Knutar och kors

Rankin, Ian

| 2014

Första boken i den hyllade serien om John Rebus, nu för första gången på svenska! »Storbritanniens främsta kriminalförfattare.« DAILY MIRROR »Ingen annan författare skriver lika rika och vittomspännande kriminalromaner som Ian Rankin.« LITERARY REVIEW »Men här, i Edinburgh! Det är ju otänkbart.«Det »otänkbara« är att två flickor har försvunnit och hittats mördade. Och nu är en tredje flicka försvunnen; förmodligen har hon gått samma tragiska öde till mötes. Kommissarie John Rebus som röker och dricker för mycket, och vars egen dotter har flyttat ifrån honom tillsammans med hans desillusionerade före detta hustru är en av de många poliser som är på jakt efter mördaren.Rebus är själv jagad av sitt förflutna. Och snart börjar han få anonyma brev med knutar på snören, tändstickor i kors och förbryllande innehåll som leder honom in i en lek vars regler han inte känner till. En lek på liv och...

Lars B.

2016-08-08

Segt och stampande inledningsvis. Tar sig dock efterhand. Kan tänka mig att läsa nästa Rebus-deckare.

Detta är en kort liten roman men ändå fann inte jag den så lättläst som jag trott. Den var inte lika rafflande som en roman på 200 sidor kunde varit. Så fann jag det himla irriterande med hans tjat om hur många cigaretter han rökt. Jag tyckte också den var lite mörk och dyster också, det var inga beskrivningar om någon vacker natur här inte. Jag är ändå optimistisk och tror att nästa blir bättre.

2014-10-26

Kul att få läsa Rankins debut i Rebusserien skriven 1987 men först nu översatt. Den är både bra och spännande, en mycket lovande upptakt. Lite valhänt anslag som märks framför allt i slutet. Som så många har Rankin här tröttnat och gör ett abrupt slut. Fram tills dess en riktigt god uppvisning inför vad som komma skall. Rebusserien blir ju lysande!

2014-10-24

Precis som det står här ovanför, så är det här Ian Rankins allra första roman i serien om kriminalkommissarie John Rebus. Boken skrevs 1987, och nu finns det närmare tjugo stycken böcker i John Rebus-serien.

Men den här första, tjugosju år gamla, boken, har aldrig varit översatt till svenska förut. Och nu så finns den utgiven på Modernista förlag, som också kommer att ge ut fler böcker i serien.

Jag har aldrig tidigare läst någonting av Ian Rankin, trots att det finns närmare femton böcker utgivna av honom, här i Sverige.

Men jag kommer definitivt att läsa fler böcker av honom efter det här. För jag tyckte att ?Knutar och kors? var en mycket bra bok.

Härliga miljöer var det, från Edinburgh och Skottland. John Rebus var en skön karaktär, som jag gärna skulle vilja följa mer av i böcker. Och trots att boken var skriven för över ett kvarts sekel sedan, så kändes den inte gammal.

Ganska tunn var boken, bara lite över tvåhundra sidor, så den var snabbläst. Välskriven var den, och spännande.

Så jag kan absolut rekommendera boken.