Klockan Klämtar F Dig(Fobibl

Hemingway, Ernest

| 1968

Rama Pujara

2019-12-20

Intressant bok ur historiskt perspektiv.Dock skriven på ett sätt där karaktärerna hamnar i ältande monologer som ger boken lägre betyg.

Philip Stenström

2018-04-04

Klockan klämtar för dig (- For Whom the Bell Tolls) - Ernest Hemingway

I Spanien rasar inbördeskrig och dess hetta lockar journalister, frivilliga och soldater från världens alla hörn att iaktta och delta. En av dessa frivilliga, som ansluter sig till internationella brigaden för den republikanska sidan, är amerikanen Robert Jordan från Montana. Robert, som annars arbetar som lärare i spanska på University of Montana, känner en personlig anknytning till kriget och dess viktiga utgång för demokratin. Han har anslutit sig som bombexpert för att bekämpa fascismen och är villig att betala ett högt pris på okänd mark för sin hängivelse. Med krigets bakslag och motgångar har de republikanska soldaterna blivit gerillasoldater som tagit till berget för skydd och omgruppering. De illa rustade gerillasoldaterna slåss okonventionellt, med ihärdig glöd, mot en välutrustad fiende som tycks ha övertaget; både till mark och luft. För Robert Jordan, tillsammans med Anselmo och ett band gerillakrigare, är uppdraget enkelt: Spräng bron till varje pris. Under loppet av några dagarna förbereder de sig inför en gemensam, koordinerad attack. Men i krigets hetta uppstår interna motsättningar och intriger angående uppdragets natur. Det enkla uppdraget blir plötsligt genast ganska komplicerad. Och priset för seger kan ibland bli ett ganska högt pris att betala. Speciellt när klockan klämtar för den som ser döden komma.

“……… och sänd för den skull aldrig bud och fråga för vem klockan klämtar; den klämtar för dig"
- John Donne, barocklyriker.

Under 30-talet var fascism, nazism och kommunism de ideologier som dominerade världsordningen; Hitlers Nazityskland, Mussolinis Italien och Stalins Sovjetunionen. För dessa mäktiga stater blev Spanien på följande sätt en skådeplats, och tillika en övningsplats, för ideologi och krigföring. Det spanska inbördeskriget blev, i viss mening, själva inledningen på andra världskriget som tog vid efter att det tidigare upphörde. Detta belyser författaren Ernest Hemingway, som själv rapporterade från kriget, genom tankar och reflektioner hos huvudkaraktären, Robert Jordan, el Inglés, i romanen Klockan klämtar för dig. Robert Jordan, precis som Hemingway, var inte ensam att ansluta sig till kriget för att antingen rapportera om det eller kämpa i det. För flertalet utländska, frivilliga var demokrati och en republik motiv nog för att slåss på okänd mark och dö för.

Romanen Klockan klämtar för dig, vars titel kommer från en dikt av John Donne, är en ärlig och uppriktig skildring som belyser krigets vansinniga och grymma sida. I all denna vanmakt återfinns tillika mänsklig värme i form av kärlek och kamratskap. Ernest Hemingway lyckas redogöra för en uppriktig och ärlig skildring av krigets grymhet, men också en själslig värme som uppstår i det mest makabra av situationer. Det är likaså en rättvis skildring av bägge sidorna av kriget; olika sidor som visar på medmänsklighet och medömkan trots krigets makabra och grymma tillvaro. Med spanska som genomsyrar textinnehållet förhandlas innehållet en hyllning till den spanska republiken och arbetarfolkets kamp mot den övermäktiga fascismen. Det hela jämförs, av Ernest Hemingway, som tjurfäktning med dess teatraliska upplevelse. För de spanjorer som genomgick krigets elände var, i ordspråket ta tjuren vid hornen, en olägenhet och smärta som sakta blev ett horn inborrad i sidan. Krigets plågoandar och sorg tycks jaga deras minnen och samveten. I unison, och i livet, är dessa frihetskämpar själsfränder; i döden fria från deras minnen och samveten.

Klockan klämtar för dig är en roman som sannerligen sätter sina spår av värdighet och vördnad för vad det innebär att leva och dö. Det är bara att acceptera att ens öde är beseglat i döden. Detta skämtas mer ingående i romanen genom det spanska ordspråket: Ibland måste man svälja döden som en huvudvärkstablett. Trots att romanen är fiktiv är det med stark glöd och övertygelse som den belyser krigets grymhet och den uppoffring som flertalet frivilliga gjorde i demokratins namn. Och det är säkerligen precis som Ernest Hemingway uttrycker det i romanen: Världen är en vacker plats och värd att slåss för.

Axel Fern

2017-12-06

Ofta långdragen som jag upplever många av Hemingways böcker är, men med en explosion av känslor som är något av det bästa jag någonsin läst.

Danje Förlag

2017-01-10

En av de bästa böcker jag någonsin läst.

Läsupplevelsen: Jag var där, jag var faktiskt där, i Hemingways berättelse. Och eftersom det går nära inpå krigets verklighet mådde jag ibland illa och kände mig sjuk i själen. Men jösses vilken bok. Oförglömlig.

Matilda Jurell

2014-09-11

I klassisk Hemingway anda får vi här följa amerikanen Robert som allierat sig med en gerillagrupp som försöker stå upp emot Francoregimen. Det blir mycket konflikter, vin och kärlek, precis allt man letar efter i en Hemingway roman. Bitvis är boken briljant, men i långa episoder förlorar jag intresset, vilket gör att mitt helhetsintryck dras ner. Inte en av Hemingways bästa enligt mig.

Christer Fasth

2011-09-29

Sommaren 1965 jobbade jag som brevbärare. Mellan turerna (flera varje dag!!) läste jag denna Penguin pocket. Fastnade. Missade turer. Fick utskällningar. Älskade boken. Minns den som igår.

Nanna Naumann

2010-01-27

An fantastiskt spännande roman, med ett vackert och välskrivet språk. Jag blir alltid överraskad över hur bra Hemingway är - han har en osviklig förmåga att låta oss komma in under skinnet på sina karaktärer.

Adrien Combier Hogg

2010-01-23

Bra berättelse och stundom mycket medryckande! Det som kanske är mest slående i FWTBT är att H lägger ned mycket tid på att beskriva huvudpersonens tankar och mentala tillstånd. Detta, samt att berättelsen ibland faktiskt skildrar några av romanens övriga figurers upplevelser ur förstapersonsperspektiv, är en mycket stor förändring gentemot H's tidigare verk, bland annat "A Farewell to Arms". Romanen är dock mer som ett reportage än en mångbottnad roman (H vann för övrigt Pulitzerpriset för FWTBT) vilket gör att den erbjuder en stark bild av spanska inbördekriget - men egentligen inte mer än så... Som fotnot kan nämnas den extremt "utdaterade" kvinnoroll Maria, huvudpersonens älskarinna, intar och odlar romanen igenom... Det märks tydligt vilken sorts kvinnor den gode H föredrog!