Knark : en svensk historia

Linton, Magnus

| 2015

När Sveriges riksdag 1978 slog fast att »knark« är främmande för svensk kultur tog ett av samtidshistoriens mest passionerade nationella projekt sin början: bygget av det narkotikafria samhället. Samma kurs ligger fast än i dag trots att målet ligger längre bort än någonsin, att antalet svenskar med grava missbruksproblem aldrig varit större och att den förda politiken resulterat i en unikt hög narkotikadödlighet i Sverige. Vad var det som gick fel? Det här är berättelsen om Sverige och knarket, ett både idéhistoriskt och aktuellt gatureportage om missbrukets dödliga dilemman och den svenska narkotikaideologins politiska rötter, aktuella status och sannolika framtid i den globala liberaliseringsrevolution som just nu möblerar om världen. Boken nominerades till Augustpriset 2015 i fackbokskategorin.

Alicia L-D

2022-02-24

Otroligt läs-värd!
Bra källor, informell och även relativt lättläst bok. Med stundtals humoristiska, -men även informations-tjocka delar!

Alla i Sverige borde läsa denna boken!
Oavsett om du själv missbrukat, någon anhörig missbrukat, om du är intresserad /engagerad i frågan generellt eller om du inte alls har någon koppling till "KNARK" - så bör du läsa denna!

Du kommer inte längre att se på Sverige & droger på samma sätt som du gjort i ditt liv hittills, efter att du läst denna bok!

Marina Pedersen

2016-10-15

Krånglig

Benjamin Elfors

2016-02-23

Mycket välskriven redogörelse för (de negativa) konsekvenserna av svensk narkotikapolitik. Borde läsas av alla politiker och beslutsfattare.

Tveklöst det bästa som skrivits om svensk narkotikapolitik.

Eyez Only

2015-10-15

Intressant!
Trots liten text läste jag ut den på en kväll. Att det inte blev en femma beror på att boken ibland kändes lite väl akademisk, hade önskat lite mer fokus på människorna som intervjuas, att deras berättelser fått lite mer utrymme. Men det är bara min åsikt, bokens fokus ligger trots allt inte i huvudsak på enskilda människoöden utan på den politiska utvecklingen när det gäller Sveriges syn på narkotika.