Kedjan

McKinty, Adrian

»Herregud, vilket drag. Kedjan är en makalöst bra thriller. Helt tagen.« -- DAVID LAGERCRANTZ»Denna enastående mardrömsberättelse har ett sanslöst driv. En historia du inte kommer skaka av dig i första taget.« -- STEPHEN KINGDet är en morgon som vilken som helst. Rachel Klein har just lämnat sin dotter Kylie vid busshållplatsen när ett samtal från dolt nummer förändrar allt. En kvinnoröst meddelar att Kylie är kidnappad och om Rachel någonsin vill återse dottern måste hon betala en lösensumma -- och hon måste kidnappa ett annat barn.Den som ringer är själv en mamma vars son blivit bortförd, och gör Rachel inte exakt som hon säger kommer både pojken och Kylie att dö. Rachel är nu en del av KEDJAN, en skoningslös turordning där någon tjänar pengar på att göra föräldrar till förövare. Reglerna är enkla: hitta pengarna, hitta ditt offer och begå sedan en handling...

Nina Gustafsson

2023-01-30

3.5/5. Intressant upplägg och full fart hela tiden. Blir säkert en bra actionrulle.

ElinsBokhylla

2022-04-06

Bokens handling är riktigt spännande och intressant, att huvudpersonerna både spelar offer men gärningsman. Vad gör man egentligen när ens dotter har blivit kidnappad och enda sättet att få tillbaka henne är att själv kidnappa en annan person?
Huvudkaraktärerna i boken ställs inför ett riktigt svårt och känslosamt beslut när de måste välja mellan att kämpa och överleva genom att begå det mest brutala brott som finns, kidnappning. Men är faran verkligen över när man har lydigt Kedjan och alla order?

Handlingen, ja boken handling var ska jag börja egentligen?

Detta var som sagt en av de allra bästa böckerna som jag har läst i år, kommer antagligen att bli en at topp 5 för 2022. För vilken spänning, intrigerna, tvistarna och överraskningarna, för att inte tala om karaktärerna.

Kapitlen är fullspäckade med spänning, intriger, oväntade händelser och massor mer som en riktigt bra spänningsroman ska ha. Boken var full av spänning direkt från början till slutet och det var inga problem för mig att komma in i boken och dens handling. Oftast kan jag uppleva att böcker blir lite långtråkiga efter ett tag men så var verkligen inte fallet med denna bok, då den fick mig att sitta på helspänn redan från första till sista sidan!

Adrian McKinty är en riktigt skicklig författare som jag verkligen vill läsa mer av, han får sina läsare att sjunka in i boken och dens handling på ett väldigt behagligt men hårt grepp. Det är svårt att lägga undan boken, man vill bara läsa mer och mer i den!
Kapitlen är välskrivna med mycket detaljer och spänning. Karaktärsbeskrivningarna är spot on och dynamiken mellan de olika har författaren fått till riktigt bra.

Kedjan av Adrian McKinty är en riktig bladvändare, en bok som är väldigt svår att lägga ifrån sig. En bok full med spänning, intriger och en del överraskningar på slutet. Är boken hundra procent trovärdig.. inte direkt men jäkligt bra ändå! Rekommenderas starkt!

2020-10-28

En riktigt spännande bladvändare. Riktigt bra driv i berättandet. Betyg 3,5

2020-08-12

Betyg: 5 av 5.

2020-05-30

Jisses, vilken story!!! Kanske inte helt igenom trovärdig, men vad gör väl det när det är spännande hela tiden.

2020-01-27

Ren och skär, välskriven spänning! Och funderingar över livet och mänskliga värderingar: vad kan man låta sig tvingas till att göra för vedervärdiga handlingar? Till och med ett hyfsat slut åstadkommer McKinty efter en riktig skräckhöjning mot slutet. Bra!

Spännande, mörk & fängslande!

Riktigt riktigt bra helt klart en 5a💜💜💜💜💜

2019-08-26

Mycket spännande bladvändare med ett udda upplägg. Läs den!