Kirin

Tre år har gått sedan Svala skildes åt från Ahren och upptäckte sanningen om vad som ligger på andra sidan av de skyddande murarna. När hon äntligen hittar Ahren har han förändrats. I hans ögon ser hon det mörker som fågeln Ho-o varnade henne för. Det blir snart uppenbart att Ahren inte kan förlåta någon för det som hänt, kanske inte ens Svala. Ute i landet styr kejsare CC och hans dödsherdar sprider skräck bland befolkningen. Svala är säker på att hon kan få folket att resa sig, om hon bara kan få dem att inse sanningen om vad som finns utanför murarna. Men det börjar bli allt mer uppenbart att hon inte kan genomföra sin plan ensam. Fågeln Ho-o är borta men till sin hjälp får hon snart enhörningen Kirin, som är en del av det mäktiga vapen som kan sätta stopp för dödsherdarna.Kirin är andra delen i den spännande fantasytrilogin Enigma som började med Fågeln.Isabelle...

3,5/5

Tre år efter att Svala förlorade Ahren har hon fortfarande inte förlorat hoppet om att återse honom. När hon väl hittar honom är han inte som förut, i ögonen lyser det mörker som fågeln Ho-o varnade Svala för och han verkar inte kunna förlåta någon för det som har hänt. Samtidigt har kejsare CC tagit makten över Shabala och sprider skräck med hjälp av sina dödsherdar. Svala vill stoppa honom, men har förlorat Ho-o. Till sin hjälp får hon ny istället ett nytt mystiskt väsen.

Innan jag skriver något annat på den här recensionen måste jag få påpeka hur mycket jag älskar omslaget. Även omslaget till första delen, Fågeln, var otroligt vackert, men det här är ännu mer fantastiskt. En sådan där illustration som man gärna skulle hänga upp på väggen.

Kirin är andra delen i fantasyserien Enigma, och utspelar sig tre år efter första delen, Fågeln. Jag skulle säga att det är klokt att läsa dem i ordning, men det går även att läsa Kirin utan att ha läst Fågeln först. Då får man bara anstränga sig lite mer för att förstå bakgrunden som man har mycket gratis om man läser böckerna i ordning.

Persongalleriet är stort, men eftersom många av dem finns med i båda böckerna, är det inte lika många att lära känna . Det finns också ett galleri i början av boken så att det är lätt att hålla koll på vem som är vem och varför. Jag tycker om Svala, och mindes henne tydligt från första boken men eftersom det var ett par år sedan jag läste den, blev jag lite mer konfunderad över att hon inte var med i början även här. Däremot uppskattade jag att få lära mig mer om Kaiser och Jäger, och fördjupa mig i deras relation, speciellt när minnen från den tidigare boken smög sig på mig.

Jag tycker att Isabelle Törnqvist har vuxit rejält som författare till den här boken, både när det kommer till karaktärerna men också till den generella gestaltningen och hur allt flyter framåt. Det är mycket som händer, men det känns ändå aldrig riktigt plottrigt. Jag uppskattar att få följa flera olika perspektiv och se situationen från flera olika håll. Det jag kan sakna är att inte få följa någon från CC:s sida också, bara för att se lite mer vad de håller på med, men det är en smaksak och petitesser.

Språket är bra, och som jag skrev tycker jag att Törnqvist har utvecklats rejält till den här boken. Det ska bli riktigt spännande att se vad som händer i nästa del. Speciellt eftersom slutet är riktigt spännande och lovar gott inför fortsättningen.

Jennie

2021-06-19

Tyvärr måste jag säga att även Kirin får ett medelbetyg. Till skillnad från andra så tycker jag nästan att den första delen om Jäger och Kaiser var den bättre delen av boken. Mycket mer intressanta och genomarbetade karaktärer än Svala och Ahren som jag tyvärr fortfarande inte har fastnat för. De känns helt enkelt ganska platta och ointressanta.
Jag tycker att karaktärerna och framför allt relationerna mellan karaktärer lämnar mycket att önska.
Kommer jag att läsa den sista delen? Absolut, jag hoppa fortfarande på att sista delen ska rädda upp berättelsen.
(Jag hade velat ha en bok om Jägers historia istället)

Idas Recensioner

2020-12-12

I Fågeln, första delen av Enigma, hade jag lite problem med att förstå världen och problemen i boken. Men i Kirin får man en djupare inblick i världen som man redan känner till, samt att Isabelle Törnqvist tar en till en helt ny plats som läsaren inte har fått utforska än: världen utanför murarna. Jag måste påstå att Kirin är betydligt bättre än Fågeln, för jag märkte snabbt att författaren har utvecklat sitt skrivsätt genom bättre meningar och mer spännande händelser.

Men när jag började läsa Kirin blev jag chockad över hur första delen (nästan hälften) av boken inte ens handlar om Svala och Ahren, utan om Jäger och Kaiser. Detta gillade jag inte riktigt. Absolut att Jäger och Kaisers berättelse är intressant och läsvärd, men från början hade jag velat läsa om Svala och Ahrens resa istället. Dessutom tycker jag att Jäger och Kaisers del av boken är för lång.

