Kim Novak badade aldrig i Genesarets sj

Nesser, Hkan

| 2002

En sommar i Nrke i brjan av 60-talet. Det blir en hrd sommar, sger den 14-rige Eriks far. Och det blir det. Det Fruktansvrda intrffar och kastar lnga skuggor ver staden p sltten, ver Eriks framtid och mnniskorna i hans nrhet. andra sidan ger Kim Novak honom en frsta inblick i vad livet har att erbjuda. Och vad r det som pgr egentligen? Varfr fddes Edmund med sex tr p varje fot? Och vad r det fr bok Henry, Eriks bror, skriver? Hkan Nesser har blivit flerfaldigt prisbelnad fr sina kriminalromaner. Uppvxtskildringen Kim Novak badade aldrig i Genesarets sj ger ytterligare en dimension t ett av 90-talets mest spnnande och uppmrksammade frfattarskap.

Karolina Jonsson

2017-05-12

Jag var lite tveksam till en brjan, det r vl s nr en lser en bok av en ny frfattare. Det gr inte riktigt att veta vad en har att frvnta sig, s det tog mig ungefr halva boken att verkligen komma in i historien och fastna. Det var ocks d det brjade hnda saker. Med tanke p baksidestexten hr ovanfr tycker jag att det bitvis r en djupare historia n vad en kan tro. Erik r en snll och klok grabb och det r en hrlig historia under en fin sommar, vnskapen Erik har med sin vn Edmund och relationen till sin bror Henry r oanstrngd och de behver inte sga mycket fr att frst eller veta var de har varandra, vilket jag gillar. Sommaren rullar p tills det fruktansvrda intrffar - och resten av boken r en vldigt, vldigt spnnande historia.

Karin Lundberg

2014-04-03

Omlsning. Oj s bra den r. Edmund eller Erik??!

Janna Vestberg

2014-02-02

Jag hade inga frvntningar alla p denna bok s jag blev vldigt positivt verraskad. Sprket flyter p, Nesser blandar spnning med barndomsidyll vilket gr att det ven blir lite feelgood ver det hela. Vldigt bra tycker jag!

Charlotte Malm

2014-01-16

Lttlst och spnnande bok. Men jag gr fortfarande och funderar ver titeln. Fr vi en ledtrd av titeln? Annars tycker jag den knns som "vad katten ska jag hitta p fr titel p den hr boken d..."

Marc Moore

2013-12-09

Frsta delen r ett bevis p att Nesser kan skriva lttsamt om n genom ett nostalgiskt skimmer, skulle faktist inte knnt igen att de var han som var frfattaren om de inte hade varit fr bokomslaget. Hade varit trevligt med en barndomsskildring utan att ngot hemskt hnde men det r ju som det r....

Jessica Nilsson

2013-11-03

Nesser i hgform. s bra!!

Emma Andersson

2013-10-22

Lars Martinsson

2013-08-27

Fin skildring av vergngsldern mellan barn och ngot annat. Pminner mycket om Niemis Populrmusik frn Vittula, men utan de skabrsa psykedeliska inslagen och med en mer subtil och mindre sjlvmedveten humor. Extra god iakttagelse av den vilsna sinnlighet som prglar (de tidiga) tonren. Rekommenderas srskilt mnniskor som r ovana vid romanformatet och krver tydlig historisk frankring fr att kpa illusionen. Fantastiskt slut.

Anki Vincent

2013-07-26

Den enda bok av frfattaren som jag ens klarat av att lsa och dessutom tycker jag att den var riktigt bra.

Evelina Svejd

2013-06-20

urtrkigt sprk och en historia som inte sger mig ngonting.

Rune Linder

2013-01-15

Nesser r en sprklig "kunnare" Man njuter av ordens flyt

Jonna

2012-12-15

Irriterande slut! Annars helt okej bok, lite trist att Nesser pltsligt speedade upp farten efter halva boken s man knappt hngde med.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Mycket bra frsta halva, sedan snrper han ihop storyn i nutid, misslyckat. Ofta ett problem med Nesser, han r en starter, har svrt att f ihop ett bra slut.

Eva Bill

2012-04-16

Underbar

Ungdomsskildring o skn sommarlovsknsla.

Iryna Naumenko

2011-04-08

Det r en bra och spnnande bok.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Nja...

Ida

2011-03-29

den hr boken fastnade verkligen nr jag lste den frsta gngen vilket r ver 10 r sen nu. och den har legat kvar i mitt medvetande under alla dessa r. nr jag vl lste om den igen s var den precis s bra som jag kom ihg.

Stefan Johansson

2011-02-26

Ls och njut!

Eva Svensson

2011-02-15

Hkan Nesser nr han r som bst. Glmmer aldrig avslutningen och vilken frustration den vckte.

Skrotmagnet

2010-11-05

Det tog sin tid och sina frsk (3 st) men till slut lste jag ut den.

Huvudpersonen Erik, hans bror Henry och kompisen Edmund ska bo ute p sommarstllet Genesaret under sommarlovet. Innan dess har de alla stiftat bekantskap med den vackra lrarvikarien Ewa Kaludis, som r tillsammans med den vldsamme handbollslegenden Bertil "Kanon-Berra" Albertsson. Ewa och Henry inleder en relation och den inte helt ofarlige Kanon-Berra gr ett hotfullt besk i Genesaret medan Henry inte r hemma.

Sedan smller det till. Det Fruktansvrda, som de kallar det. Kanon-Berra hittas dd och allt tyder p att han bragts om livet p ett vldsamt stt. Mnga, inte bara huvudpersonerna har haft motiv att rja honom ur vgen. Men vem har gjort det?

I brjan r den maklig och frrdiskt stillsam, lugnet fre stormen kan man sga. 60-talets sommarsverige beskrivs i mlande och komiska ordalag och stundom knns det som att man lser en pojkroman i stil med Wahlstrms grna ungdomsbcker. Sedan smller Det Fruktansvrda till och man slungas ut i Nessers vanliga hrda deckarvrld.

al ex

2010-09-07

jag gillar det kaxiga korta sprket i boken.

Bjrn Larsson

2010-07-04

Tradig lite seg bok

Annica Bark

2010-05-17

Sprket var fr jobbigt i denna bok.

Alf dlund

2010-04-21

Hamphus Kjellman

2009-12-06

Mycket lttlst och ganska spnnande bok.

gustaf j

2009-12-04

nesser r nesser...
Jag lskar nesser!

Jonna sterlund

2009-12-04

Bra och vlskriven historia.

Christin Carlsson

2009-09-16

Lustfylld deckarlsning, alltid trevligt med Nesser

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Denna gillade jag inte, kom inte in i den. Den kndes trg.

Jeanette Algeson

2009-06-24

Helt okej. Ja minns inte hur den slutade, men jag har fr mig att ja gillade twisten p slutet allra bst. Stor del av boken var trkig och kndes verfldig och det tog lng tid innan jag fick upp intresset fr den vilket ger den ett stort minus!

Jack Russel

2009-05-23

Ltt nostalgisk berttelse om en killes uppvxt och om den hndelse som satte spr i resten av hans liv. Helt ok lsning, men knns lite trist i jmfrelse med bckerna om Barbarotti.