Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö

Nesser, Håkan

| 2002

En sommar i Närke i början av 60-talet. Det blir en hård sommar, säger den 14-årige Eriks far. Och det blir det. Det Fruktansvärda inträffar och kastar långa skuggor över staden på slätten, över Eriks framtid och människorna i hans närhet. Å andra sidan ger Kim Novak honom en första inblick i vad livet har att erbjuda. Och vad är det som pågår egentligen? Varför föddes Edmund med sex tår på varje fot? Och vad är det för bok Henry, Eriks bror, skriver? Håkan Nesser har blivit flerfaldigt prisbelönad för sina kriminalromaner. Uppväxtskildringen Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö ger ytterligare en dimension åt ett av 90-talets mest spännande och uppmärksammade författarskap.

Josefin Wessman

2023-12-02

Ljuvligt språk.

K Stark

2022-10-05

Kanske min favoritbok genom tiderna. På kornet. Vacker.

Miguel Andersson

2022-07-01

Boken handlar om två 14-åriga pojkars sommarlov som börjar bra men slutar i tragedi. En svensk sommarklassiker som jag läst om nästan varje sommar sedan jag först fick upp ögonen för den under en svensklektion på gymnasiet under 90-talet. 5/5 i betyg. Miguel.

Jesper Nåvik

2022-01-29

Mats Brandberg

2021-10-17

Mycket bra, Nesser en förträfflig historieberättare. Berättelsen spännande och målande

Susanna Almgren

2020-06-30

Sveriges bästa författare alla kategorier

Tommy -

2019-02-17

Blandat tempo i boken. Roliga dialoger och trovärdiga karaktärer där huvudkaraktären Erik är en tämligen intressant person. Språket är på något sätt roligt utan att egentligen vara det. Klart läsvärd.

Kerstin

2019-01-06

Hade svårt att ta mig igenom den första delen men vann i slutänden

Maja

2018-09-16

Vacker! Bra filmatisering av den oxå

Alexandra Werner

2018-03-18

Älskade den när jag läste den, har en egen melodi och ett sug. Kvinnoporträtten kunde vara lite mer mångbottnade.

Alexandra Werner

2018-03-18

Karoline Norheim

2018-01-22

Tog lång tid innan den kom igång menen helt okej ändå

2017-10-15

Nej, det här tycker jag var en ganska långtråkig bok som aldrig riktigt gick in i huvudet på mig. Håkan Nesser har skrivit betydligt bättre böcker än denna.
Mitt slutbetyg blir, en 2:a!

Karolina Jonsson

2017-05-12

Jag var lite tveksam till en början, det är väl så när en läser en bok av en ny författare. Det går inte riktigt att veta vad en har att förvänta sig, så det tog mig ungefär halva boken att verkligen komma in i historien och fastna. Det var också då det började hända saker. Med tanke på baksidestexten här ovanför tycker jag att det bitvis är en djupare historia än vad en kan tro. Erik är en snäll och klok grabb och det är en härlig historia under en fin sommar, vänskapen Erik har med sin vän Edmund och relationen till sin bror Henry är oansträngd och de behöver inte säga mycket för att förstå eller veta var de har varandra, vilket jag gillar. Sommaren rullar på tills det fruktansvärda inträffar - och resten av boken är en väldigt, väldigt spännande historia.

Karin Lundberg

2014-04-03

Omläsning. Oj så bra den är. Edmund eller Erik??!

Janna Vestberg

2014-02-02

Jag hade inga förväntningar alla på denna bok så jag blev väldigt positivt överraskad. Språket flyter på, Nesser blandar spänning med barndomsidyll vilket gör att det även blir lite feelgood över det hela. Väldigt bra tycker jag!

Charlotte Malm

2014-01-16

Lättläst och spännande bok. Men jag går fortfarande och funderar över titeln. Får vi en ledtråd av titeln? Annars tycker jag den känns som "vad katten ska jag hitta på för titel på den här boken då..."

Marc Moore

2013-12-09

Första delen är ett bevis på att Nesser kan skriva lättsamt om än genom ett nostalgiskt skimmer, skulle faktist inte kännt igen att de var han som var författaren om de inte hade varit för bokomslaget. Hade varit trevligt med en barndomsskildring utan att något hemskt hände men det är ju som det är....

