Kattstryparen : rum 419

Di-Omnia, Stefan

I rum 419 på Stadshotellet i Västerås hittas Lasse Wiggeby naken på sängen med ett buntband i plast hårt åtdraget runt halsen. En kudde är placerad över hans förvridna, blågrå ansikte. Polisiärt tyder allt på ett rånmord, men omständigheterna är märkliga och motiven många.Efter etthundratre dagar grips Helen Aaberg-Wiggeby för mordet och förs, med handfängsel och dold under en grön tröja, in bakvägen till sal 6 i Västmanlands tingsrätt för att häktas.Inne i salen spänner hon sina svarta, iskalla ögon i åhörarna och hånler. Hennes självsäkerhet är slående, hon vet något som ingen annan i rummet känner till.Författaren sitter i samma sal. Ögonen och hånleendet får honom att i samma stund bestämma sig för att ta reda på allt. Vad är det som gör den misstänkta mördaren så självsäker?Hösten 2013 börjar författaren STEFAN DI-OMNIA gräva grundligt i släkten Aabergs förflutna. Han möts av ett dödligt,...

Bland det första som slår mig om boken är att den är välskriven och välstrukturerat.
Historien handlar om Helen som är byggd på en verklig person som sitter på kvinnofängelset Hisingen, dömd för flera sorters brott, bland annat för otaliga fall av bedrägerier.
Man dras djupare och djupare in i historien, och det är väldigt svårt att inte vilja läsa hela boken i en enda sittning.
Karaktärerna i boken har väldigt intressanta och välutvecklade personligheter som man jätte gärna vill veta mer om, samtidigt som historien blir allt mörkare ju mer man läser.
Boken beskriver en hel hemska detaljer om det som Helen begick/utsatte sina offer för. Dessa detaljer är väldigt välskrivna/väldigt grafiskt beskrivna, så om man är känslig så ska man kanske veta innan att det kan vara jobbigt att läsa. Fanns delar som jag hört från andra skulle hända så på de var jag förberedd.
MEN det fanns även delar som jag absolut inte var beredd på och de skar som en kniv i mitt hjärta och fick mig bokstavligen att börja gråta. Boken rör verkligen upp känslor.
Stefan Di-Omnia har gjort ett otroligt jobb med faktainsamling och den research han gjorde inför boken.

Ett stort tack för boken och att jag fick vara med och läsa och recensera Kattstryparen som är baserad på en händelse ur verkligheten. Man får följa en djupt störd, ondskefull person med bristande empati och moral. *******************************************
Det var lättlästa kapitel, trots att boken hade ca 500 sidor så gick den fort att läsa. Det märks att författaren gjort en hel del research. Varnar dock känsliga personer, det var mycket otäcka scener, mycket grymhet och ibland tror man inte att någon kan vara så uträknade och elak. ********************************************
Jag tyckte att på sätt och vis var boken som en dokumentär, där man får följa den misstänkta mördarens liv från barndom till vuxen ålder. Det var en fängslande bok som inte gick att lägga ifrån sig förrän man läst ut den.

Det här är en berättelse, skriven som en kriminalroman. Den är baserad på en händelse ur verkligheten. Författaren har valt att skriva om händelsen som en kriminal/ spänningsroman, dock har han valt att ändra på namnen på de inblandade och han har med hjälp av rigorös efterforskning skapat den här historien.

Det är en tjock bok nästintill 500 sidor, trots det är den snabbläst, den har ett högt tempo och ett starkt driv. Om du gillar brutalt spänning kan jag verkligen rekommendera dig den här boken. Det finns scener som är rätt råa och mycket obehagliga.

En återkommande tanke som slår mig under hela läsningen är, detta kan ju inte vara sant, det här är absolut inte möjligt. Men så är det. Detta är något som hänt och jag kan verkligen känna att Stefan har lagt ner ett gediget arbete och mycket tid på research.
Jag förstår att det säkert gått till på detta sätt, och jag kanske är extremt känslig vilket gjorde att vissa partier kanske kändes lite väl ingående och detaljerat berättande för mig. Men som sagt det är en helt personlig känsla.
Mitt betyg baseras helt och hållet på min känsla och har inget med en dålig story att göra. Jag vet inte men jag saknar något, kanske är det jag som gillar mer när jag hör berättarrösten. Men det är bara en reflektion från mig.

Bokfrun

Otroligt spännande bok!