Nesbø, Jo

Harry Hole har förlorat allt. Han har blivit utkastad av Rakel, förlorat jobbet som utredare och dricker nu hårdare än någonsin. Bottenkänningen är redan ett faktum. Men när Harry vaknar en dag, kraftigt bakfull och med händerna och lakanen indränkta i blod, inser han att han ännu har en bit kvar att sjunka. De följande dagarnas händelser tvingar ut honom på en gastkramande jakt ? inte bara på en ökänd gammal fiende, utan även på den mörka hemlighet som ligger dold i en natt han inte kan minnas. "Kniv" ? den tolfte boken i serien ? tar vid där förra boken "Törst" slutade.

2021-10-23

Jag har levt med Harry Hole i över tio år nu och jag inte tröttnat än. Långtifrån. Jag har haft en liten grej att jag inte har läst den senast utgivna innan jag har vetat att det skulle komma en ny. Med Kniv, som är tolfte delen, så har jag gått ifrån det. Jo Nesbø är nog den enda som vet om det blir en trettonde bok eller ej. Kanske inte ens han.

Denna hänger väldigt tajt ihop med den förra boken, Törst, som jag läste för drygt två år sedan. Även om jag inte minns några detaljer från den så minns jag faktiskt det stora hela. Det var en stor hjälp. Nesbøs böcker är tillräckligt komplicerade som det är. Faktum är att jag nog nästan hade glömt bort trådtätheten i en Harry Hole-bok. Hur man måste vara fokuserad. Hela tiden. För att inte missa något.

Huruvida Kniv inte bara är den senaste boken om Harry Hole utan också den sista vet jag alltså inte. Det skulle i alla fall kunna sluta så här. Utan att det skämmer något.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/10/kniv-av-jo-nesb.html

Jan Banan

2020-01-21

En bra bok som dock blir drabbad av Jonas Malmsjös inläsning, där han i försök att skapa stämning viskar så att ljudnivån blir irriterat växlande i ljudstyrka....lägg av med det där, du läser ju annars bra!

Harry Hole böcker gör en sällan besviken och denna, även om den är väldigt lång, håller enda in i kaklet.

Henrik Johansson

2019-12-05

Inget överraskande. Bra, men stereotypt och lite förutsägbart. Det känns som att det finns tillräckligt många böcker i världen om alkoholiserade, ensamma poliser som tänjer på gränser

A H

2019-10-31

Så bra och klurig och välskriven och spännande. Jag ville inte att den skulle ta slut .

Karolin L

2019-09-10

Jag tycker boken var oerhört bra och välskriven. Jag levde mig in i smärtan och kände för första gången riktigt mycket för Harry Hole. Jag kunde inte släppa boken ifrån mig. Rekommenderas till alla som gillar Hole!

Den sämsta Harry Hole bok, lång och tråkig

Spännande, underhållande & skickligt skriven!

2019-08-08

Betyg: 4,5 av 5.

Boken Kniv är den tolfte boken av Jo Nesbø i hans serie om Harry Hole. Jag har inte läst dom sju första böckerna i serien, men från och med den åttonde boken Pansarhjärta, så har jag sen läst dom följande, Gengångare, Polis, och Törst. Alla har varit mycket, mycket bra.

Jag har även läst fyra andra böcker av Jo Nesbø som är helt fristående. Huvudjägarna, Sonen, Blod på Snö, och Midnattssol, som jag även dom tyckte var mycket, mycket bra.

Och nu har jag då alltså läst den senaste boken om polisen Harry Hole i Oslo, Kniv. Och den gjorde mig absolut inte besviken, för den var precis lika bra som tidigare böcker.

Den innehöll precis allt som jag tycker att en bra deckare/kriminalroman/thriller ska göra. Den var tjock, men ändå lättläst. Den var spännande, och absolut inte förutsägbar. Den var grym, blodig, och otäck. Den innehöll trovärdiga personporträtt och bra miljöbeskrivningar. Den var helt avslutad, men ändå finns en öppning för en fortsättning.

Så jag rekommenderar absolut den här boken, precis som jag gör med alla dom tidigare böckerna som jag har läst av Jo Nesbø. Och jag hoppas på att det kommer en trettonde bok med Harry Hole.

Karin Johansson

2019-07-31

Den legendariske kriminalkommissarien Harry Hole får beskedet att hans hustru Rakel, som han var separerad från har hittats mördad. Harry ger sig i kast med att finna sin älskade hustrus mördare, men ju mer spår han finner desto mer märker han att alla pekar de åt ett och samma håll, tillbaka till honom själv.
Har läst varenda bok av Jo Nesbö, vissa jättebra, andra mindre bra. Att den här boken får en 5a beror framför allt på att den är bra, men också att den visar att Nesbö fortvarande har förmågan att skriva en bra deckare utan krusiduller.

2019-07-27

Högklassigt med en intrig som ingen kan efterlikna. Tycker nog dock att Nesbö kunde ha kortat denna lite grann, en del utläggningar känns onödiga eller för långa. Annars hade det blivit en femma. Hole löser fallet/n i välkänd oortodox stil som man väl inte vill att det ska göras i verkligheten. Men i en deckare slår det högt.