Kistbyggarna

Larsson, Morgan

"Med ett levande och underhållande språk låter Larsson kursens olika personer bli individer med karaktär och historia. På så sätt blir den utveckling som alla på ön genomgår rimlig och naturlig. Larsson beskriver väl den ensliga skärgårdsön och snickrar en levande fond till den utvecklingshistoria som Kistbyggarna är. Författaren har ett lättflytande språk och utnyttjar väl de möjligheter som det originella intriguppslaget ger. Sammantaget är det här underhållande och tänkvärd läsning." Veit G:son Berg, BibliotekstjänstSamuel Miller höjde sitt champagneglas."Skål, kära kistbyggare! Välkomna till Lövensö." Deltagarna såg sig omkring. Vad de än väntat sig så var det inte att mötas av en sådan grönskande idyll, och champagne."Att snickra sin egen kista kan verka som det deppigaste man kan ta sig för", fortsatte kursledaren. "Men det är faktiskt tvärtom....

Kistbyggarna är författaren Morgan Larssons tredje roman. Han debuterade med boken Radhusdisco 2010. Därefter så kom boken Det opålitliga hjärtat ut 2014. Jag har läst båda böckerna och tyckt mycket om dom båda två, speciellt boken Radhusdisco.

Och författarens nya bok gjorde mig inte besviken. För den var precis lika bra som dom två tidigare böckerna.

Kistbyggarna är en härlig feelgoodbok med både djup, svärta och humor i. Och boken berörde mig verkligen.

Rekommenderas varmt.

Jag har läst båda böckerna som Morgan skrivit innan Kistbyggarna och gillar den härliga humoren som glimtar fram i mellan sidorna. Kistbyggarna började jag läsa som fysiskt exemplar först, men när jag åkte tåg till Bokmässan övergick jag till att lyssna istället när jag såg att det var Morgan som läser boken. Det är alltid trevligt när författare läser boken själv och Morgan har en väldigt behaglig och bra röst att lyssna på. Dock är jag en betydligt sämre lyssnare än vad jag är läsare och det visar sig i att jag lätt tappar tråden och börjar tänka på annat. Jag har fått hoppa tillbaka i berättelsen många gånger för att lyssna om när tankarna flugit iväg.
I Kistbyggarna samlas ett gäng människor hemma hos Samuel på Lövensö för att bygga sina egna kistor. Det är en samling udda karaktärer, alla med sina egna orsaker till att de är där. Genom berättelsen får vi lära känna allas rätta jag och deras livshistorier. Boken är underhållande att lyssna på men även lite tragisk och sorglig med sjukdomar och dödsångest. Jag vet inte om det berodde på att jag lyssnade och tappade bort mig en del, men jag blir inte berörd på det sätt som jag hoppats och önskat. Historien är trevlig och har härlig underfundig humor och jag gillar hur säcken knyts ihop, men den lyfter inte riktigt till den läsupplevelse jag trodde på förhand. Kanske borde jag ha läst den fysiskt istället?!

Underbar, gripande & underhållande!

Underbar, innovativ idé och bra utförd. Ett gäng människor som samlas under tragikomiska omständigheter. Humor, vänskap, kärlek och ett gäng tårar. Karaktärerna berör.