Klubben för lyckliga slut

En roman om att gå vilse i livet men genom nya vänner, skrivterapeuten Sam och ?Klubben för lyckliga slut? hitta tillbaka igen. Eller snarare hitta nya vägar. Cecilia har förlorat sin man i alldeles för tidig ålder, Lisbeth inser att hennes liv har stagnerat och Ivy är en person som oroar sig för allt. Dessa tre väldigt olika kvinnor befinner sig alla vid ett vägskäl i livet när de får en reklamlapp på sina bilar med inbjudan till skrivkursen ?Klubben för lyckliga slut?. Utan att de vet om det tar deras liv nu en helt ny riktning. En dag i veckan träffas de i klubben, djupa hemligheter från det förflutna nystas upp och steg för steg lär de sig att älska, leva och skratta igen. Men kommer de att kunna forma sitt eget lyckliga slut?

Vilken pärla till bok! Jag började läsa och sen läste jag tills boken tog slut, vilket den gjorde alldeles för fort.

”Klubben för lyckliga slut” är en berättelse om det viktiga att äga sitt eget liv, att positiva tankar kan göra mycket för hur livet blir. Det är en varm feelgoodbok med lite svärta. Man möter mycket värme men även det svåra som kan finnas i livet som sorg, depression och död.

Carolina väver i sin bok ihop tre kvinnors liv i sorg, vänskap, gemenskap och rädsla. Alla har de ett bagage med sig i livet när de börjar hos Sam i Klubben för lyckliga slut. Ett bagage som tär på dem.

Det är en fint berättad historia som känns väldigt äkta och verklig. Caroline är väldigt bra på att skildra människor och relationer i deras vardagliga liv. Ett liv med oväntade vändningar och svåra beslut. Det är en bok om att ta sig igenom något svårt och hitta glädjen och ljuset i livet igen.

”Klubben för lyckliga slut” går rakt in i mig och där kommer historien och karaktärerna att stanna länge. Tokgillade detta!!

Feelgood med lite djup i.

Älskar denna fina bok av Caroline Säfstrand, en pärla som berör mitt hjärta. Feelgood som jag varmt rekommenderar.

Cecilia är änka och har svårt att gå vidare.

Lisbeth lever i ett äktenskap som är lite tråkigt.

Ivy har problem med ångest och oro.

Alla tre får en dag en reklamlapp på sin bil om en skrivkurs, "Klubben för lyckliga slut".
De alla tre är lite vilse här i livet och vet inte riktigt vilken väg de ska ta. Så när det är dags för första träffen går de alla hem till Sam som håller i kursen.

Det blir inte alls som de tänkt sig. Klubben förändrar deras liv för alltid.

Här har vi en härlig feelgood om att hitta sig själv och den väg man ska gå. Den har lite djup men är ändå väldigt varm och fin.

Man lär känna karaktärerna bra och jag tycker mycket om dom. Det känns äkta och trovärdigt vilket gör att man berörs.

Trots allvar, rädslor och svek, finns här även kärlek, glädje, hopp och vänskap.

Caroline skriver på ett ljuvligt sätt, som trollbinder och får mig att bara vilja ha mer. Nu är boken utläst och tomheten vibrerar i kroppen, jag vill ha mer! Som tur är så är det här första boken jag läser av författaren men absolut inte den sista vill jag lova.

Klubben för lyckliga slut är en härlig feelgoodroman som har allt! Hjärta, smärta och familjehemligheter. Caroline har lyckas hitta en fin balans på att hantera olika typer av sorg och själslig smärta samtidigt som hon förmedlar hopp och glädje. En berättelse som dessutom bjuder på målade miljöbeskrivningar och ett härligt och lagom stort persongalleri. En bok att krypa upp i soffan med, ta med muggen med gott kaffe och tänd ett ljus. Sedan är det bara att njuta.

En bok som berör och stannar kvar. LÄS NU, för tusan !

Trevligt att umgås med de olika personerna och att vistas i Råå. De lyckliga sluten kändes lite väl tillrättalagda.

I Klubben för lyckliga slut får vi följa flera olika karaktärer som vid första anblicken ser ut att ha det ganska bra. Men när man skrapar lite på ytan så är det något helt annat. Cecilia är änka och sörjer sin man och lever ett väldigt ensamt liv. Lisbeth lever ett trist och förutsägbart liv och är less på det, medans Ivy har problem med ångest och oro. Dessa tre vitt skilda karaktärer hamnar av en slump på samma skrivkurs och det kommer sakta men säkert att förändra deras liv.
Skrivkursen låter så mysig och jag önskar att det fanns en likadan skrivkurs att gå här i krokarna!
Säfstrand är skicklig på att gestalta vanliga människor som är lätta att tycka om och känna igen sig i. Deras olika inre resor väcker mycket tankar hos mig och vad jag vill göra med mitt liv. Jag blev väldigt berörd av den här boken som trots att den innehöll en del allvar lämnar en varm och trivsam eftersmak efter sig. Jag hade höga förväntningar på den här boken innan jag började läsa den och det är så roligt att mina förväntningar infriades! Klubben för lyckliga slut bjuder på en fin läsupplevelse som stannar kvar i hjärtat efteråt!