Klara Klumphjärta

Olsson, Malin V

| 2022

Klara går de snötäckta Gävle-gatorna fram. På ryggen har hon en sliten ryggsäck och i bröstet ett tungt hjärta. Det var precis efter att hon fyllt elva år som hennes pappa berättade att han ville skiljas och samtidigt ryckte upp deras liv från grunden. Sedan dess har Klaras mamma mest legat hemma i sängen, tyst och orkeslös. Som tur är finns snälla granntanten Gunnel och katten Simba som lyser upp i mörkret. Och i klassen finns Juan, som får Klaras mage att pirra och som hon hoppas få träffa på lucia-discot. Men om Klara går på discot blir mamma ensam. På självaste Lucia... Malin V Olsson, född 1984, är en svensk författare bosatt i Gävle. Malin började berätta historier redan innan hon kunde skriva och skriver idag romaner och noveller för barn och unga. Hon är även utbildad sjuksköterska och arbetar inom hjärtsjukvården.

Anne Andersson

2023-11-28

Älskade den här boken! Så mysig och lite sorglig med. Men jättejättebra!

Mathias Andersson

2023-11-09

Det här var verkligen en jättefin och viktig bok. Om utmattning, oro och önskan om att bara kunna vara som alla andra. Läs den!

Linda Andersson

2023-11-09

En oerhört fin och viktig berättelse om hur barn påverkas när en förälder mår dåligt. Lite sorglig, men framför allt hoppfull, varm och charmig.
Rekommenderas varmt!

Snezana Lindskog

2023-01-09

Om en bok följer med mig i nattdrömmarna så är den i absolut i topp! Klara klumphjärta är en sådan berättelse. Viktig! Huvudkaraktären är så älskvärd. Jag blir påmind om att det finns så många barn där ute i samma situation. Klaras hjärta är stort och mjukt trots att det bär på en klump. Läs denna viktiga bok. Jag fick en behaglig inlevelse. Malin har lyckats bedåra mig med sitt sätt att skriva! Och nu önskar jag en fortsättning Hur går det med Klara och hennes nya upplevelser?
Läs! Läs! Läs!

Rosita Söderström

2022-02-10

Underbart söt berättelse om 11-åriga Klara som bor ensam med sin utbrända mamma och älskade katten Simba. En viktig barnbok om psykisk ohälsa, skam, att vara skilsmässobarn, vänskap och kärlek. Vikten av att prata om jobbiga saker. Det här är Malin V. Olssons barnboksdebut. Hoppas verkligen inte det är den sista. Skulle kanske till och med kunna bli en uppföljare? Slutet bjuder in för det ;-) Liksom Malins tidigare utbud av böcker innehåller Klara Klumphjärta fina dialoger. Här riktade till barn 9-12år. Fin läsupplevelse också för vuxna. Tycker mycket om den. Fin hjärtepresent!

💚💜WoW vilken Mysig Bladvändare
Boken är välskriven & den griper verkligen tag i en
&
Vi ville inte lägga den ifrån oss inte ens för 5min.
Barnbarnet gillade den så
av oss så får denna
Mysiga Pärla
💜💚💜💚💜 av 5st Full pott💜💚

En så fin bok!😍💖 Den kan säkert vara en tröst för många barn i samma situation. Ett vanligt ämne som kan vara svårt att få barn att förstå. Men denna bok kan göra skillnad.