Knutby-koden

Lundgren, Eva

| 2008

Den tionde januari 2004 skakades ett litet samhälle i Uppland av ett obegripligt brott. En kvinna låg död och en man allvarligt skadad. Ett år senare, i mars 2005, inleder Eva Lundgren sina samtal med den enda människa som fått fängelsestraff för mordet i Knutby: Helge Fossmo. Att Helge Fossmo är djupt inblandad i och en av de ansvariga för händelserna i Knutby står utom all tvivel. Men Eva Lundgren anar också att det är något som fattas i mediernas berättelse om det fasansfulla dådet, och något som saknas för att vi ska kunna förstå händelserna ordentligt. Något hon kallar »knutby-koden«. Med sin bakgrund som forskare kring religion och maktrelationer visar sig Eva Lundgren vara särskilt väl utrustad för att tolka den historia som framkommer i samtalen med Helge Fossmo, rättsprotokoll och annat tidigare ej publicerat material. Eva Lundgren född 1947 i Norge, är forskare och feminist....

ElinsBokhylla

2022-11-26

True Crime böcker och biografier överlag tycker jag är lite svåra att recensera, dels för att de berättar om något verkligt som har hänt och det känns fel att kritisera det eftersom jag absolut inte vet all fakta, hur mycket jag än söker om fallet. Men också för att det oftast är väldigt kända, problematiska, grymma och groteska fall som jag läser om.
Denna gång är det inget undantag och även om det i sig inte är en ren biografi så är boken byggd på en persons minnen, erfarenheter och kommentarer och därför kommer denna recension att hållas kort kring ämnet i respekt för de människor som är iblandade, men lite längre kring boken överlag.

Många av er känner säkerligen igen Knutbysekten och de hemska händelserna som skedde under de många åren som Knutbyförsamlingen/sekten var aktiv och därför tänker jag inte gå in på djupet av bokens handling.
Däremot så är det viktigt att gå in med det tänkandet att detta är en bok som är skriven på tolkningar av intervjuer med Helge Fossmo, Knutbypastorn och dessa uppgifter går till viss del inte att varken bevisa eller motbevisa eftersom många av huvudpersonerna i dramat inte får uttrycka sig eller ge respons.

Men med det sagt så tycker jag att boken är väldigt intressant just för att den är skriven ur Helge Fossmos perspektiv, och att den är skriven relativt nära inpå att händelserna skedde. Jag har ju som sagt läst, lyssnat och sett väldigt mycket om Knubtysekten och Knutbymorden men det har varit en längre tid ifrån att själva händelsen skedde, så att få läsa det ur ett lite färskare perspektiv var intressant.

Boken i sig är väldigt intressant men också väldigt tung och tjock, det tog mig väldigt lång tid att ta mig igenom hela boken och då fick jag även ta många pauser. Bokens tjocklek är det inte så stort problem med, utan det är nog mer sättet boken är skriven på. Det är långa och kompakta kapitel med väldigt mycket information och lite rörigt kring när författaren återberättar vissa saker och sättet hon skriver sina citat på. För mig var det många sidor som blev röriga då jag inte förstod vad som var citat från Helge och intervjun och vad som var citat av Helge inom intervjun. Det är lite svårt att förklara men för den som läst boken tror jag förstår vad jag menar.

Eftersom boken är baserat på antagningar och tolkningar av Eva Lundgren som författare, journalist och forskare samlat med många intervju timmar med Helge Fossmo, lite citat från andra medlemmar/före detta medlemmar och polisutredning så blir boken väldigt rörig och torr.
Jag läste en recension av Maria T på Boktipset under Knutbykoden av Eva Lundgren (x) som beskrev boken som "men en smula akademiskt torrt skriven" och jag kan inget annat än hålla med henne om den saken.

Boken är väldigt torr, lång och tung och de frågor som jag hade innan jag läste denna bok är minst lika stora nu, inte för att jag hade trott att jag skulle få svar på så mycket men jag hade nog förväntat mig någonting mer. Någonting mer än en bok om en fullt vuxen man som bortförklarar, skyller ifrån sig och inte tar sitt ansvar för de misshandel, fysiska som psykiska och brutala mord och mordförsök som pågick under tiden som han hade makten i den så kallade församlingen.

Efter att sista sidan var läst kom jag ut ur boken med en lång suck av förvirring och irritation av att man återigen har gett en manipulativ och maktmissbrukande gärningsman ännu mer tid, så även jag eftersom jag köpt och läst denna bok. Men jag såg även klart att den oskyldiga lilla mannen som Helge Fossmo tror att han är verkligen inte stämmer överens med den bild jag nu haft fått av honom.

För den som inte är så insatt så är det bra att det finns fotnoter med i boken, dock hade jag nog hellre sett att de var med längst ned på varje sida istället för som i en lista längst bak i boken. Det hade varit så mycket lättare om man utan att behöva bläddra kunna glida ner med ögonen och läsa fotnoten direkt, men nu blev det alldeles för rörigt att bläddra fram och tillbaka i den tjocka boken.
Däremot var det intressant att få ta del av många av de dokument som förekom i rättegången, speciellt alla de sms och dagboksanteckningar som Sara hade fått och även skrivit själv. Samt de privata bilderna, det gav ett annat perspektiv på boken och händelserna när man även fick tillgång till de delarna av hela Knutby händelserna

Knutbykoden av Eva Lundgren är en helt okej bok, den är rätt tung att läsa och har väldigt mycket information intryckt i sig. Med tanke på att hälften av boken är baserad på intervjuer med en maktmissbrukande narcissist så får man ta det med en nypa salt.
Kapitlen är långa, kompakta och lite smått torra, förväntar du dig en lätt läsning om Knutby så är detta inte boken för dig, vill du däremot läsa en tyngre och mer komplicerad bok om Knutby då kan jag starkt rekommendera denna bok.

Maria B

2020-07-28

Intressant bok, men man får ha i åtanke att detta är Helge Fossmos ord som ligger till grund för boken samt författarens slutsatser av dessa. Helge är givetvis mest intresserad av att rentvå sig själv.

Maria T

2015-08-12

Intressant bok, men en smula akademiskt torrt skriven.

Nathalie T

2012-10-21

Intressant, men man blir aldrig riktigt klok på den här händelsen och vad som är sant och inte.