Kinaschack

Lewis, Simon

| 2009

Kommissarie Jian, kinesisk polis från den sibiriska gränsen, tror att han har sett allt. Men ett förtvivlat telefonsamtal från hans dotter tar honom till den hårdaste miljö han någonsin vistats i, den engelska landsbygden. Hans bekymmerslösa tillvaro i Kina byts ut mot utanförskap och desperation. Han kan inte ett ord engelska och hans dotter verkar ha försvunnit spårlöst från det universitet hon sagt sig studera på. Samtidigt vet inte gästarbetaren Ding Ming vad han ska ta sig till. Hans överordnade ställer krav, han är skyldig "ormhuvudena" stora summor pengar och har kommit ifrån sin hustru. Kanske England inte är guld och gröna skogar, som han blev lovad. Två desperata män finner sig plötsligt vara brickor i ett spel utan regler. De blir motvilligt allierade i ett förbryllande, främmande land och ställs inför ett gäng hänsynslösa brottslingar. Simon Lewis djupa kunskap om det kinesiska...

Lars Sederlin

2011-05-27

En riktigt läsvärd deckare. Klart läsvärd kvällsunderhållning.

Patricia B

2010-06-19

Kul med lite annorlunda historia. Lite väl otrolig på sina ställen vilket sänker betyget något, men helt klart läsvärd.

Hans Brandt

2009-06-09

Spännand och lite annorlunda. Lite för mycker thriller för mig. Men den får en fyra, mest för det spännande greppet med kineser och slavarbetare i England.
(Jag undrar om Mankell läst den innan han skrev kinesen). Ett stort plus för citaten fråm Maos lilla röda.