Klubben

Gustavsson, Matilda

I årtionden hade han omgetts av rykten om övergrepp ? den välkände kulturprofilen vars prestigefulla klubb drog till sig medlemmar ur Svenska Akademien, och där konstnärskap både föddes och dog. Den 22 november 2017 publicerades journalisten Matilda Gustavssons reportage om kulturprofilen i Dagens Nyheter, där arton kvinnor vittnade om våldtäkter, hot och trakasserier. Det inledde en händelsekedja som skulle få en av världens mest anrika kulturinstitutioner att krackelera inför öppen ridå. I "Klubben" fördjupar Matilda Gustavsson sin undersökning av makten i kulturvärlden och hur långt man kan gå i konstens namn. Hon skriver om tiden kring publiceringen, efterspelet där kulturprofilen döms för våldtäkt och om motsättningarna inom Akademien. "Det är en utomordentlig bok. Om det är spänning man vill ha så kan man med fördel läsa den. Dessutom är den välskriven." - Leif G.W. Persson

En bra och viktig bok om avslöjandena om Kulturprofilen. Mycket trovärdig och berörande. Under bokens andra halva tyckte jag att den handlade lite för mycket om Svensks Akademien, visserligen viktigt men jag tycker att detta låg delvis utanför de viktiga vittnesmålen om Kulturprofilen.

Gunnel Lindström

2021-11-26

Blir så imponerad över kvinnornas mod att berätta om övergrepp.

2021-05-22

5 av 5.
Välgrundad, välskriven, vidrig och viktig!

Linnéa Kjellberg

2021-02-03

Viktig bok att läsa. Ger förståelse för processen bakom avslöjanden från hösten 2017 och strukturer som lever av tystnadskulturer.

Cecilia U

2021-01-10

Cecilia U

2020-12-22

Fascinerande berättelse och skrämmande att detta fick pågå så länge i Sverige. Skrämmande också att få en insikt om den nepotism som finns i kultursverige.

Jenny Pau

2020-12-11

Alla borde läsa denna bok. Berör.

2020-12-04

Den här boken är så otroligt viktig. Den är både saklig och personlig, stark och skör. Och trots att det handlar om faktagranskning gör författarens språk läsningen medryckande och det känns som en alldeles egen konstform i sig.

Katarina Barycz

2020-08-29

Välskriven, spännande. En mycket viktig bok.

Anna Hedenstedt

2020-08-02

Drabbande reportage som tydligt visar hur högt upp i finrummen det fula finns. Bra jobbat, Matilda Gustavsson, som härdade ut i detta arbete och exponerade Kulturprofilen!

Birgitta Lundgren

2020-07-20

Tungt och intressant att få ta del av undersökningarna och om bakgrunden till huvudpersonerna.

Henrik Johansson

2020-06-28

Ja vad ska jag säga. Otäck läsning egentligen och hur det kan få ske. Makt, normer och strukturer måste alltid ifrågasättas.

Linda Bohlin

2020-06-27

Björn Belfrage

2020-06-27

Välskriven och omskakande berättelse om utsatta kvinnor.

Sandra Olt

2020-06-25

kanonbra ljudbok

Anna Kreissl

2020-06-24

Otroligt bra!

2020-06-22

Det här är en av de bästa böckerna jag har läst, någonsin. I alla kategorier. Klubben är ett tidsdokument, en reportagebok över händelserna kring kulturprofilen och hans koppling till svenska akademin och hur allt föll samman den där hösten.
Det är en intressant och skrämmande läsning som jag upplever. Texten är saklig och nyanserad. Jag är grymt imponerad över den otroliga research som Matilda gjort. Vilket jobb och vilken tid det måste ha tagit. Men vilket viktigt arbete, tystnadskultur kan få otroliga konsekvenser och det behöver komma upp till ytan för att vi ska få kännedom om missförhållanden och kunna göra något åt det.
Matilda skriver väldigt lätt, boken är lättläst och levande och det blir aldrig tråkigt eller tappar fart. Klubben är en väldigt bra bok, en viktig bok som får en att känna många olika känslor under läsningen. Rekommenderas!

Sofia Andersson

2020-06-08

Riktigt stark skildring av Akademin och Kulturprofilen. Ett måste för alla att läsa!

Otroligt välskriven bok som tar oss bakom rubrikerna. Känns som väldigt väl genomförd research och författaren har förmågan att föra allt vidare på ett informativt och underhållande sätt. Läs!

Marie Bonnevier

2020-05-07

Det här är en bok som upprör. Jag blev väldigt arg när jag läste boken och tycker att det var mycket bra gjort av Matilda Gustavsson att fullfölja sin gedigna och kritiska granskning av kulturprofilen, Svenska Akademien och klubben. Jag har så svårt att förstå att kulturprofilen kunde fortsätta med sitt avskyvärda beteende under så lång tid med i princip hela kulturelitens goda minne - och inte minst Svenska Akademien bakom sig. Fy och usch säger jag bara, all min respekt för Akademien försvann i samband med detta avslöjande. Det här är en bok som bör läsas och diskuteras, rekommenderas varmt!

Andie Lindskog

2020-04-29

Jag tillhör väl de som hört all rapportering på nyheterna om skandalerna kring Svenska Akademien, men kanske utan att riktigt förstå vidden. Att det handlade om ”kulturprofilen” som anklagats för sexuella övergrepp och trakasserier hade jag hört. Att det handlade om Sveriges mest omskakande Metoo-process hade jag också förstått. Men vidden av dessa så långt för min del nyhetsnotiser på radion, hade jag nog inte fattat.
Matilda Gustavssons bok ”Klubben” ger en rejält fördjupad och tydlig bild av hela tystnadskulturen och hur Svenska Akademien har hållit Arnault om ryggen och till och med tagit honom i försvar. Det är obegripligt att han ens tillåtits härja runt med sexuella övergrepp och trakasserier under så många år utan att någon på allvar har ingripit.
Matilda Gustavssons gedigna arbete som ledde fram till att han till slut äntligen blev ställd inför domstol, är oerhört imponerande.
Jag kan bara instämma i vad många redan sagt – Klubben måste vara den viktigaste boken 2019.