Jessica Nilsson

2013-11-03

Nesser i högform. så bra!!

Emma Griph

2013-10-22

Lars Willfors

2013-08-27

Fin skildring av övergångsåldern mellan barn och något annat. Påminner mycket om Niemis Populärmusik från Vittula, men utan de skabrösa psykedeliska inslagen och med en mer subtil och mindre självmedveten humor. Extra god iakttagelse av den vilsna sinnlighet som präglar (de tidiga) tonåren. Rekommenderas särskilt människor som är ovana vid romanformatet och kräver tydlig historisk förankring för att köpa illusionen. Fantastiskt slut.

Anki Vincent

2013-07-26

Den enda bok av författaren som jag ens klarat av att läsa och dessutom tycker jag att den var riktigt bra.

Evelina Svejd

2013-06-20

urtråkigt språk och en historia som inte säger mig någonting.

Rune Linder

2013-01-15

Nesser är en språklig "kunnare" Man njuter av ordens flyt

Jonna

2012-12-15

Irriterande slut! Annars helt okej bok, lite trist att Nesser plötsligt speedade upp farten efter halva boken så man knappt hängde med.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Mycket bra första halva, sedan snörper han ihop storyn i nutid, misslyckat. Ofta ett problem med Nesser, han är en starter, har svårt att få ihop ett bra slut.

Eva Bill

2012-04-16

Underbar

Ungdomsskildring o skön sommarlovskänsla.

Iryna Naumenko

2011-04-08

Det är en bra och spännande bok.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Nja...

Ida

2011-03-29

den här boken fastnade verkligen när jag läste den första gången vilket är över 10 år sen nu. och den har legat kvar i mitt medvetande under alla dessa år. när jag väl läste om den igen så var den precis så bra som jag kom ihåg.

Stefan Johansson

2011-02-26

Läs och njut!

Eva Svensson

2011-02-15

Håkan Nesser när han är som bäst. Glömmer aldrig avslutningen och vilken frustration den väckte.

Skrotmagnet

2010-11-05

Det tog sin tid och sina försök (3 st) men till slut läste jag ut den.

Huvudpersonen Erik, hans bror Henry och kompisen Edmund ska bo ute på sommarstället Genesaret under sommarlovet. Innan dess har de alla stiftat bekantskap med den vackra lärarvikarien Ewa Kaludis, som är tillsammans med den våldsamme handbollslegenden Bertil "Kanon-Berra" Albertsson. Ewa och Henry inleder en relation och den inte helt ofarlige Kanon-Berra gör ett hotfullt besök i Genesaret medan Henry inte är hemma.

Sedan smäller det till. Det Fruktansvärda, som de kallar det. Kanon-Berra hittas död och allt tyder på att han bragts om livet på ett våldsamt sätt. Många, inte bara huvudpersonerna har haft motiv att röja honom ur vägen. Men vem har gjort det?

I början är den maklig och förrädiskt stillsam, lugnet före stormen kan man säga. 60-talets sommarsverige beskrivs i målande och komiska ordalag och stundom känns det som att man läser en pojkroman i stil med Wahlströms gröna ungdomsböcker. Sedan smäller Det Fruktansvärda till och man slungas ut i Nessers vanliga hårda deckarvärld.

al ex

2010-09-07

jag gillar det kaxiga korta språket i boken.

Björn Larsson

2010-07-04

Tradig lite seg bok

Annica Bark

2010-05-17

Språket var för jobbigt i denna bok.

Alf Ödlund

2010-04-21

gustaf j

2009-12-04

nesser är nesser...
Jag älskar nesser!

Jonna Österlund

2009-12-04

Bra och välskriven historia.

Christin Carlsson

2009-09-16

Lustfylld deckarläsning, alltid trevligt med Nesser

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Denna gillade jag inte, kom inte in i den. Den kändes trög.

Jeanette Algeson

2009-06-24

Helt okej. Ja minns inte hur den slutade, men jag har för mig att ja gillade twisten på slutet allra bäst. Stor del av boken var tråkig och kändes överflödig och det tog lång tid innan jag fick upp intresset för den vilket ger den ett stort minus!

Jack Russel

2009-05-23

Lätt nostalgisk berättelse om en killes uppväxt och om den händelse som satte spår i resten av hans liv. Helt ok läsning, men känns lite trist i jämförelse med böckerna om Barbarotti.