Kistbyggarna

Larsson, Morgan

"Med ett levande och underhållande språk låter Larsson kursens olika personer bli individer med karaktär och historia. På så sätt blir den utveckling som alla på ön genomgår rimlig och naturlig. Larsson beskriver väl den ensliga skärgårdsön och snickrar en levande fond till den utvecklingshistoria som Kistbyggarna är. Författaren har ett lättflytande språk och utnyttjar väl de möjligheter som det originella intriguppslaget ger. Sammantaget är det här underhållande och tänkvärd läsning." Veit G:son Berg, BibliotekstjänstSamuel Miller höjde sitt champagneglas."Skål, kära kistbyggare! Välkomna till Lövensö." Deltagarna såg sig omkring. Vad de än väntat sig så var det inte att mötas av en sådan grönskande idyll, och champagne."Att snickra sin egen kista kan verka som det deppigaste man kan ta sig för", fortsatte kursledaren. "Men det är faktiskt tvärtom....

Eva Möller

2020-01-11

Samuel herre på Lövensö annonserar om en kurs i kistbygge, som lockar en skara karaktärer med olika bakgrund. Det är en märkligt gäng som har samlas och det är inte alla som har kommit för att bygga sig en kista. Karaktären Agnes utropar när frågan ställs varför hon sökte kursen. Hennes svar var glasklar. - Jag trodde det var en kurs i Kista. Du för följa deltagarna under de 14 dagarna kursen pågår och när de delar med sig av sina livsöden och framförallt står döden dem mycket nära. En bok som sinom är svart och sinom glädjefylld. Den lockar till många skratt med sina mörka humor. Välskriven bok med fin känsla som lyfter tankar om vad livets innehåll och vad man har gjort med den tid man har. Människorna blir levande och man blir som ett med gänget. Det är den första boken jag har läst av M Larsson och ser fram emot att läsa mer av honom. Hade denna som högläsningsbok tillsammans med min make och det var en fullträff. Betyg 5

Moonie

2020-01-07

Fånig men lite småmysig

Solveig Andersson

2020-01-04

Talbok, storytel
Underhållande skröna som berör. 4 stjärnor!

För mig är Morgan Larsson en ny författare. Boken bygger på att Samuel anordnar en kurs för att bygga sin egen kista. Kursdeltagarna kommer till en idyllisk plats där bygge av kista och vänskap uppstår. En annorlunda feelgood bok som sticker ut, då både livet och döden berörs med svärta och humor. Stundtals tycker jag att boken är underbar, underhållande, härliga miljöbeskrivningar och som har ett djup och allvar. Man för följa och lära känna deltagarna genom deras resa med sitt bygge av kistan men också om deras hemligheter, liv och längtan. Och även hur denna gruppkonstalation fungerar och utvecklas. Tycker att denna bok verkligen skulle göra sig utmärkt som film. Att boken bara får 3+ av mig beror på att jag tyckte att den ibland blev lite rörig med alla karaktärers historier. En bok som berör, ger eftertanke, får mig att skratta och med otroliga miljöbeskrivningar.

2019-10-11

Kistbyggarna är författaren Morgan Larssons tredje roman. Han debuterade med boken Radhusdisco 2010. Därefter så kom boken Det opålitliga hjärtat ut 2014. Jag har läst båda böckerna och tyckt mycket om dom båda två, speciellt boken Radhusdisco.

Och författarens nya bok gjorde mig inte besviken. För den var precis lika bra som dom två tidigare böckerna.

Kistbyggarna är en härlig feelgoodbok med både djup, svärta och humor i. Och boken berörde mig verkligen.

Rekommenderas varmt.

2019-10-10

Jag har läst båda böckerna som Morgan skrivit innan Kistbyggarna och gillar den härliga humoren som glimtar fram i mellan sidorna. Kistbyggarna började jag läsa som fysiskt exemplar först, men när jag åkte tåg till Bokmässan övergick jag till att lyssna istället när jag såg att det var Morgan som läser boken. Det är alltid trevligt när författare läser boken själv och Morgan har en väldigt behaglig och bra röst att lyssna på. Dock är jag en betydligt sämre lyssnare än vad jag är läsare och det visar sig i att jag lätt tappar tråden och börjar tänka på annat. Jag har fått hoppa tillbaka i berättelsen många gånger för att lyssna om när tankarna flugit iväg.
I Kistbyggarna samlas ett gäng människor hemma hos Samuel på Lövensö för att bygga sina egna kistor. Det är en samling udda karaktärer, alla med sina egna orsaker till att de är där. Genom berättelsen får vi lära känna allas rätta jag och deras livshistorier. Boken är underhållande att lyssna på men även lite tragisk och sorglig med sjukdomar och dödsångest. Jag vet inte om det berodde på att jag lyssnade och tappade bort mig en del, men jag blir inte berörd på det sätt som jag hoppats och önskat. Historien är trevlig och har härlig underfundig humor och jag gillar hur säcken knyts ihop, men den lyfter inte riktigt till den läsupplevelse jag trodde på förhand. Kanske borde jag ha läst den fysiskt istället?!

Underbar, gripande & underhållande!

2019-09-26

Underbar, innovativ idé och bra utförd. Ett gäng människor som samlas under tragikomiska omständigheter. Humor, vänskap, kärlek och ett gäng tårar. Karaktärerna berör.