Klara and the Sun

Ishiguro, Kazuo

| 2021

AVAILABLE TO PREORDER NOWFrom the bestselling and Booker Prize winning author of Never Let me Go and The Remains of the Day, a stunning new novel - his first since winning the Nobel Prize in Literature - that asks, what does it mean to love? A thrilling feat of world-building, a novel of exquisite tenderness and impeccable restraint, Klara and the Sun is a magnificent achievement, and an international literary event.

Black Jim

2023-08-21

Snark. Sltstruken och trist. Avst.

Kerstin Kolm

2023-06-26

En bok att fundera kring, berr mnga existentiella frgor.
Vem lr av vem, vad r viktigt att lra ut och lra sig- r det inte det frfattaren vill vi ska reflektera ver och ta stllning till- bl.a

Andrea Roos

2023-04-04

Riktigt bra bok

Lollos bokhrna

2023-03-28

Det hr r en bok om Klara som r en robot, en artificiell vn. Hon r tillverkad fr att bli ett barns bsta vn och hjlpa denne in i vuxenvrlden. Berttelsen skildras ur Klaras perspektiv och vi fr flja henne nr hon betraktar vrlden utanfr butikens skyltfnster.

Klara och solen r en bok om bde mnsklighet och ensamhet. Men det r inte en bok jag gillade! Jag hade svrt att ta mig igenom sidorna, tyckte den var svrlst och tappade i fart. De andra i bokcirkeln tyckte bttre om den n vad jag gjorde. Vi pratade ven om sprket i boken och kanske hade den varit bttre att lsa p engelska d vi knde att versttningen brast emellant.

Men nd, jag r glad att ha lst den.

Eleonora Nordstrm

2023-03-07

Udda bok men rogivande och intressant att flja med i

Kristina Carlsson

2022-11-23

Vilken fantastisk roman och vilken annorlunda handling. Ls den!

Henrik Johansson

2022-07-16

I grnslandet mellan det konstgjorda och det kta. Riktigt bra.

Linna G

2022-04-15

En udda, st bok. Uppfriskande att lsa ngot s otippat.

Katarina Nord

2022-01-15

Speciell....Annorlunda finstmd bok om vnskap och krlek

Ulla Englund

2021-08-17

17/8 2021

Helne Niitsoo

2021-06-30

Inte ofta en bok lmnar s mnga frgor efter sig. Det r, i mitt tycke, i och fr sig ett gott betyg.
Jag frgar mig: vem r Klara? Hennes iakttagande, reflekterande och snudd p servila hllning gr mig misstnksam - vem vill frfattaren att jag ska uppfatta henne som? En robot, javisst - men r hon de, i vstvrlden, besuttnas frslavade invandrarimport som finns i vra serviceyrken?
Vem r Josie, flickan hon kps fr att fungera som artificiell vn t? Den genmanipulerade, "hjda" flickan vars sjukdom fr alla att tassa p t, frukta en fruktls framtid - ska hon symbolisera ett frvisso utvecklat men sjukt samhlle? Rick, den sympatiske grabben i huset bredvid, r han d alla vanliga, normala? och framfr allt: vad r "solen"? Livgivaren, ur-religionen, kraften, krleken...?
Ja du hr: mnga frgor!
Det r vl berttat, lngsamt tempo, inte den mest medryckande berttelsen jag lst. nskar att jag ska frst mer nr jag nrmar mig slutet men nej, det gr jag inte. Kan inte ngon frklara fr mig!

Klara och solen (2021) r en vldigt annorlunda bok och inte vad jag hade frvntat mig. Den handlar om Klara, en AV (artificiell vn) som sljs till barnet Josie. Josie r sjuk och hennes mamma har en plan Baksidetexten avslutas med meningen: Vad innebr det att lska? Boken r vldigt vlskriven och intressant. Jag gillar den, men den r bitvis lite seg och karaktrerna r lite diffusa - kanske r det medvetet och tnkt ur Klaras perspektiv? Tycker att krleksperspektivet r svagt, men jag r iallafall glad att jag lst boken. Frfattaren Kazu Ishiguro r frn Japan men uppvuxen i England. Han har bla ftt Bookerpriset 1989 (fr The Remains of the Day) och Nobelpriset 2017 med motiveringen som i romaner med stark knslomssig verkan har blottat avgrunden under vr skenbara hemhrighet i vrlden.

Nina Gustafsson

2021-05-02

Inte i klass med Never let me go men nd klart lsvrd. Roboten Klara berttar historien frn sitt perspektiv och hennes beskrivningar och reflektioner f en att fundera ver vad som utgr en mnniska. Vidare berrs genmanipulation, religion och vnskap. Mycket lttlst men nd ett djup.

2021-03-21

Romanen visade sig sakna budskap och vettigt innehll.