Kedjor känns bara när du rör dig

Holmquist, Eva

| 2012

Som rådgivarens dotter har Lola alltid gjort vad alla förväntar sig. När hennes far bestämmer att hon ska gifta sig med skrivaren Tammas - trots att hon älskar Pellas - inser Lola att hon måste kämpa för det hon vill. Berättelsen visar att makttörst och ovilja till förändring finns i alla kulturer. Hos oss, såväl som på rymdskepp som färdats i 350 år.Kedjor känns bara när du rör dig är är en science fiction för ungdomar i övre tonåren och unga vuxna. Det är den första delen i en planerad serie om rymdskeppet Diligentia.

Elisabeth Jönsson

2013-01-02

Att bryta sig loss från auktoriteter för att välja att gå en egen väg är ett tidlöst, allmänmänskligt tema ofta återkommande i litteraturen. Ett tema som de flesta av oss också har en relation till och personliga erfarenheter av.

I boken ”Kedjor känns bara när du rör dig” har Eva Holmqvist satt rådgivarens dotter Lola i centrum, en dotter/kvinna som under sitt liv hittills gjort det alla andra förväntar och önskar sig. När det kommer till ett livsavgörande beslut, vem hon ska gifta sig med, bryts alla tidigare mönster. Hennes beslut får konsekvenser som kommer att omfatta mer än henne själv.

Tidigare självklara maktstrukturer bryts upp när Lola börjar kämpa för vad hon själv vill. Maktens elit tvekar inte att ta till oväntade och brutala metoder för att bibehålla tidigare levnadsmönster.

Miljön för intrigen är ett rymdskepp som färdats i 350 år. Boken ”Kedjor känns bara när du rör dig” är den försa delen i en planerad serie om rymdskeppet Diligentia.

Min personliga behållning av boken är att få följa Lola, huvudpersonens, inre och yttre konflikter och vad de i förlängningen för med sig. Jag tycker att berättelsens styrka ligger i relationsskildringarna som är fint sammansatta och skapar identifikation. Jag önskar mer av miljöbeskrivningarna. Vi rör oss i en fantasimiljö och jag behöver mer hjälp för att få en bild av hur där ser ut. Miljön och sammanhanget kommer, är min upplevelse, lite för långt in i boken. Det skulle vara till stor hjälp att få ett kort sammandrag av den miljö jag som läsare befinner mig i till exempel på några sidor i början eller i slutet av boken, kanske en karta över rymdskeppet, attribut och klädsel som används och hierarkier som är uppbyggda för att ge några exempel.

Jag tror boken kan väcka läsarglädje, inte minst hos barn och ungdomar då den belyser problematik som är tydliga inte minst i de tidiga tonåren. Utifrån innehållet finns mycket goda möjligheter att ställa diskussionsfrågor att samtala kring i grupp eller att skriva utifrån på egen hand. Jag tänker på viktiga frågor som vad konsekvenserna blir av förtryck, makttörst och ovilja till förändring och vilka tänkbara vägar som finns för att motverka dessa. Hur fungerar vi människor när vi skapar ett samhälle? Vilka olika samhällen finns det på jorden? Varför ser det ut som det gör?

En viktig bok som tar upp angelägna frågor inramade i en fantasimiljö som kanske kommer att bli verklighet i ett framtida perspektiv beroende på hur vi människor hanterar dagens gemensamma problematik, resurstilldelningen och maktfördelningen, på jorden.

Desirée Fredlund

2012-08-03

Jag måste erkänna att jag är ingen fan av SF. Men det behöver man inte vara för att läsa denna bok med stor behållning. Det är en bok om längtan och kärlek. Om förmågan att höja blicken och att ifrågasätta verkligheten. Om att inte ge upp och att våga stå ensam. Och vem kan motstå en sådan historia? Inte jag i alla fall och rekommenderar härmed Evas bok med varmt hjärta.

Ulla Englund

2012-06-23

Språket kunde varit mycket bättre. Boken har en potential dock. Hoppas övriga i serien tar tillvara på den.

Kristina Simar

2012-06-13

Som alltid när det gäller science fiction så är jag tveksam eftersom jag har svårt för den genren. Så det tog ett tag innan jag kom in i berättelsen. Men den visade sig inte alls svår att förstå, handlingen påminde mycket om det som sker i vår värld. Precis som i vissa kulturer är det familjen som väljer make åt sin dotter. De som tänker annorlunda blir lätt kallade märkliga. Och precis som i vårt samhälle gäller det att hålla sig kvar i den position som man har. Makt är viktigt för många. Bokens handling är både en kärlekshistoria och jämställdhet mellan könen. Jag hade stor behållning av boken och ser redan fram emot nästa del.