Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak

Werkelin, Pigge

| 2012

Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak den 26 december 2004 orsakade en Tsunami 220 000 människors död och förändrade för all framtid livet för mig och alla andra förolyckades anhöriga, bekanta och vänner. Jag skrev den här boken för att kunna informera om min katastrof då jag miste min fru Ulrika och mina två söner Charlie och Max och hur jag och mitt team arbetade på plats nere i Thailand för att hitta och kremera deras kroppar. Ett arbete som kom att kantas av besvikelse, frustration och vrede över hur svenska myndigheter hanterade katastrofarbetet. Var och en som köper ett exemplar av ?Klockan 10,30 på morgonen i Khao Lak? bidrar ekonomiskt till försörjningen av thailändska familjer som drabbades av tsunamin den 26 december 2004. Det sker genom att en del av bokens intäkter går till norska stiftelsen Ragnar?s Care Foundation, som i sin tur förmedlar pengarna till bla. båtbyggare i Khao...

Matilda Persson

2020-08-24

Jag skäms nästan över hur lite jag tyckte om Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak, Pigge har redan fått utstå tillräckligt med elände så vem är jag att säga att även hans bok är ganska dålig?

I början av boken är den ganska hoppig och det känns som att varje ”kapitel” har skrivits för sig utan en tanke på att det ska flyta ihop med resten. Även resterande delen av boken är ganska rörig och det är mycket som bara ligger på repeat. Mitt största problem är egentligen utdragen ur diverse rapporter som känns felplacerade, hade gärna sett att dessa flätades in i texten istället. De små fotnötterna skriver emellanåt vilket datum det är men det framgår inte om det är den dagen som Pigge berättar om eller om de är tagna från ingenstans. Och tjatet om att han ska skaffa en ny familj, det stör mig också.

Kortfattat kan man väl säga att det är en fruktansvärt tung bok, framförallt i början, som gav mig flera tankeställare kring vad jag skulle gjort i den situationen. Pigges historia är intressant och gripande men det innebär inte automatiskt att boken blir bra.

Helena R

2018-02-22

Hade jag läst denna bok när den var nyutkommen hade kanske mitt omdöme blivit annorlunda. Men nu, 13 år senare, har det hänt en hel del som lämnar en bitter eftersmak.

Kärleken Pigge Werkelin beskriver för sin fru och sina barn känns så äkta, och insikten att han har förlorat hela sin familj är skrämmande. Det går inte att sätta sig in i hur det skulle känns, men vi får en bra uppfattning om hur det känns för honom. Och hur han med den sorg han har tar sig kraft till att låta sin familj få ett värdigt slut, även i de mest absurda situationer. Det krävs en stark person att kunna göra detta, att kunna fatta de svåra besluten, att orka stiga upp dag efter dag i jakten på sin döda familj.

Det beskrivs hur UD-byråkraterna inte riktigt visste vad de skulle göra och stod handfallna. Att andra länders representanter var så mycket bättre och effektivare. Jag har aldrig varit med om en katastrof, så jag har ju egentligen inget att komma med, men jag vet inte hur svenska byråkrater skulle ha kunnat förbereda sig på detta. Fall där UD kan tänkas kopplas in kan vara i princip vad som helst, hur ska de kunna förbereda sig på alla möjliga orsaker i alla möjliga länder? Författaren beskriver att UD inte var proaktiva utan reaktiva och att de inte kunde förhålla sig till hans krav. Med tanke på hur många svenskar som drabbades är det inte konstigt att svenskarna hade mer jobb att utföra och kanske därför ville hålla på sina procedurer, börjar de avvika för en person så fortsätter de och i förlängningen blir ännu mer ineffektivt. Pigge var proaktiv och hade ett väldigt stort nätverk som hjälpte honom, UD-personalen kanske var tvungna att fokusera på dem som inte hade någon. Jag är medveten om att regeringen fick kritik för hanteringen av katastrofen, men beskrivningen i boken ger mig inga svar, bara en persons personliga upplevelse.

Boken känns jäktad, vilket reflekteras i språket. Författaren har skrivit att efter allt stöd han fick från svenska folket ville han ge något tillbaka. Vid utgivningen gick dessutom en del av intäkterna till projekt i Thailand som skulle hjälpa de inhemska tillbaks efter katastrofen, det är beundransvärt. Men nu har det gått 13 år sedan katastrofen, jag kan fortfarande googla Pigge Werkelin och få upp hans senaste entreprenörsidéer, inom allt. En del går bra, men det finns en artikel om hur han har köpt ett nerfallet träd. Det är bra PR. Även om jag inte tror att hans syfte var att nyttja sin familj till PR-syfte, har det blivit så i tidningarnas värld; hans finns på radarn och i varje artikel nämns tsunamin. Det är sorgligt för alla inblandande.

Anna Hoglert Lander

2017-10-01

Jenny Andersson

2015-06-20

Otroligt gripande!

Louise Ö

2013-06-30

Tyckte att man kom nära inpå Pigges liv och allt som hände under de hemska hemska dagarna i Thailand för snart tio år sedan. En hemsk bok, men som var väldigt gripande. Läste för flera år sedan, men minns fortfarande. Lite minus för språket. Inte så bra, men det gör inget.

Mats T

2010-11-28

Jag tycker denna bok var en bra verklighetsskildrande bok om Tsunamin.
Det var också hård kritik mot svenska staten som skickade dit byråkrater som inte kunde sitt jobb.

Karin Karlsson

2009-07-10