Knöl och Bök - Kissolyckan och Monstertoaletten 2 böcker i 1

Engström, Tina

Specialutgåva 2 böcker i 1! För dig som vill lära dig gå på pottan eller toaletten. Det är svårt att hinna till pottan. Olyckor händer, fast man skyndar sig. Men, det gör ingenting för då får manbada.   Tyvärr händer en olycka sällan ensam. Knöl är bajsnödig men vågar inte använda monstertoaletten. Tänk om den bits?Knöl vill bajsa i blöjan. Morfar säger att blöjorna är slut. Då kommer Bök påen idé! Följ med syskonen Knöl och Bök på alla deras upptåg. Det blir både roligt och oroligt, men efter lite knöl och bökordnar sig det mesta. Fint illustrerade böcker av välkända Millis Sarri med stor igenkänningsfaktor omatt våga gå på pottan eller toaletten.

Gullis lästips

2019-06-13

Att lära sig gå på pottan och sluta med blöjan är inte alltid så lätt men med mycket kiss- och bajs humor får vi läsa om syskonen Knöl och Bök som lär sig bli blöjfria och att gå på toaletten.

Knöl och Bök - Kissolyckan och Monstertoaletten är två böcker som blivit till en bok. Med stor igenkänning och massa humor hjälper syskonen Knöl och Bök att motivera andra små att snabbt bli blöjfria.

”Här får vi följa med syskonen Knöl och Bök när de ska sluta med blöjan och gå på pottan i tid och våga gå på den stora toaletten. Givetvis blir det en del kiss olyckor men det gör inget för då får man bada. Dock händer sällan en olycka ensam, för vad händer om man är bajsnödig och blöjorna är slut, hur ska syskonen klara av att gå på den stora monstertoaletten, tänk om den bits?”

~ Det här är en underbar bilderbok med stor igenkänning för de små barnen samtidigt som det är en pedagogisk bok som berör många känslor och funderingar. På ett underfundigt och roligt sätt kan boken hjälpa barn som försöker sluta med blöjan och att våga gå på toaletten.

Tillsammans med syskonen Knöl och Bök och deras belöningssystem bestående av den enskilda kiss- och bajskalender med passande klistermärken kommer de kunna hjälp de unga lyssnarna på ett pedagogiskt och roligt sätt att potträna.

Boken är två böcker i ett som handlar om potträning. En vältajmad release då jag misstänker att det är många som precis som vår familj tänker slänga blöjan direkt när semestern börjar. Sommaren är potträningstid för oss iallafall.
I första boken ”Kissolyckan” så handlar det om att avdramatisera kissolyckor och duscha efteråt. Många barn tycker det är extremt jobbigt när det råkar bli olyckor och skäms. Skam är aldrig en bra känsla i samband med potträning. Så boken förmedlar verkligen att det inte är hela världen att kissa på sig och verkligen inget att reta sina kompisar för. Även om föräldrarna kanske suckar lätt ibland.
Däremot känns det sådär i min mage när mamman i boken säger ”Vad bra att ni gråter, nu blir ögonen också rena.” när Knöl och Bök bråkat om badleksaker.
I mina ögon känns det förminskande gentemot barnens känslor, som om bråket om badleksakerna bara var en skitsak. Om Knöl och Bök gråter så är det uppenbarligen inte en skitsak. Hellre tröstar jag och förmedlar verktyg att komma överens en gång för mycket, än den meningen som tyvärr känns stick i stäv med min syn på bemötande av barn.

Andra boken handlar om att våga bajsa på toaletten istället för i blöja. Stor igenkänning när Knöl vill bajsa i blöjan själv i hörnet bakom gardinen. Men morfar och Bök stöttar och peppar. När Bök tar fram en toalettring som känns alldeles lagom för Knöls rumpa känns det genast lättare. Här i denna boken upplever jag stor respekt för barnets känslor, att det kan vara läskigt att sitta på en toalett och vara orolig att ramla ner.
Dessa känslor hos Knöl har jag upplevt med många barn. Både egna men även på förskolan som pedagog. Så att boken visar att det går att lösa på ett sätt som känns bra för Knöl tycker jag är ett väldigt bra upplägg i en bok om potträning.

Vid några enstaka ställen i boken är meningarna förenklade och utelämnar enstaka ord för en korrekt mening. Logopeder jag har pratat med menar att det bästa för barns språkutveckling är att böcker är skrivna på lagom nivå men ändå med hela och korrekta meningar. Det har boken överlag också, men på de enstaka ställen när det inte är på det viset har jag valt att korrigera dennfaktiska texten och petar in de ord som fattas t.ex ”på”.

Till boken finns även att köpa en matchande ”Kiss- och Bajskalender”. Det jag gillar med den är att man inte behöver köra med stjärnor om det ej passar för ens barn. Istället kan man använda den som veckokartläggning över varje gång man bajsat eller kissat på pottan. Varje uppslag på kalendern är ett veckoschema och till finns tre uppsättningar klistermärken: kiss, bajs och stjärnor. Så om man vill kan man fokusera på att enbart använda sig av kiss- & bajsklistermärken på varje dag. Vill man så kan man även använda sig av stjärnorna. I vår familj har vi lite blandade känslor till guldstjärnor men där tycker vi alla olika och det är bra att man kan anpassa så det funkar för sin egen familj. Den är helt enkelt flexibel att använda som man vill vilket får tummen upp av oss.

Min V (snart 3 år) har uppskattat Millis Sarris fina illustrationer som precis som vanligt väcker barns intresse.