Kicki & Lasse

Kihlgård, Peter

| 2008

Lasse tillverkar och säljer jeans med stor framgång men bland Kickis intellektuella kompisar känner han sig som en trädgårdstomte.  Hans alltid så dugliga, smarta och slagfärdiga Kicki byter jobb vart och vartannat år. I motsats till den alltid trogne Lasse har hon meningslösa och destruktiva kärlekshistorier vid sidan om och frågar sig ständigt varför. De är barnlösa. En ansökan om adoption har fått ett tydligt nej på grund av mörka fläckar i Lasses förflutna.Peter Kihlgård har skrivit en sällsynt händelserik och underhållande bok om två moderna storstadsmänniskor som inte kan leva utan varandra, en virtuos roma med lekfulla inslag, pinsamma incidenter, farsartade scener, erotiskt laddade lekar och gräl som slutar i separation och sedan återförening. I botten finns ett djupt allvar. Kicki och Lasse älskar varandra trots allt och livet ut.

2020-08-04

Riktigt uppfriskande kring en relation med såväl brister som styrkor, men även en grovt skissad livsberättelse. Kändes levande och grep mig.

Lars Willfors

2013-08-04

Stark vardagsromantik utan rosa moln. Ökad igenkänning högre upp i åldrarna?

Maria Johnson

2012-01-15

Jag läste inte ens färdigt den. Otroligt jobbigt skriven, ett minimum av skiljetecken vilket gör det mycket svårläst.

Susanna A

2010-03-19

Kicki & Lasse är en bok som jag inte själv skulle köpa, fått den här som present, men den visade sig vara bättre än vad jag hade tänkt mig. Kanske lite Carpelan-aktig, en viss frihet att skapa sin egen uppfattning om händelser och tankar.

Maria Klamas

2009-08-10

Hört om boken i Malous bokklubb, hade för mig att hon inte gillade Kicki - men jag gillade dem båda. boken var kärleksfull och visade hur viktigt det är att ha någon som står upp för en när andra sviker och inte lever upp till det de borde... hur utsatt man är när familjen sviker och lämnar ut sina nära på ett kränkande sätt.... vill läsa den igen, tror formen döljer något mer som jag inte kunde ta till mig när jag var upptagen med att ta till mig personerna

Annelie Carlsson

2009-07-23

Handlingen var bra, lite förvirrande bara att den är i bakvänd kronologisk ordning. Men jag gillar inte alls sättet han skriver på. Det är inga citattecken eller liknande och inte heller står det ", sa...." så all dialog är bara som vanlig text. Jag fattar inte vitsen att skriva på det sättet.

Spännande och inte förutsägbar kärlekshistoria. Han skriver bra och väldigt varierande, ibland lite experimentellt. Rolig.

Mats Finn

2009-06-13

hade stor behållning av den här, tyckte till slut till och med att självmord kan vara romantiskt...