Kattstryparen : rum 419

Di-Omnia, Stefan

I rum 419 på Stadshotellet i Västerås hittas Lasse Wiggeby naken på sängen med ett buntband i plast hårt åtdraget runt halsen. En kudde är placerad över hans förvridna, blågrå ansikte. Polisiärt tyder allt på ett rånmord, men omständigheterna är märkliga och motiven många.Efter etthundratre dagar grips Helen Aaberg-Wiggeby för mordet och förs, med handfängsel och dold under en grön tröja, in bakvägen till sal 6 i Västmanlands tingsrätt för att häktas.Inne i salen spänner hon sina svarta, iskalla ögon i åhörarna och hånler. Hennes självsäkerhet är slående, hon vet något som ingen annan i rummet känner till.Författaren sitter i samma sal. Ögonen och hånleendet får honom att i samma stund bestämma sig för att ta reda på allt. Vad är det som gör den misstänkta mördaren så självsäker?Hösten 2013 börjar författaren STEFAN DI-OMNIA gräva grundligt i släkten Aabergs förflutna. Han möts av ett dödligt,...

Inte alls min typ av bok egentligen, alldeles för grov och våldsam. Men på grund av att den bygger på verkligheten och ett mord nära mig så gjorde den mig nyfiken. Som sagt boken är grov, ibland så grov i ord och handling så att jag var tvungen att hålla för öronen. Samtidigt är boken fascinerande och spännande som beskriver huvudkaraktärens liv och leverne. Jag är imponerad av författarens research och hur han har lyckats bygga upp en otrolig spänning kring vissa händelser.

Bokläsaren

2020-08-03

Jag hade sett fram emot boken eftersom författaren själv byggt upp spänningen på olika sidor.
Det märks att författaren är man, hans sätt att beskriva kvinnor i detalj gör mig provocerad.
Själva storyn förstår jag, men känns oäkta och rörig. Inte min typ av bok.

A H

2020-07-23

Otäck men bra.

Den här boken är baserad på verkliga händelser. Lasse Wiggeby hittas naken med ett buntband hårt åtdraget runt sin hals på ett hotellrum i Västerås. Enligt polisen pekar allt på att det är ett rånmord men omständigheterna är märkliga och motiven många. Efter 103 dagar grips Helen Aaberg-Wiggeby för mordet. I rättssalen spänner hon sina svarta, iskalla ögon i åhörarna och hånler och samma i rättssal sitter även författaren till boken och han bestämmer sig för att ta reda allt han kan.

Det här är en välskriven bok med ett bra språk och man märker att det ligger ett gediget researcharbete i denna story. Jag fastnade i boken redan från första sidan och blev så gripen av att läsa om framförallt Helen som vi får följa från barndomen fram till vuxen ålder. Att läsa om Helen var både hemskt, gripande, brutalt och fruktansvärt. Det som förvånar mig när jag läser boken är att det verkar som att samhället inte sett/hört eller förstått vad Helen har fått utså och själv utsatte andra för, att någon inte gripit in - för då kanske mycket av det som hänt kunnat undgås och det gör mig mörkrädd att verkligheten kan se ut så. Att hon lyckas spela ett spel genom att visa mindre smickrande sidor som hot och manipulation mot många i sin omgivning för att lyckas slingra sig ur många händelser är en konst i sig. Enligt mig en skrämmande bok att läsa och som höll min puls uppe genom hela boken.

ElinsBokhylla

2020-05-11

Boken är baserad på verkliga händelser, verkliga människor och verkliga brott ändå känns det som att man sitter och läser en fiktion eftersom hela händelsen och Helen som person är så absurt och otäckt att jag så gärna vill att det ska vara påhittat.

Jag är ju en sån person att jag gärna vill läsa mer om fallet, få reda på fler detaljer kring bokens handling och det har tyvärr varit lite svårt denna gång. Det mesta som jag hittat kring Helene och fallet utanför boken har varit anteckningar från Stefan Di-Omina och det är lite synd tycker jag. Även om Di-Omnia har gjort ett sjuhelsikes bra arbeta med att få i ordning på tidslinjen, alla brott, domar och så vidare så hade jag gärna velat luska lite själv. Men det har ju såklart inget med boken i sig att göra, bara mitt sätt att nörda ner mig i saker och ting.