Men bortsett från detta så har författaren gjort ett bra jobb med karaktärerna, för varje karaktär har ett fint djup och läsaren förstår och känner med alla karaktärer i boken. Handlingen innehåller dessutom fler spännande händelser än Fågeln, vilket är ett stort plus. Generellt är Kirin en bra, välgjord fantasybok och en helt okej fortsättning på Enigma, men tyvärr levde den inte helt upp till mina förväntningar.

Recension av: idasrecensioner.se

Rosita Söderström

2020-11-21

Andra boken i Enigmatrilogin. Ni får beakta att min personliga läsupplevelse sätter sin prägel. Efter att ha läst den tidigare boken FÅGELN, så hade jag hunnit få förväntningar till att snart träffa på Svala. Blev dock ganska förvirrad av starten, där vi istället får lära känna speciellt två andra karaktärer. De har dock stor betydelse i berättelsens fortsättning men som skrivet, både Svala och Ahren, även Fågeln är saknade.

Aktuella bok; KIRIN är för övrigt indelad i tre delar. Vilket kan vara smart. Författarinnan visar ännu en gång besked om att ha ett berikande och brett språk med detaljrikedom, både vad gäller miljö och gestaltande. Inte svårt att föreställa sig. Personligen blir jag dock less på att det åtminstone för mitt tycke blir lite för mycket utav militäriska planer och utryckningar med dödanden. Om och om igen.

Tyvärr rasar därmed mitt helhetsintryck utav denna annars oerhört snygga och tilltalande bok. Omslaget är nog ett av de läckraste och magiskaste för året. Kirin är också en karaktär i boken jag gärna skulle möta i verkligheten - om möjligt. Hade varit kul att se honom på film tillsammans med de andra och jag kommer - om möjligt - även ta del utav fortsättningen i bok tre. Kan inte låta bli att undra hur det ska gå och känns ej redo att helt släppa Svala och Ahren. Vill dock inte spoila för mycket, så avslutar här och tack Isabelle. Ditt äventyr är säkert värt större hyllningar av dem som gillar soldater och krigiska upptåg. Det förekommer emellertid också en hel del andra mer berikande reflektioner i denna FÅGELN uppföljaren; KIRIN.

Jennifer Johansson

2020-10-18

Tack Isabelle Törnqvist för recex!

Kirin är andra delen i Enigmatrilogin, en serie som handlar om en förlorad värld med ett ständigt hot mot sig. Där kvinnor förväntas föda barn och sedan dö i kriget. Och männen dör i kriget på en gång. Soldater tränas upp och skickas iväg, men inga verkar komma tillbaka. En värld där politikerna försöker få till en bättre värld, men ingenting riktigt fungerar. En värld där magin kanske kan rädda dem - och vår huvudperson Svala som besitter magiska krafter.

Jag tycker verkligen om Isabelles skrivsätt och hur mycket hon tar i beaktande när hon skriver sin berättelse. Hon tänker på allas perspektiv och får en helhet som är svår att få till. Med sina utförligt fina beskrivningar är det lätt att hänga med i berättelsen och se allting framför sig. Hennes karaktärer är flerdimensionella med ett djup i sig och det är lätt att fastna i världen. Jag gillar också mycket att vi fick veta mer om världen utanför murarna och om politiken i världen. Jag gillar extremt mycket diskussionerna i vad som egentligen är rätt och fel.

Men det märks också att det här är andra boken i en trilogi. Det är en typisk mittenbok, med mycket utveckling hos karaktärer och uppbyggnad av världen - och plotten tappas bort lite. Jag har läst 400 sidor men känns som att det precis på slutet faktiskt började hända saker som gjorde något för själv historien. Och att börja första delen med enbart Jäger och Kaiser gjorde mig förvirrad, jag undrade konstant lite över vad som hade hänt i slutet på förra boken och vart Svala var. Jag hade önskat Svalas perspektiv även under den perioden då vi fick lära känna Jäger och Kaiser mer, för att få en liten recap på första boken i serien. Sedan önskade jag också att vi skulle fått perspektiv från CC och Feras, eftersom så mycket berodde på deras handlingar. Och jag tror också att det är därför det kändes som att den här boken i många delar bara tuggade på i samma spår.

Men, jag gillar den här världen extremt mycket och det var kul att få följa Svala och gänget igen. Jag ser så mycket fram emot att läsa den tredje och sista delen! Boken får precis en fyra.

Rekommenderar till dig som gillar: high fantasy, politik i böcker, karaktärsdrivna böcker och mycket diskussionsämnen.

Linda Andersson

2020-10-15

Jag har läst ”Kirin”, del två i Enigmatrilogin, av Isabelle Törnqvist. Och wow, vilken uppföljare! Den är uppdelad i tre delar och jag älskade varje del precis lika mycket. Att i första delen få lära känna General Kaiser och Jäger var ett smart drag. Dynamiken dem emellan är så fantastiskt beskriven att den nästan går att ta på.

Utan att spoila för mycket så beskriver Isabelle en värld som är så full av lögner att man knappt vet vad som är rätt och fel längre. Moral, orättvisa, rädsla och förmågan att förlåta är bara några av de teman som på ett snyggt sätt tas upp. Har ni inte läst den än? Gör det! Men läs del ett först, ”Fågeln”.