Känsloboken : för dig som går på lågstadiet

Ibland är man ledsen utan att förstå varför, ibland är man så glad att man inte kan sluta skratta, ibland är man så orolig att man får ont i magen ... och då hjälper det nästan alltid att sätta ord på hur det känns! Reyhaneh Ahangaran, barnpsykolog, har skrivit en bok för barn mellan ungefär 6 och 9 år, som grubblar över sådant som hur det är att sova över hos en kompis för första gången, hur man ber en lärare om hjälp fast man är nervös eller vad man ska göra om man bär på en hemsk hemlighet. Reyhanehs första bok Allt som händer inuti, om psykisk hälsa för mellanstadiebarn, blev fint mottagen och har använts av såväl lärare som psykologer, föräldrar och barn - men frågan från läsarna kom nästan direkt: Om man behöver tala med yngre barn om känslor, vilken bok ska man läsa då? Därför har hon, tillsammans med formgivaren och illustratören Annika Lundholm Moberg, skapat en liten guide...

Philip 8 år:
Mamma och jag tittade i Känsloboken tillsammans. Det var bra att läsa om vissa saker. Det är svårt ibland att förklara vad man känner.

Det är fina bilder i boken. Man läser inte hela boken direkt. Vi tittade i den och sedan tittade vi i den igen.

AC (mamma):
Reyhaneh Ahangaran har skrivit boken Allt som händer inuti. En mycket fin bok om känslor och redskap för hur man kan hantera dem. Den boken är från mellanstadieålder och nu har hon även kommit med en bok för lågstadiet. Även det en fin bok som jag och Philip tittade i tillsammans. Boken är mycket pedagogisk och förklarar detta med känslor, varför man kanske kan känna som man gör, saker som orättvisa, ilska, trötthet, glädje, oro osv. Man får redskap och tips för både barn och vuxna om platser att hitta mer info på. Boken öppnar även för samtal.

Illustrationerna är inkluderande och fina. Rekommenderas varmt.

Tydlig, bra bok om känslor. Bra att barnet får skriva själv och reflektera över alla känslor och vad de innebär i praktiken. Jag hade nog önskat fler känslor som jag upplever att mitt lågstadiebarn bär mycket på - såsom kärlek, syskonrivalitet och tankar om kropp (sexualitet).