Kniven i hjärtat

Ranelid, Björn

| 2010

Pappan och sonen tar varandra i hand när de möts i besöksrummet. Utomstående skulle kunna tro att det är två främlingar som ser varandra för första gången. Det är en del av tragedin och den obotliga sorgen för dem båda. David har förberett sig på att inte börja gråta. Det är fjortonde gången under sammanlagt nästan nio år som sonen kommer till fängelset och det har skett i hemlighet och lönndom vid varje tillfälle. Jag är oerhört ledsen, säger David. Ingen kan vara mer olycklig över det som skett än jag, men det hjälper inte. Kasper sitter tyst och håller tänderna i överkäken mot underläppen. "Kniven i hjärtat är en bok om liv och död, en bok på liv och död för huvudpersonerna. De är David, som mördat två människor och sitter i fängelse med en livstidsdom, och hans son Kasper, som börjar närma sig sin far efter många år av tystnad, skräck och misstro. Före katastrofen...

Jag älskar Ranelids språk. Boken är fantastiskt både berättelsen och språket är mästerligt.

Sara Urger

2012-11-06

Jag tar mig inte förbi Ranelids språk. Det står i vägen för historien. Det finns en bra berättelse där inne någonstans, men den försvinner i alla upprepningar och metaforer. Det som var absolut bäst var kapitlet när lille David och pappa Harry ska sälja symaskin till landshövdingens fru. Om ändå hela boken varit så.

2012-07-24

Jag har läst flera böcker av Björn Ranelid och tycker om hans författarskap. Han skriver på ett sätt som berör. I denna bok skriver han om hur ett våldsdåd påverkar inte bara förövaren själv utan många i hans närhet. Det är förmedlat med värme och insikt och Ranelid har som alltid ett vackert språk. Den här boken har dock för mycket av det "Ranelidska" upprepandet. Det är hela tiden upprepningar och omtagningar utan att beskriva det från olika synvinklar. Jag håller med Nils (jämten) helt i hans kommentar. En stark 3:a.

Natasha Illyés

2012-02-16

Av bokens 300 sidor så är det kanske 40 sidor som innehåller en historia, resten är repetition och ordvalseri i ranelinsk anda. Betyget blir ändå en 3:a då den lilla, lilla historien är god.

Erika Wiman Snäll

2012-01-16

Omständligt språk och luckor i storyn gör att jag inte blir sugen på fler böcker av Ranelid

Eva Grufman

2011-06-23

Första boken jag läser av Ranelid. Blev grymt besviken av ideliga upprepningar och intetsägande beskrivningar. Själva historien håller inte för en hel bok hur tragiskt händelsen än är.

Anette B

2011-02-06

Underbar! Gillade verkligen hans sätt att skriva (även om jag hörde hans röst lite väl mycket). Fastnade redan på första sidan då han beskriver Kasper som "sommargräset som alltid reser sig".
Kommer att läsa mer av Ranelid

Anna-Karin L

2011-01-26

Tidigare försök med Ranelid har inte lyckats, men jag tyckte om denna trots en del småirriterande upprepeningar, som jag undrade vad meningen var med dem - bara för att understryka vissa karaktärsdrag?? Historien berörde mig och väckte tankar!

Karin D

2011-01-16

Trots att början var extremt dryg och full av upprepningar ville jag inte ge mig den här gången förrän boken var utläst. Den blev bättre på slutet men språket är så krångligt att historian tappar sin kraft. Trots att jag själv är född och uppväxt i Malmö och gillar skildringar från min stad kommer jag inte att läsa Ranelid igen.

Merja A

2010-08-16

En berättelse som berör. Oavsätt om man vill eller inte blir man inblandad i Kasper och hans fars liv. Det väcks många tankar särskilt mot slutet av boken.
Liknelserna är otaliga, kanske fler än vanligt men det hör till det "Ranelidska" författrskapet.

Gunvi Lundqvist

2010-08-11

Ideliga upprepningar som stör lite, som om han ville förstärka det redan sagda passar bättre muntligt än skriftligt. Dock är det en bok jag gillar, karaktärerna mycket välbeskrivna (somliga till överdrift) Rekommenderas varmt åt alla som gillar relationer, här finns dolda och synliga om vartannat.

Nils Thor

2010-06-12

En gripande roman. Ranelid har ett vackert språk och han skriver medkännande om relationer och hur ett våldsdåd drabbar även människor i omgivningen.

Men hans berättarstil tilltalar mig inte helt. Den ordrika berättelsen med många omtagningar blir emellanåt lite tråkig.

Felicia Dahlqvist

2010-06-05

Magisk. Äntligen något som berör! Jag gillar att historien är så enkel att den är lätt att återberätta men att den ganska fåordigt berättar något så starkt. När man sticker kniven i någons hjärta så gör man det hos många andra och även i sitt eget. Hur man straffas av alla i sin omgivning och en själv bortom den offentliga domen. Vill läsa mer Ranelid - och det är det bästa betyget jag kan ge!

Lena Persson

2010-04-08

En stor besvikelse - osammanhängande, upprepande, långtråkig och okoncentrerad intill meningslöshet.