Knäckta ägg och krossade hjärtan - en alldeles omöjlig påsk

Ernestam, Maria

| 2021

Årets vårroman! I julas verkade allt så hoppfullt för Lisbeth Cederström i Frillesås. Hon trivdes med sitt jobb som lärare, bodde kvar i sitt lilla hus vid havet och hade en ny kärlek på gång. Dessutom hade hon hållit löftet till sig själv om att aldrig mer låta sig styras av andra. Men säg den lycka som varar. När påsken nalkas flyttar ett nytt par in i grannhuset. Snart är bråken igång om tomtgränser, samvaro och en tupp som gal på nätterna medan grannarna diktar upp en annan verklighet i sociala medier. På skolan börjar illasinnade rykten cirkulera om att Lisbeth skott sig på sin gamla partners företag och att hon är olämplig som vikarierande rektor. När sedan pojkvännens lojalitet sviktar för att exfrun pockar på med ständiga krav är krisen ett faktum. Vad händer då när en gammal obesvarad kärlek dyker upp med goda råd och stöd och kanske en önskan om mer? Knäckta ägg och krossade...

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-11-25

Den här var väldigt intressant!

Elisabeth Svensson

2021-07-12

Mysig bok med humor och både dråpliga och allvarsamma händelser

2021-05-11

Äntligen får jag läsa om Lisbeth i Frillesås igen! ”Knäckta ägg och krossade hjärtan” är en feelgood-roman med lite svärta! Det är en humoristisk, mysig och dråplig bok. Men framför allt är det en varm och berörande berättelse som jag får läsa.

Jag tycker om hur Maria bygger upp sin historia, hur hon beskriver och gestaltar både karaktärer och miljöer. Det känns levande och äkta.

Det här är den andra boken där vi får möta Lisbeth och jag hoppas verkligen att det blir fler för jag är inte klar med vare sig karaktärerna eller miljöerna.

Marias böcker är böcker som stannar kvar i tanken, böcker som handlar om det vardagliga och det är både fängslande och välskrivet!

Pia Gummesson

2021-04-13

Rekommenderar den varmt❤

Lisbeth är lärare, bor i sitt hus, har en pojkvän (Tobbe) och hon trivs väldigt bra med sitt liv. En dag får hon erbjudande om att vikariera som rektor på skolan, hon får nya grannar i huset intill, våren är på ingång och allt är frid och fröjd....eller?

För mig är Maria en ny författarbekanskap. Så jag har inte läst hennes tidigare bok "En alldeles omöjlig jul" -som jag förstått det så får man lära känna och ta del av karaktärerna i den boken och att denna bok är en fortsättning även om den är fristående. Jag tror att det hade underlättat för mig att ha läst den boken först, för jag hade lite svårt att komma in i boken och tyckte att den var lite rörig först, men sen tog sig boken ordentligt.... Det är en charmig feelgood som innehåller vänskap, kärlek, svärta, lite tokigheter och en portion med humor - det var många tillfällen jag hade ett leende på läpparna.

Bettan_bokprataren

2021-03-30

Först vill jag bara säga att läs Brutna ben och brustna hjärtan – en alldeles omöjlig jul (tidigare blogginlägg) först man följer samma karaktärer och deras liv och man får en bättre förståelse för en del händelser i denna bok.
Men givetvis går den att läsa utan att göra det då det finns återblickar.
Jag tyckte att det till en början var lite trög att komma in i, men sedan älskade jag den.
Precis som del 1 så har den hög charmfaktor, den är en mysig berättelse, den är härlig och och innehåller det mesta som en bra feelgood ska ha.
Kärlek, problem, familjetrassel och massor med andra förvecklingar som även manar till eftertanke.
En bok som gav mig många skratt som till exempel
"...en hamster med näbb..." Så klockren förklaring på en elak tupp som stör sömnen.

Den är skriven på ett mycket trevligt språk där beskrivningar av både personer och miljöer görs på ett mycket skickligt sätt.
En feelgood att mysa och skratta till. Den innehåller det mesta en feelgood ska ha för att jag ska må bra!