Som jag skrev ovanför så var inte Kattstryparen: Rum 419 av Stefan Di-Omnia som jag hade tänkt mig, jag hade fått en helt annan uppfattning om hur bokens upplägg skulle vara. Jag trodde att boken skulle fokusera mer på det mord som Helen begick, att man skulle få följa med genom rättegång och sedan vidare mot eventuell dom. Men bokens upplägg var lite annorlunda och även om jag uppskattade den detaljerade beskrivningen av Helens liv från 12 års åldern fram till nutid så blev jag lite besviken, tyvärr.
Jag hade velat läsa lite mer om mordet, polisens utredning, hur de tänkte och agerade samt hur rättegången framskred och om Helen blev dömd till slut eller om hon gick fri från misstankarna att hon dödat sin man Lasse. Det var en del saker och delar i boken som jag upplevde att jag saknade för att man skulle kunna få en helhetsbild utav fallet och vad som faktiskt skedde. Jag upplevde att det var en del detaljer i boken som man kunde ha varit utan och gett mer utrymme åt enligt mig viktigare detaljer, så som polisutredningen, rättegången och vad hände egentligen med dottern och hur tunga var hennes ord mot sin mamma?

Eftersom jag inte har kunnat läsa någonting om fallet förutom det som Stefan Di-Omnia har delat med sig i boken och på hans blogg så vet jag inte om fallet är löst, är Helen dömd eller gick hon fri? Om fallet inte är löst så förstår jag ju att boken har ett lite mer öppet slut men om nu fallet är löst så saknar jag en förklaring och ett ordentligt avslut.

Även om jag kände en viss besvikelse över de många lösa trådarna och inte var helt tillfredsställd över bokens slut så är jag enormt imponerad över det arbete som Stefan Di-Omnia har gjort för att skriva en sådan välskriven och detaljerad bok som Kattstryparen: Rum 419 är.

Det är en otroligt hemsk och fruktansvärd historia som författaren lyckas framföra på ett väldigt bra och detaljerat sätt. Varje sida och kapitel är fullsmockad med detaljer, intressanta iakttagelser, information och fakta kring Helen och mordet på Lasse.
Sättet som Stefan Di-Omnia har valt att förmedla denna hemska och fruktansvärda händelse och liv på är riktigt bra. Det är väldigt lätt att följa med i tidslinjen som tar oss från 70-talet fram till nutid, som läsare är det enkelt och bra när författaren tydligt skriver vilket år det är i början av varje kapitel.

Kattstryparen: Rum 419 av Stefan Di-Omnia är en bok som jag tror alla blir påverkade utav, det är en bok om en otroligt rå och kall människa som gör allt för att hon själv ska ha det så bra som möjligt. Boken är välskriven och har många detaljer som är riktigt imponerande. Även om jag upplever att det fattas något i bokens slut så är boken otroligt bra och intressant, en bok som jag starkt kan rekommendera till alla att läsa!

