Klara och solen

Ishiguro, Kazuo

| 2021

"Det är inget mindre än storslaget." SvDFrån sin plats i butiken som säljer artificiella vänner observerar Klara ? en artificiell vän med enastående iakttagelseförmåga ? noggrant beteendet hos dem som kommer in för att handla. Hon hyser gott hopp om att en kund snart ska välja just henne. Men när möjligheten till ett helt nytt liv väl dyker upp varnas Klara för att inte lita för mycket på löften från människor.I denna glimrande roman skildrar Kazuo Ishiguro vår snabbt föränderliga värld genom en oförglömlig berättares ögon och utforskar en grundläggande fråga: Vad betyder det att älska?

Black Jim

2023-08-21

Snark. Slätstruken och trist. Avstå.

Kerstin Kolm

2023-06-26

En bok att fundera kring, berör många existentiella frågor.
Vem lär av vem, vad är viktigt att lära ut och lära sig- är det inte det författaren vill vi ska reflektera över och ta ställning till- bl.a

Andrea Roos

2023-04-04

Riktigt bra bok

2023-03-28

Det här är en bok om Klara som är en robot, en artificiell vän. Hon är tillverkad för att bli ett barns bästa vän och hjälpa denne in i vuxenvärlden. Berättelsen skildras ur Klaras perspektiv och vi får följa henne när hon betraktar världen utanför butikens skyltfönster.

”Klara och solen” är en bok om både mänsklighet och ensamhet. Men det är inte en bok jag gillade! Jag hade svårt att ta mig igenom sidorna, tyckte den var svårläst och tappade i fart. De andra i bokcirkeln tyckte bättre om den än vad jag gjorde. Vi pratade även om språket i boken och kanske hade den varit bättre att läsa på engelska då vi kände att översättningen brast emellanåt.

Men ändå, jag är glad att ha läst den.

Eleonora Nordström

2023-03-07

Udda bok men rogivande och intressant att följa med i

Kristina Carlsson

2022-11-23

Vilken fantastisk roman och vilken annorlunda handling. Läs den!

Henrik Johansson

2022-07-16

I gränslandet mellan det konstgjorda och det äkta. Riktigt bra.

Linnéa G

2022-04-15

En udda, söt bok. Uppfriskande att läsa något så otippat.

Katarina Nord

2022-01-15

Speciell....Annorlunda finstämd bok om vänskap och kärlek

Ulla Englund

2021-08-17

17/8 2021

Heléne Niitsoo

2021-06-30

Inte ofta en bok lämnar så många frågor efter sig. Det är, i mitt tycke, i och för sig ett gott betyg.
Jag frågar mig: vem är Klara? Hennes iakttagande, reflekterande och snudd på servila hållning gör mig misstänksam - vem vill författaren att jag ska uppfatta henne som? En robot, javisst - men är hon de, i västvärlden, besuttnas förslavade invandrarimport som finns i våra serviceyrken?
Vem är Josie, flickan hon köps för att fungera som artificiell vän åt? Den genmanipulerade, "höjda" flickan vars sjukdom får alla att tassa på tå, frukta en fruktlös framtid - ska hon symbolisera ett förvisso utvecklat men sjukt samhälle? Rick, den sympatiske grabben i huset bredvid, är han då alla vanliga, normala? och framför allt: vad är "solen"? Livgivaren, ur-religionen, kraften, kärleken...?
Ja du hör: många frågor!
Det är väl berättat, långsamt tempo, inte den mest medryckande berättelsen jag läst. Önskar att jag ska förstå mer när jag närmar mig slutet men nej, det gör jag inte. Kan inte någon förklara för mig!

”Klara och solen” (2021) är en väldigt annorlunda bok och inte vad jag hade förväntat mig. Den handlar om Klara, en AV (artificiell vän) som säljs till barnet Josie. Josie är sjuk och hennes mamma har en plan… Baksidetexten avslutas med meningen: Vad innebär det att älska? Boken är väldigt välskriven och intressant. Jag gillar den, men den är bitvis lite seg och karaktärerna är lite diffusa - kanske är det medvetet och tänkt ur Klaras perspektiv? Tycker att kärleksperspektivet är svagt, men jag är iallafall glad att jag läst boken. Författaren Kazu Ishiguro är från Japan men uppvuxen i England. Han har bla fått Bookerpriset 1989 (för ”The Remains of the Day”) och Nobelpriset 2017 med motiveringen ”som i romaner med stark känslomässig verkan har blottat avgrunden under vår skenbara hemhörighet i världen”.

Nina Gustafsson

2021-05-02

Inte i klass med Never let me go men ändå klart läsvärd. Roboten Klara berättar historien från sitt perspektiv och hennes beskrivningar och reflektioner få en att fundera över vad som utgör en människa. Vidare berörs genmanipulation, religion och vänskap. Mycket lättläst men ändå ett djup.

2021-03-21

Romanen visade sig sakna budskap och vettigt innehåll.