Kinesen

Mankell, Henning

| 2008

En kall januaridag 2006 gör Hudiksvallspolisen en fasansfull upptäckt. I den lilla byn Hesjövallen har en massaker begåtts. 18 personer har slaktats på det mest bestialiska sätt. Bara en fullständig vettvilling kan ha utfört något så fruktansvärt. Men när domare Birgitta Roslin i Helsingborg läser om dådet slås hon av en plötslig insikt. Hon är släkt med inte bara ett av mordoffren, utan så gott som samtliga. Eftersom polisen står handfallen bestämmer sig Birgitta Roslin själv för att försöka få klarhet i vad som hänt. Det leder henne ut på en resa som går både långt bakåt i tiden och till andra kontinenter. Spåren leder till en ny stormakt, som just håller på att inta sin rättmätiga plats på den internationella världsscenen. Detta är Mankells 27 roman sedan debuten 1973.

Stefan Wern

2015-09-09

Välskriven, djuplodande och historiskt intressant. Men själva mordgåtan känns mer som en sidohistoria. Bättre än mycket annan svensk kriminallitteratur.

SteffySivA .

2014-09-25

Bitvis frustrerande då Mankell tappar läsaren med seg utfyllnad. Men jag ska inte säga att jag inte gillade den för det gjorde jag. Boken är överlag bra. Spännande och intressant!

Josefine Ejebjörk

2013-11-20

Ganska ojämn bok, vissa delar flög jag igenom, andra drog jag fötterna. Språket var styltat på vissa ställen och jag tror det var därför berättelsen inte flöt som jag är van att läsa Mankell.

2013-01-09

För väldigt många år sedan läste jag en Wallander-deckare av Mankell och tyckte inte alls om den, jag vet inte om de andra är likadana, men just den upplevde jag som otroligt dåligt skriven, förutsägbar och simpel. Sedan blev det ingen mer Mankell. Förrän nu. Och faktum är att det blir nog inga fler alls nu. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/01/kinesen-av-henning-mankell.html

D

Diana Sälöen

2012-11-26

Boken hade en mycket spännande inramning men ack så seg. Hann läsa tre böcker emellan innan jag förmådde slutföra denna

Inger Mårtenson

2011-12-07

Helt fantastisk bok utan Wallander.Den utspelar sig i Norrland, Kina och Nevada under mer än hundra år.

Andreas Christensen

2011-10-30

Den överlägset bästa boken jag har läst. Älskar den .

2011-09-12

Henning Mankell må vara en skaplig deckarförfattare där flera av hans "Wallander deckare" är trevlig läsning för stunden. Som socialist författare däremot blir Henning Mankell ett stort skämt. Där finns det många stora namn som verkligen är bra som tex Ivar Lo och Moberg. Mankells tarvliga försök att glorifiera kommunismen blir endast skrattretande. Jag hoppas han håller sig till deckargenren i fortsättningen. I den här boken tycker jag även att historien blev väl långsökt. med nöd och näppe kravlar boken upp till en 2:a i betyg.

Joakim Wahlgren

2011-04-08

Riktigt bra och spännande bok, men man blir smått frustrerad över hur oförsiktig Birgitta Roslin är.

Ann Simonsson

2011-03-18

Kan rekommendera Kinesen ..Klart bättre än Wallander serien! Trots tjocklek så var boken snabbläst. Möjligen något seg de sista sidorna.

Marianne Strandberg

2011-01-03

BRA, något seg på slutet.

Karin Lundberg

2010-12-17

Gillar 'Kinesen' trots tjockleken (många sidor). Spännande och otäck, speciellt de partier som utspelar sig i Asien och Amerika.

Micael Forsberg

2010-11-25

Otroligt bra bok och så mycket man lärde sig, bästa kombinationen!

Gunvi Lundqvist

2010-08-09

Verkligen svårt har jag just nu med stjärnorna även om jag läste den klar för en vecka sen. En stjärna för dolda budskap. En stjärna till för spänningen två stjärnor för spekulationerna gällande kineserna som invaderar Afrika. Det var det mest fashinerande och som jag tror kan bli hur stort som helst. Så det får bli en fyra även om det lika gärna kunde vara en trea eller en femma. Låter konstigt men så känns det just nu. Det finns så mng bottnar i denhär boken.

Sara E

2010-08-06

Mycket spännande början men det blev för tradigt med all politik i mitten. Om hela boken hade varit som början hade det varit en höjdare.

Mariette Enelycke

2010-06-21

Sträckläste denna bok. Den var så bra. Bra historia, otäck. Rekommenderas verkligen.

Maria Pettersson

2010-03-10

tyckte den var spännande, men lite för mycket om kina och politik, lite konstigt slut, kändes som sista 100 sidorna var lite väl overkliga händelser

Jonas Zandelin

2010-03-05

Böckerna om Wallander är inte dåliga men jag tycker att hans andra böcker varit bättre. Denna bok är inget undantag än så länge....

Eva-Lis Lindberg

2010-02-22

Tycker den här boken är den bästa spänningsroman jag läst av H Mankell

Maria Vestberg

2010-02-11

Tycker början var so lovande, men sedan tappade den tempo, när den egentligen borde blivit mer intressant. Kinas historia är ju väldigt spännande och hur ekonomin påverkar världsekonomin en viktig debatt. Där tappade Mankell, tycker jag.

M W

2009-12-01

Michael Nystås

2009-10-12

Mycket stark skildring av kinesernas umbäranden under slavlika förhållanden på 1800-talet. Gastkramande när hämnaren från 1863 hugger till i Härjedalen år 2006. Men sista 200 sidorna är en besvikelse då boken ändrar spår och blir ett slags kommunistiskt brandtal... Transportsträcka fram till den våldsamma upplösningen. Fast man blir grymt intresserad av Kinas historia. Några boktips?

Lotta Blomkvist

2009-09-29

Boken börjar bra med en spännande inledning. Resten är väldigt långsökt och vävs ihop på ett totalt väntat och orealistiskt sätt i ett slut som inte på långa vägar lever upp till de förväntningar man har efter att ha läst början......Gäsp!!

Susanna Svanberg

2009-09-12

Mankell när han är som bäst. Enkel, spännande sträckläsning. Jag njöt av att läsa den även om historian är lite långt från verkligheten ibland.

Lotta Norén

2009-09-09

Josefine Larsson

2009-08-27

Grymt välskriven, man fattar inte hur någon kan klura ut en sån historia. Dessutom känns det helt verkligen, som att det vore verklighetsbaserat fast på hemska saker. Lite lång, men det är ju sånt som händer :)

Magnus Hoem

2009-08-16

Kanske inte så realistisk, men spännande ändå!

Camilla Forssén

2009-08-06

Lite av sträckläsning för min del. En mycket bra bok med en hel del politik och historik men absolut inte som något negativt. Rekommenderas.

Johanna Falkered

2009-07-01

Ingen kan knyta ihpå Kina och Norrland som Henning.