Knutby inifrån - så förvandlades pingstförsamlingen till en sekt

I september 2017 polisanmäler Peter Gembäck, tidigare pastor i Knutbyförsamlingen sig själv och två andra pastorer. Den nya utredningen avslöjar hur det uppmärksammade mordet och mordförsöket i Knutby 2004 inte alls var en slutpunkt.Tvärtom blottlägger den nya rättsprocessen ett maktmissbruk som fortsatte långt efter att mediernas sökarljus slocknat. Med hjälp av verktyg som våld, sex och pengar kunde en osund sektkultur fortsätta frodas, väl dolt under en rätt så ?normal? yta.Det här är berättelsen om pastorerna som styrde Knutby, föreställningen kring Kristi brud och sprickan i den innersta kretsen som blev början till slutet för Knutby församling. Historien är berättad ur Peter Gembäcks perspektiv och med hans minnesbilder och intryck av olika personer som grund. Han var högt uppsatt i hierarkin och för första gången vill han berätta hur han själv gjort fel, ljugit och...

ElinsBokhylla

2022-11-07

En biografi är alltid svår att recensera tycker jag, det känns fel att kritisera hur en person har valt att förmedla ens trauman och händelser i livet och därför kommer jag hålla denna recension kort.

Peter Gembäck har tillsammans med Annika Sohlander skrivit en väldigt tung, intensiv och intressant bok. En bok som handlar om en av de värsta som kan ske en människa då manipulation, makt och en stark tro tar över alla ens sinnen och egna åsikter.

Innan jag läste denna bok så hade jag väldigt höga förväntningar, jag såg fram emot att se Knutbysekten och allt som har hänt runt omkring den i ett nytt perspektiv. Jag tänkte att som boken är skriven ur en före detta pastors perspektiv så skulle vi få en helt annan synvinkel och perspektiv men tyvärr så blev jag lite besviken. Upplevde boken mer som ett sätt för Peter Gembäck att urskuldar sig själv lite, hans sätt att visa att han har gjort bra ifrån sig fast att han har varit en väldigt stor del av händelserna och de brott som förekommit inom sekten under alla åren som den var aktiv. I en del stycken kan man ändå se hans sorg och försök till att be om ursäkt till de som är drabbade men jag tycker ändå att det är svårt att inte läsa mellan raderna och se att han ändå tycker synd om förövarna och inte offren. Detta gör mig lite smått irriterad och känner en viss frustration när jag läser boken. Men med det sagt så tycker jag att boken är viktig att läsa, det är en riktigt tung bok och det tog mig väldigt lång tid att komma igenom boken.

Som boktiteln förklarar så får man ju följa med från början, vi får lära känna vem Peter Gembäck är och hur han till slut hittade fram till Åsa, Helge och alla de andra inom Knutbyförsamlingen i Uppsala.
Man får följa med Gembäcks egna resa genom sin tro som inte alltid varit så stark som den blev senare i Knutbyförsamlingen. Samt att man även får följa med direkt från starkt när alla pastorer samlas och även se hur Knutbyförsamlingen startades från början, då det bara var en församling och innan allting började kollapsa och kontrollen över människorna stegrades.

Boken är uppdelad i olika delar, vilket till viss del gör det lätt för en att läsa och följa med i tidslinjen och hänga med från början till slut. Däremot så upplevde jag att det ändå var lite för mycket hopp i boken, jag upplevde att det inte riktigt var en sån bra kronologisk ordning som det kunde ha varit. Det var mycket hopp fram och tillbaka inom kapitlen, även om författarna hänvisade till just de kapitel som de refererade ifrån så blev det lite rörigt och störde läsningen lite grann.

För mig som har läst väldigt mycket och även lyssnat på många poddar om Knutbysekten så var mestadels av boken en enda lång resumé av vad jag redan visste, även om det såklart var några nyheter eftersom det var berättat ur Peter Gembäcks perspektiv.
Det som jag tyckte var som mest intressant att läsa om det var vad som skedde inom sekten efter att mordet skedde 2004. Eftersom händelserna inom sekten efter mordet är så röriga och man inte fått veta så mycket vad som faktiskt skedde så var detta en del av boken som jag tycket var mest intressant att läsa om. Det var även den delen av boken som jag hade sett mest fram emot att läsa och jag tyckte att just den delen i boken var välskriven och intressant.

Knutby inifrån : så förvandlades pingstförsamlingen till en sekt Peter Gembäck och Annika Sohlander är en intressant och viktig bok, en bok som är tung att läsa men som verkligen är värd att läsas.
En del stycken/delar är lite röriga och tappar mitt intresse emellanåt, trots det så tyckte jag att sista delen av boken var extra intressant och uppskattade den mer.
Boken är inte för alla att läsa, det förekommer väldigt mycket våld, manipulation, sex och religion i boken och det kanske inte är passande för alla, däremot rekommenderar jag er som gillar true crime och psykologi att läsa denna bok.

Rebecka Nyman

2021-07-09

Det här var ganska tung läsning som tog tid att läsa. Men, det var väldigt intressant läsning och som helhet gillade jag hur den var upplagd. I bakhuvudet under läsningen gäller det att ha i åtanke att det här är Peter Gembäcks perspektiv. I en bok likt denna tycker jag att det är extra roligt när det finns bilder med som gör det hela lite mer verkligt. Den enda nackdelen med bilderna var att de låg på ett sätt som skapade ett hack i flödet. Förutom det var det intressant att se personerna i både mer kända händelser och i mer vardagliga sammanhang. I berättelsen uppkommer vissa saker flera gånger då dessa har med flera händelser att göra och det kan ibland vara lite förvirrande samtidigt som det då ger en djupare förståelse. Jag gillar verkligen att Gembäck ger sin berättelse från början till slut. Det ger läsaren en förståelse – ur hans perspektiv – på händelser innan mordet, i samband med mordet och hur det nästan blev än värre efter mordet. Den här boken är ett bra komplement och tillför något till skaran av berättelser kring Knutby församling.

Maria B

2020-11-10

Intressant att läsa mer om Peters upplevelser och syn på händelserna i Knutbysekten.