Killing yourself to live : 85% av en sann historia

Klosterman, Chuck

| 2007

I mer än 300 mil satt journalisten Chuck Klosterman bakom ratten på en silvergrå Ford Taurus och tänkte på döden. Han körde tvärs över USA på jakt efter död och rock n roll. Inom loppet av tjugoen dagar tog tre förhållanden slut. Han snortade kokain på en kyrkogård. En man i North Dakota förklarade varför det inte finns så många väderkvarnar nuförtiden. Vid ett tillfälle blandade sig en giftorm in i leken. Chuck besökte några av rockhistoriens mest berömda dödsplatser. Rolig, intelligent och rörande; KILLING YOURSELF TO LIVE är en berättelse om liv, död, kärlek, kändisskap, rock 'n roll och varför det smartaste karriärdraget en musiker kan göra är att sluta andas. Chuck Klosterman har skrivit fyra hyllade och mycket uppmärksammade böcker och har arbetat åt stora amerikanska tidningar som The New York Times Magazine, Spin, Esquire, GQ och The Washington Post. Av amerikanska...

Tommy -

2014-04-25

En trevlig bok, skriven med en stor portion humor och självironi. Det är dessutom väldigt intressant för musiknörden att grotta ner sig i detaljer.

Maria Sundin

2010-04-16

Hade höga förhoppningar av ngn anledning. Men jag blev besviken.

Victoria Wendel

2009-10-21

Om man överhuvudtaget inte har någon koll inom musik, media, amerika och samhället överhuvudtaget; läs inte denna bok.

Denna bok skrevs för och av honom själv. Att få läsa och ta del av hans resa, hjärta och tankar känns previligerat. Denna bok var enastående och helt för fan underbar.

Jag kommer läsa denna flera gånger om och om igen; och skratta.
Det gäller att ta allt med en nypa salt och inte tänka efter. Hänger du inte med från början? Läs en annan bok. Denna är inte för alla.

Fy fan vad bra boken var. Kände igen mig i allt. Dock skulle jag aldrig få för mig att knarka på en kyrkogård.

Chuck Klosterman är ett geni. Precis när jag fick för mig att det var slut på såna här på Tellus, så hittade jag denna bok.

marre marre

2009-05-23

Jag såg fram emot att läsa en bok där författaren följer kända rockstjärnor som dött alldeles för tidigt. Jag trodde jag skulle få veta mer om dessa rockstjärnor och deras liv.

Det vi istället får läsa är författarens bilresa genom USA och hans liv och hans problem med olika tjejer. I bakgrunden kommer dessa rockstjärnor in i bilden men de försvinner lika snabbt igen till förmån för författarens kärleksbekymmer. Skittråkigt rent ut sagt.

Det finns säkert humor i boken, om man känner till USA och dess företeelser och om man känner till okända artister man aldrig annars hört talas om.

Vissa partier är smått intressanta men annars, göm och glöm