Klar himmel

Det är tidigt 1940-tal i Stockholm. Sekreteraren Karin bär på mörka upplevelser som konstant gör sig påminda. Hon verkar vara den enda som inte bidrar till att förkorta kriget, så när hon får frågan om hon vill vara hemlig kurir tvekar hon inte en sekund.     Violet har tre söner. Hennes yngste befinner sig i Oxford för studier när Hitler börjar bomba Storbritannien och hon blir utom sig av oro. En stormig aprilnatt lämnar hon det trygga livet i Sverige och reser i hemlighet för att träffa honom.     Léonie gör sin plikt som lotta i det brittiska flygvapnet. På flygbasen är döden ständigt närvarande och hon vågar därför inte släppa folk inpå livet. Men allting förändras när hon en dag håller på att köra över någon med sin cykel.      Sextio år efter andra världskrigets slut hittar Karin en koffert på vinden, med ett obehagligt innehåll som väcker gamla minnen till liv. Samtidigt...

En fantastisk läsupplevelse där miljöbeskrivningar under andra världskriget tar en till Storbritannien och tre kvinnors liv.
Själv var jag inte speciellt intresserad av krigsböcker utan upplever de som enormt tråkiga böcker. Men jag får nog backa och omvärdera mina tankar, för mer intressant och välskriven bok där historia möter kärlek och förödelse har nog aldrig varit mer intressant i mina ögon.
Kristin har förmågan att blanda historia på ett mycket elegant sätt och få mig som läsare intresserad från första stund.
Klar himmel är första delen i en serie. Nattens färger heter del två och den tredje delen Svarta vingar släpps inom kort.
Jag kommer försöka peta in Nattens färger in i min bokhög för jag vill uppleva kristins ord igen.

Katarina Nord

2021-02-28

Svag trea. Lite för sockersöt i min smak. Jag tycker dock om att olika kapitel handlar om Karin, Violet och Leone. Historien är ganska lik Denise Rydbergs serie om andra världskriget.

Eva Pettersson

2020-11-23

Intressanta och gripande historier som utspelar sig i andra världskrigets skugga, där vi får följa tre kvinnors liv och dessutom en nutidshistoria som väver samman de tre kvinnornas berättelser. Ibland kändes det lite rörigt med alla parallellhistorier, och som språkvetare stör jag mig på den dåliga grammatiken. Men absolut läsvärd historia!

Boken Klar himmel är en välskriven roman som utspelar sig under tidigt 1940-tal och krigets strider pågår för fullt. Vi får följa tre kvinnor; Karin är sekreterare hon bär på mörka upplevelser och hon tvekade inte en sekund när hon blev tillfrågad att arbeta som hemlig kurir. Violet är mamma till tre söner och hennes yngste son befinner sig i England och Violet är så orolig för sin son så under en stormig aprilnatt reser hon i hemlighet till England. L'eoni gör sin plikt som Lotta i det brittiska flygvapnet.
Sextio år efter krigets slut hittar Karin en koffert på vinden med ett obehagligt innehåll och som väcker många minnen till liv. I kofferten finns även ett brev som aldrig nådde sin mottagare 1945.

Jag tycker boken börjar riktigt bra när Karin hittar kofferten med det obehagliga innehållet och brevet och jag fastnar direkt i storyn. Efter hand upplever jag dock boken rörig och jag har svårt att hålla koll på vem som är vem men ju längre jag in jag kommer i boken desto klarar blir bilden och jag fastnar ordentligt i boken. Det är en välskriven Historisk roman som innehåller både kärlek, sorg, vänskap och förluster. En gripande bok med parallella berättelser om de tre kvinnorna. Fina beskrivningar på både miljöerna och karaktärerna och bokens omslag är fantastiskt.

Jennifer Johansson

2020-05-11

Tack till LB förlag för recex!

Klar himmel handlar om tre kvinnors öden och liv under andra världskriget. Man följer alla tre där en åker iväg för att få mer tid med sin son, en tar tag i att göra något i kriget och stöter ihop med hennes livs kärlek och den tredje försöker få reda på vad som egentligen hände de där åren efter att ha hittat en blodig tysk uniform i sitt hus.

Jag har helt fastnat för den här typen av böcker - andra världskriget med kvinnor i fokus. Det här är tredje boken jag läste och de här karaktärerna kommer att följa med mig länge. I början hade jag svårt att hålla koll på vem som var vem och hur släkten gick ihop, men efter ungefär 75 sidor så hade jag ganska klart för mig vem som var vem. Jag gillade hur Fägerskjöld hade byggt upp berättelsen med flera perspektiv och att de även var korta vilket gjorde det omöjligt att lägga ifrån sig boken.

Det som gjorde den här historien inte fick full pott från mig berodde mycket på mitten av boken. I mitten fick man veta mysteriet och det var svårt att riktigt förstå varför boken fortsatte efter det, den kändes som lite klar. Det gjorde även att det var svårt för mig att behålla motivationen i boken då jag inte riktigt hade fastnat för alla karaktärer ännu, på grund av att det var så många. Men ändå, så föll jag pladask för boken i senare kapitel.

Rekommenderar till dig som är intresserad av andra världskriget men vill ha fokus på kvinnors liv!

Beas bokhylla

2020-04-26

En gripande berättelse som är både välskriven och trovärdig. Perfekt för de som gillar historiska romaner som tar upp kärlek, sorg och vänskap.

Fantastisk, stark & välskriven!

2020-04-09

Det här är en bok jag gillade väldigt mycket. Vi får följa tre kvinnor i olika tider, från andra världskriget fram till nutid. ”Klar himmel” är en historisk relationsroman om kärlek, vänskap, sorg, missförstånd och förluster under andra världskriget. Händelser då som påverkar nutiden. Genom parallella berättelser vävs historien ihop på ett bra sätt.
Jag tycker att Kristin låter oss komma karaktärerna nära och jag får en liten känsla av hur det var att leva under de förhållanden som rådde då. Historien är väldigt spännande och jag ville inte lägga boken i från mig. Rekommenderar boken varmt!

Bettan_bokprataren

2020-03-07

Jag är fullkomligt tokig i att läsa böcker som utspelar sig under andra världskriget. Det här är mycket bra berättelse som handlar om tre kvinnor som vi får följa under andra världskriget. Jag tycker Kristin har fångat dessa tre kvinnors personligheter på ett fin sätt. Vi får möta kriget och världen genom deras ögon och följa med i deras miljöer och upplevelser.

Texten har ett bra flyt och är välskriven; språket, karaktärer, handling och miljöer känns trovärdigt för den tid i historien som boken handlar om. Allt känns så rätt.

Extra plus till författaren som till slut knyter i hop de tre kvinnornas historier på ett mycket snyggt sätt, utan att några lösa trådar lämnats kvar. Jag älskar dessutom att Kristin har använt sig av namn på kvinnorna som stämmer så bra med tidsepoken.
Det är en gripande bok som jag sträckläste.

Underbar, trovärdig och gripande.
Vill du läsa fler av mina recensioner? Du hittar dem på min blogg https://bokprataren.blogspot.com

2020-02-26

En favorit är romaner som utspelar sig i England under andra världskriget, därför är berättelsen läsvärd för mig. Tre kvinnor är huvudpersoner och författaren byter ständigt perspektiv mellan dem. Det hindrade min inlevelse och med ett undantag är kvinnorna riktiga tråkmånsar och väldigt lika i tankesätt. Romanen tog sig något på allra slutet.