Klass

Jordahl, Anneli

| 2003

Anneli Jordahl har förstört åtskilliga middagsbjudningar genom åren med sin renläriga syn på klass. I den här boken försöker hon på ett mer metodiskt sätt reda upp begreppet, i samtal med några personer som var och en löst problematiken på sitt sätt. Möt bland andra David Lagercrantz - överklasskillen som önskade att han var arbetare, Ragnar Thoursie - arbetargrabben som blev uppmärksammad poet (men tyckte att det smällde högre att jobba på AMS) och Elsvig Svensson ? sjukpensionerd undersköterska och Anneli Jordahls mamma. Anneli Jordahl är kulturjournalist. Hon medverkar regelbundet i P1:s Kulturnytt, Expressen och som krönikör i DN på stan. Hon har tidigare skrivit Helsingfors - från Kalevala till Snowcrash. "Klass är en mycket bra bok. Personlig, sårig - och rolig." Göteborgs-Posten "Det är en rolig bok Anneli Jordahl skrivit, full av fyndiga iakttagelser och...

Harriet Axelsson

2014-10-10

Riktigt bra och ger många uppslag att prata vidare om.

Klinga

2014-03-06

Jag är kluven. Den långa essän där Jordahl resonerar kring klassbegreppet har definitivt sina poänger och intressanta avsnitt. Intervjuerna med David Lagercrantz och Ragnar Thoursie känns lite ofokuserade och intervjun med författarens mamma Elsvig Svensson är trevlig men lite väl privat. Essän ställer en del frågor man kan fundera över. Men jag tycker att kategoriseringarna av klasser av människor blir för grova. Jag är klassresenär. Jag känner igen mig i en del. Jag kan känna mig utanför i ovana sociala sammanhang, men vem kan inte det? Det finns en massa sociala situationer där man kan uppleva som att man står utanför. Jag har svårt för att Jordahl uppehåller sig så mycket kring ytan, skenet. Att någon ska titta snett för att man har fel fot på fel ställe, att andra hade fina kjolar och andra hade vissa frisyrer. Man måste inte gräva ner sig i barndomens alla kränkningar eller göra stor sak av varenda tillfälle då någon hållt ett glas med rätt hand och du gömt dig bakom draperiet avrädsla att alla ska upptäcka din bakgrund. Klass handlar om så mycket mer.

Elisabeth Jönsson

2011-10-13

En skicklig författarinna skriver om "klassresor" och ger en skildring av just olika samhällsklasser.

Gunvi Lundqvist

2010-04-24

Avslutade denhär klassresan ikväll och tror att många känner igen sig, men jag håller inte med författaren eftersom jag inte tycker vi indelas i tre klasser som hon gör, själv kunde jag passa in i alla tre utan att reflektera och kategorisera som hon gör. Svag fyra. Tillägg: Trovärdig för henne själv inte frågan om det eftersom boken är personlig hon upplever säkert sin situation som beskrivs.

Tor von Geijer

2009-09-23