Erikas bokhylla

2020-03-11

Usch vilken gripande bok. Fruktansvärd på alla sätt.
🥶
När jag läser denna typ av böcker blir jag alldeles mörkrädd. Jag vet att vissa människor kan utföra hemska handlingar- även om jag vill tro gott om alla. Men i denna boken blir det så påtagligt
🥶
Det känns som om författaren verkligen har lyckats från början till slut att förmedla Helen Abergs personlighet, tankar och sätt att vara. Dessutom förstärker han Helens personlighet genom det grova språket. Personligen gillar jag egentligen inte riktigt så grovt språk. Men i denna boken passar det väldigt bra.
🥶
Jag har läst mycket positivt om Kattstryparen innan jag läste boken själv. Därför hade jag skyhöga förväntningar innan jag började läsa - och blir alltid lika glad när böckerna lever upp till dem.
🥶
Jag hade också läst att många sträckläste boken vilket jag i början trodde att jag också skulle göra. Men det blev alldeles för starka intryck, hemskheter som avlöste varandra och Helens ondskefulla sätt satte igång så mycket känslor att jag fick göra flera dagars pauser i min läsning i ett par omgångar. Ni som följer mig här vet säkert att jag lätt blir berörd av läsning och får upp mycket inre bilder av det jag läser.Men denna berörde mig extra på något sätt - vilket är ytterligare ett bevis på författarens skicklighet att förmedla känslor genom sina texter. 🥶
Tack snälla @stefandiomniaofficial
Och @teameastforlag
för recenssionsexet. 🙏🙆‍♀️🙏
Mitt betyg🥶🥶🥶🥶🥶/5

Rå, brutal och mycket fängslande!
Författaren Stefan Di-Omnia har gjort ett gediget arbete med research vilket gör att boken känns levande. Det grova språket förstärker Helens karaktär, som för övrigt är helt omöjlig att känna någon sorts sympati för, och de detaljerade och råa beskrivningarna gör stundtals boken väldigt obehaglig.

Boken håller ett högt tempo och jag gillar de tidstypiska detaljerna av 70- och 80-talet, men ibland blir det lite väl stora hopp i tiden. Gillar du verklighetsbaserade böcker med många och grova detaljer, ja då ska du absolut läsa denna.

Renata Cohen

2020-02-11

Bland det första som slår mig om boken är att den är välskriven och välstrukturerat.
Historien handlar om Helen som är byggd på en verklig person som sitter på kvinnofängelset Hisingen, dömd för flera sorters brott, bland annat för otaliga fall av bedrägerier.
Man dras djupare och djupare in i historien, och det är väldigt svårt att inte vilja läsa hela boken i en enda sittning.
Karaktärerna i boken har väldigt intressanta och välutvecklade personligheter som man jätte gärna vill veta mer om, samtidigt som historien blir allt mörkare ju mer man läser.
Boken beskriver en hel hemska detaljer om det som Helen begick/utsatte sina offer för. Dessa detaljer är väldigt välskrivna/väldigt grafiskt beskrivna, så om man är känslig så ska man kanske veta innan att det kan vara jobbigt att läsa. Fanns delar som jag hört från andra skulle hända så på de var jag förberedd.
MEN det fanns även delar som jag absolut inte var beredd på och de skar som en kniv i mitt hjärta och fick mig bokstavligen att börja gråta. Boken rör verkligen upp känslor.
Stefan Di-Omnia har gjort ett otroligt jobb med faktainsamling och den research han gjorde inför boken.

Bettan_bokprataren

2020-02-04

Det här är en berättelse, skriven som en kriminalroman. Den är baserad på en händelse ur verkligheten. Författaren har valt att skriva om händelsen som en kriminal/ spänningsroman, dock har han valt att ändra på namnen på de inblandade och han har med hjälp av rigorös efterforskning skapat den här historien.

Det är en tjock bok nästintill 500 sidor, trots det är den snabbläst, den har ett högt tempo och ett starkt driv. Om du gillar brutalt spänning kan jag verkligen rekommendera dig den här boken. Det finns scener som är rätt råa och mycket obehagliga.

En återkommande tanke som slår mig under hela läsningen är, detta kan ju inte vara sant, det här är absolut inte möjligt. Men så är det. Detta är något som hänt och jag kan verkligen känna att Stefan har lagt ner ett gediget arbete och mycket tid på research.
Jag förstår att det säkert gått till på detta sätt, och jag kanske är extremt känslig vilket gjorde att vissa partier kanske kändes lite väl ingående och detaljerat berättande för mig. Men som sagt det är en helt personlig känsla.
Mitt betyg baseras helt och hållet på min känsla och har inget med en dålig story att göra. Jag vet inte men jag saknar något, kanske är det jag som gillar mer när jag hör berättarrösten. Men det är bara en reflektion från mig.

Bokfrun

2020-01-17