Knulp

Hesse, Hermann

| 1971

Hermann Hesses kortroman Knulp i nyöversättning av Erik Ågren. Knulp är sinnebilden för den coole vagabonden, gentlemannaluffaren som tar stunden som den kommer och inte oroar sig för imorron. Hans tvära kliv åt sidan, bort från ruljangsen, är ett högst medvetet beslut. Bakhåll har tidigare gett ut Hesses roman Demian, som nu följs upp med hans underbara mångbottnade underdog-outsider-berättelse Knulp. Boken är bara dryga 100 sidor, men vilka sidor!

Victoire Marcel

2016-05-09

Riktigt mysigt språk, riktigt mysig och ibland vemodig stämning. Jag älskade verkligen mittendelen.

Xenia Oxenstierna

2016-04-13

Med sitt värmade vårdade språk gestaltar Hermann återigen en vacker saga. Om en man med inre oro. Rädsla att binda sig till någon levande varelse. Där tilliten till en annan människa har blivit förbrukat. Aldrig mer kan Knulp lita på någon igen.

Xenia Oxenstierna

2014-03-07