sviterna efter apartheidsystemet."Sydsvenskan "Med Deon Meyer kan det inte g fel. Han r en frfattare vars arbete jag beundrar, vntar p och sedan slukar.?Michael Connelly

2016-08-10

Mycket spnnande och vlskriven. Meyer r en mstare i att klara av parallella berttelser och hans personportrtt r intressevckande. Hr r slutet lite halvdant, verkar tippa ver mot blaha, men Meyer rtar upp det hela. De historiska kopplingarna till dagens Sydafrika r intressata.