Kleopatras kam

Ernestam, Maria

| 2007

Tre vänner, ett café och några mord ...  "Jag har ett uppdrag åt er. Jag vill att ni ska mörda min man." Orden yttras av en äldre kvinna som kommer in på det nystartade företaget Kleopatras kam. Hon vill bli av med sin misshandlande man, och hon är beredd att betala ordentligt för tjänsten." Visserligen har Kleopatras kam som affärsidé att lösa människors problem, men aldrig hade vännerna Anna, Mari och Fredrik väntat sig ett sådant uppdrag. Fram till denna underliga förfrågan har deras verksamhet bestått i att hjälpa människor med allt från skattedeklarationer till middagsbufféer och barnuppfostran. Nu ställs allting på sin spets och snart upptäcker de att de egentligen inte vet någonting om varandra eller hur långt de är beredda att gå ... I Kleopatras kam blandas svarta upplevelser och desperation med nybakade bullar och skratt. Samtidigt är det en roman...

En snirklig historia om existentiella frågor- hur väl vill man lära känna andra men också sig själv. Hur relationer och händelser som barn präglar hela livet och om man låter dessa styra ens liv. Och kan hämnd ändra konsekvenserna av det som redan skett.

Mycket symbolik kring mänskliga tillkortakommanden blandat med humor och moraliska resonemang som fängslar i början men sedan tappar både glans och lockelse- tycker jag. Tyvärr.

4-- Det är nästan en fyra. Men det var något som inte riktigt stämde för mig...

2014-10-08

Det här är en underfundig berättelse. Diskussion kring vad som är moraliskt riktigt och vad som får människor att gå över gränsen. När är ett mord ett mord? Underhållande läsning till stora delar men jag tycker ändå att berättelsen är alldeles för konstruerad och tillrättalagd för att bli riktigt bra. Känns som en halvbra deckare med inbyggda relationer. En stark 2:a

Anders H

2014-09-21

Jag har tidigare uppskattat ME för sina underfundiga böcker. Denna bok började bra men slutade i ett relationsdravel som tyvärr sänkte boken och kärnan kring företaget Kleopatras kam.

Pernilla Lindholm

2013-10-02

Nu känner jag mig lite sur och grinig som lät den här boken landa på en tvåa trots att den faktiskt ibland var riktigt underhållande. Jag tycker dock att Maria Ernestam krånglar till berättelsen och att den blir för osannolik till slut. Jag köper den helt enkelt inte. Den är helt okej, inte mer.

Maria B Hansson

2013-08-25

Oväntat bra. Snyggt hopklurad historia som får mig att bry mig om Anna, Mari och Fredrik och deras livsöden.

Maria Myrberg

2013-08-24

Välskriven, men en udda story

Anna Jensen

2013-08-09

Väldigt lättläst och roande, spännande.

2013-06-05

Börjar riktigt bra, men tappar efter ungefär halva boken. Jag fick verkligen tvinga mig själv att inte ge upp. Jag är nu glad att jag läste klart den. Välskriven och annorlunda. En klar 3a!

Stundom rätt bra,,men fruktansvärt rörig. Vad handlade den om,,vem gjorde vad?

Maria Johnson

2011-03-27

Välskriven, men bitvis känns intrigen lite för rörig.

Maria Nordström

2010-11-07

Otroligt bra bok. Hemsk scen med kaniner. Inget för känsliga med andra ord.

Pia W

2010-10-05

Den tog inte tag som "Busters öron". Berättelsen kändes lite förnumstig och pesonerna inte riktigt trovärdiga.

2010-07-31

Helt OK, faktiskt bättre än jag trodde.

Anette B

2010-02-04

EFter att ha läst Busters Öron hade jag höga förväntningar på denna bok men blev gruvligt besviken. Inte alls lika bra

Harriet Frohm

2009-10-21

Bra, ej förutsägbar.

Anneli Jansson

2009-10-14

Oj, oj! En till bra, mycket bra berättad berättelse av Maria Ernstam! Spännande i ordet lagoms räta betydelse. Inte så värst lätt att misstänka vem eller vad det är som ligger bakom den som händer...
Läs den!

Karin R-g

2009-08-12

Inte fullt lika bra som hennes tidigare böcker, men fullt läsvärd.

Maria Klamas

2009-06-10

Var ruggigt besviken efter busters öron, men här tog hon sig igen... älskar böcker som väver samman människors historier på ett icke-förutsägbart sätt

Karin D

2009-04-26

Maria Ernestam skriver bra, och det är intressanta personporträtt. Jag tyckte ändå att just den här kändes lite konstruerad med för många osannolikheter inom två pärmar.