Kattöga

Atwood, Margaret

| 1989

Den snart femtioåriga konstnären Elaine Risley återkommer till sin hemstad Toronto för en retrospektiv utställning. Ett halvt liv tidigare flydde hon staden och ett omöjligt äktenskap. Men inte bara utställningen blir en tillbakablick. Hela hennes tidigare liv passerar revy. Vad hände med hennes plågoandar från skolan? Cordelia var den värsta av dem, men blev så småningom en förtrogen. Var hon den barnsliga ondskan personifierad? Kattöga är en till synes enkel berättelse om en ung kvinnas väg till konstnärsskap och mognad. Men den spänner över bråddjup och ställer de svåra frågorna om ondskan. Margaret Atwood har genom sina noveller, romaner och dikter fått en stor och trogen publik i Sverige. Främst är hon känd för Tjänarinnans berättelse, Råd i vildmarken, Hur man gör en man och Rövarbruden. Hon är en av Kanadas främsta skönlitterära författare.

2022-06-01

Betyg 3,5

Nina Gustafsson

2019-06-08

För lång för min smak även om den innehåller intressanta bitar om hur ens barndom kan påverka en hela livet och om svårigheten att hitta sin egen väg och eget språk som målare. Atwoods dystopiska böcker faller mig mer i smaken.

Elin Möllerstedt

2011-01-15

Intressant uppväxtskildring. Vackert språk.

Merja A

2010-11-04

Jag tyckte väldigt mycket om boken. Det var intressant att läsa om Elaines och även hennes kompisars familjeliv i Toronto.
Det är många tankar som väcks: Hur beräknande och onda kan barn vara?Varför ingriper inte de vuxna?Alldeles uppenbart är att de grymheter Elaine utsattes för har följt henne hela vägen.

2010-02-12

Långsamt lunkar berättelsen fram. Jag har inte tålamod nog. Atwood imponerar bitvis, men tempot saknas. Det blir helt enkelt långtråkigt.

Annika Sjöström

2009-11-20