Johanna Söderberg

2020-04-13

Förra årets bästa bok för mig, trots att jag var skeptisk innan. Trodde jag hade läst allt. Så var det inte.

2020-04-12

VILKEN BOK. Fantastiskt tidsdokument. Välskrivet.

signe rosenberg

2020-04-05

Maria Smith

2020-03-28

X

Pia Hagmar

2020-03-24

Fantastisk bok. Blir bara argare och argare. Men på ett bra sätt.

Irini Kallides

2020-03-08

Viktig bok för att förstå samtiden i Sverige.

Romina Schönberg

2020-03-05

Modiga kvinnor som vågade berätta. Riktigt bra! Intressant läsning.

Maria Nilsson

2020-03-02

Värre än vad som framgick av artikelserien... Omskakande, spännande, ändå nyanserat.

Torbjörn Nilsson

2020-03-01

Trodde jag redan visste "allt" om detta, men blev golvad.

2020-02-19

Betyg: 3,5 av 5.

En mycket intressant bok om Kulturprofilen – Jean-Claude Arnault , klubben Forum, Svenska Akademien, MeToo-rörelsen, och allt annan runt omkring. Rekommenderar boken som är absolut läsvärd.

Jennie Wiklund

2020-02-17

Intressant läsning och viktig.

Lars B.

2020-02-15

Bra som tidsdokument och sammanfattning av Gustavssons eget scoop. Men som läsare känner jag att jag redan läst det mesta i tidningarna medan det pågick. Kände mig mätt.

Göran Dahlstrand

2020-02-08

Lite ensidig i sitt material, då alla övergrepp inte är riktigt dokumenterade utan bygger på ryktesspridning. Det som beskrivs är dock fullt tillräckligt och bevisar en omfattande tystnadskultur.

Mycket bra och läsvärd reportagebok!

Evasbokhylla

2020-01-25

Riktigt bra! Modiga kvinnor som vågade berätta. En finkultur som blundar!

Jenny Schultz

2020-01-25

En otroligt viktig bok!!!

Susanne Hydén

2020-01-24

Klubben av Matilda Gustavsson lästes ut på två dagar. Jag läser den i förhållande till att jag redan tidigare läst K av Katarina Frostenson. I retrospektiv känns ordningen helt rätt.
För var och en som via tidningar och sociala media följt turerna kring Forum och Svenska Akademien så träder en klarare bild fram. Äntligen. Även om allt som handlar om "kultur" i dessa kvarter verkar handla om minst lika infekterade, dolda och obehagliga sankmarker eller avskrädeshögar som finns med i Stockholm redan i Natt och Dags 1793.
När jag läser K anar jag en aggression och en "låt oss vara för det har vi alltid tillåtits vara förut"-attityd som blir mer begriplig först när Gustavsson i Klubben ger en bakgrundsbild av KF genom vittnesmål från de runtomkring. Inte ens inom Akademien har man gått säker för hennes våldsamma utbrott, utan man har backat för en känd härskarteknik.
Även en bakgrund av JCA ges. Bjärt skiljer den sig från de lögner han upprepat genom åren, ivrigt påhejad av sina vänner. Eller de som har velat vara medlöpare i den tolkning som getts företräde när man namngett "kultur" "snille och smak".
Matilda Gustavsson resonerar sig igenom Klubben på ett bra sätt. Vi får följa hennes förundran, misstro och uppenbarelser. Och genom hennes oförtrutna arbete blottas vad som dolts i den där kulturella avskrädespölen. Och ett stort antal kvinnor kan släppa skammen och skulden.
Kvar ligger dock den obehagliga eftersmaken. Kunskapen om hur många av de i "kris"-sammanslutningen som hamnade antingen inom akademien och/eller som bidragstagare. Trots uttalade preferenser att skada unga flickor. Sekterism i sin kända form. Dunkar i ryggen som fortsätter hela vägen till anstalten där straffet avtjänas för en av dessa "vivörer".
Igen, tack för boken.
Den ger mig också så många tankar om varför jag själv skriver. För att tala om det vi inte talar om och för att kunna sprida ljus i mörker. Inte dra ner det ljusa i en överskattad källarlokal.
#Detsomingenser

2020-01-18

Välgrundad, välskriven, vidrig och viktig! Rekommenderar varmt!
Extra bra som ”lyssningsbok”.

2020-01-18

Välgrundad, välskriven, vidrig och viktig! Rekommenderar varmt!
Extra bra som ”lyssningsbok”.

Lysande, skrämmande & välskriven!

Gunilla Pellerina

2019-12-31

LÄS! Vilket jobb och mycket bra skrivet.

Åsa Norlund

2019-12-30

Äntligen!!

Erika Granholm

2019-12-24

Väldigt spännande att läsa mer om detta, i synnerhet i en så reflekterande form. Imponerad av det jobb Gustavsson gjort!

Malena Palmquist

2019-12-18

Bra på alla sätt och vis och ovanligt bra för att vara en reportagebok. Mångbottnad, nyansrik och personlig utan ett strå av moralism i denna härva av större vidd än jag begripit före läsningen av boken.

2019-12-14

Intressant, bra och skrämmande. Mycket bra exempel på strålande väl underbyggd journalistik med flera källor och källkontroll. Läs den!