Känslosvall

Ivarsson, Sanna

Efter sin första diktsamling, Pieces of my heart (2017), som uteslutande handlade om kärlek, insåg Sanna Ivarsson att det finns så mycket mer i livet än just kärlek. Hon började söka bland sina gamla dikter och fann att många av dem inte bara handlade om kärlek, utan även om saker som självhat, ångest, självförtroende och drömmar. Detta inspirerade henne till att skapa ännu en diktsamling, som den här gången också skulle ge utrymme åt såväl kärlek som andra av livets känslor. Resultatet blev Känslosvall, en samling på 80 dikter skrivna från år 2015 och framåt. Boken är uppdelade i två delar: -Regnmoln-, där livets tyngre och sorgsnare delar kommer till uttryck, och -Rosenskimmer-, som tar sig an de små korn av hopp och glädje som vi på något sätt alltid lyckas hitta även när det ser som mörkast ut. Känslosvall är en hyllning till uttryckandet av känslor genom det skrivna ordet.

Gripande, starka och skickligt skrivna!

Snezana Lindskog

2018-11-26

Ni som älskar dikter som berör, ska läsa ”Känslosvall!
”Till dem som får mig att känna allt det jag skriver om.” Så lyder förordet till Sanna Ivarssons andra diktsamling ”Känslosvall”.
Det var lätt att falla för ”Känslosvall” Jag hittade många kvicktänkta och känsloladdade dikter, många aha upplevelser där jag kunde känna igen mig själv trots alla mina år. Känslan att resa tillbaka till ungdomsförälskelser och vad de gör med en. Där kärleken ibland känns som en gåva men ibland som en tung börda. Många suckar och leenden. Jag hittade direkt några favoriter och dikterna kommer jag att läsa om och om igen. Min absoluta favorit är:
”Jag är blott en dödlig
sammansättning av atomer
i ett universum utan slut
och jag kollapsar i mig själv
likt en supernova gör
vid födslen
av en stjärna”
Orden är genomträngande på djupet, de verkligen berör.
På baksidan kan man finna följande ord:

Jag tror att de flesta känner igen sig om jag säger att det finns vissa böcker som man fastnar för på grund av omslaget. Känslosvall är en sådan bok för mig. Ända sedan jag såg omslaget för första gången har jag varit nyfiken på boken, trots att jag läser väldigt lite poesi till vardags. I efterhand kan jag kanske tycka att dikternas innehåll visar på motsatsen mot omslaget – hjärtat/känslorna styr kroppen och inte tvärtom, men å andra sidan är det ju faktiskt inte något som säger att det är den egna handen som styr hjärtat, utan det kan ju vara någon annans hand som styr ditt hjärta, och om det är tanken passar istället omslaget väldigt bra.

Sanna Ivarssons dikter är lättlästa och också lätta att ta till sig, tycker jag. Jag rycks tillbaka i livet ungefär tio år när jag var lika gammal som Ivarsson och hade mycket av samma känslor och tankar. Det är roligt och lite nostalgiskt samtidigt som jag är väldigt glad över att den tiden just nu är förbi.

Jag gillar att det är korta dikter som antingen kan räknas som en per sida eller så kan man läsa ihop flera sidor till en längre dikt. Jag tycker också om att det är olika tempo i dem och att de har olika uppställningar. Någon rimmar, men de flesta gör inte det, men de har ändå både diktkänslan och flytet. Många gånger stannar jag upp och fascineras över ordvalen och hur träffande de faktiskt är. Om man är i samma livssituation som Ivarssons dikter beskriver tror jag att man skulle kunna få mycket lindring och igenkänning i den här boken.

Den kommer att stå kvar i bokhyllan och jag kommer att ta fram den då och då och slå upp en sida på måfå, för att få minnas lite nostalgiskt, men också vara glad över att den där tiden med sökande är över.

Måste dela med mig med en av mina favoriter:

”Hiss för höst 300 kg”.
Jag vågar inte gå in de dagar
det känns som att mitt hjärta väger
ett ton.