Knutar och kors

Rankin, Ian

| 2014

Lars B.

2016-08-08

Segt och stampande inledningsvis. Tar sig dock efterhand. Kan tnka mig att lsa nsta Rebus-deckare.

Detta r en kort liten roman men nd fann inte jag den s lttlst som jag trott. Den var inte lika rafflande som en roman p 200 sidor kunde varit. S fann jag det himla irriterande med hans tjat om hur mnga cigaretter han rkt. Jag tyckte ocks den var lite mrk och dyster ocks, det var inga beskrivningar om ngon vacker natur hr inte. Jag r nd optimistisk och tror att nsta blir bttre.

2014-10-26

Kul att f lsa Rankins debut i Rebusserien skriven 1987 men frst nu versatt. Den r bde bra och spnnande, en mycket lovande upptakt. Lite valhnt anslag som mrks framfr allt i slutet. Som s mnga har Rankin hr trttnat och gr ett abrupt slut. Fram tills dess en riktigt god uppvisning infr vad som komma skall. Rebusserien blir ju lysande!

2014-10-24

Precis som det str hr ovanfr, s r det hr Ian Rankins allra frsta roman i serien om kriminalkommissarie John Rebus. Boken skrevs 1987, och nu finns det nrmare tjugo stycken bcker i John Rebus-serien.

Men den hr frsta, tjugosju r gamla, boken, har aldrig varit versatt till svenska frut. Och nu s finns den utgiven p Modernista frlag, som ocks kommer att ge ut fler bcker i serien.

Jag har aldrig tidigare lst ngonting av Ian Rankin, trots att det finns nrmare femton bcker utgivna av honom, hr i Sverige.

Men jag kommer definitivt att lsa fler bcker av honom efter det hr. Fr jag tyckte att ?Knutar och kors? var en mycket bra bok.

Hrliga miljer var det, frn Edinburgh och Skottland. John Rebus var en skn karaktr, som jag grna skulle vilja flja mer av i bcker. Och trots att boken var skriven fr ver ett kvarts sekel sedan, s kndes den inte gammal.

Ganska tunn var boken, bara lite ver tvhundra sidor, s den var snabblst. Vlskriven var den, och spnnande.

S jag kan absolut rekommendera boken.