Katherine-teorin

Green, John

| 2015

När det kommer till förhållanden söker sig alla till en viss sort. Colin Singeltons sort heter Katherine. John Green tecknar än en gång ett omedelbart älskvärt porträtt av en ung man besatt av en teori.Colin befinner sig i ingenmanslandet mellan tonår och vuxen. Och hans hjärta har nyligen krossats. Igen. Han har dejtat, och blivit dumpad av, 19 Katherine. I kölvatten av K-19-katastrofen drar Colin, ett anagramfanatiskt före detta underbarn, ut på en road trip med sin (enda) kompis Hassan. Med 10000 dollar i fickan och ett vildsvin i hasorna, bestämmer sig Colin för att formulera en matematisk teori som ska kunna förutse hans nästa förhållande, hämnas de som dumpat honom och varna honom för framtida kärlekskatastrofer. John Green levererar en humoristisk roman - med ett fullmatat smart persongalleri - som ytterst handlar om att längs (den bokstavliga såväl som den metaforiska) resans gång...

Hilda Andersson

2023-07-16

Bra!

Martin Ljungqvist

2021-08-08

Jag gillar att huvudpersonen Colin har talang men att det framgår att han också har jobbat hårt för att ta tillvara på den; han läser mycket varje dag. Det är också kul han bildar anagram av ord och meningar. Colin och hans vän har en härlig kemi, de är olika och kompletterar varandra, de stöter på många karaktärer och äventyr under sommaren medan Colin arbetar på sin teori. Det finns flera olika symboler och referenser i boken. Det står mycket på wikipedia, sparknotes mfl om bokens teman. Talet 19 återkommer ofta, det är till exempel 19 Katherines och 19 kapitel i boken. Jag läste i en intervju med författaren att han valt talet 19 för att det är ett lagom stort primtal. Matematiken har inte så stor del i boken, förutom att Colin försöker hitta en matematisk formulering där alla hans tidigare förhållandens längd passar in och vem som dumpar vem. Han försöker alltså hitta en funktion som beskriver hans observerade parametrar i förhållanden och som då även kan beskriva alla andra förhållandens längd. Med matematiska termer låter det som regressionsanalys. Att beräkna förhållanden med matematik är ett tema som återkommer i böcker och filmer då och då. Här gör det att Colin reflekterar över sitt förflutna. Han vill också hitta sitt syfte i samhället. Boken är mycket feelgood och fungerar för både ungdomar och vuxna. Jag gillade den jättemycket! Kemin mellan karaktärerna, olika fakta inflikat, lite matematik och roliga episoder blev till en underhållande historia. Jag lyssnade på ljudboksversionen på engelska uppläst av Jeff Woodman som var jättebra på att göra olika röster på olika personer.

Sofie Bergqvist

2019-11-19

Rolig läsning!

Alice

2019-09-29

Svag trea. Trevlig läsning men betydligt sämre än Greens övriga böcker.

Liza Stöllman

2018-03-20

Sanna

2017-01-10

Jag har läst 2 andra böcker med John Green men den här var faktiskt sämst av dem men ändå bra! Jag tyckte den var rolig och läsa, gillade verkligen det här med matteteorin då jag själv kan ganska mycket om grafer. Fotnoterna var unikt och underbara, tror absolut att fler författare kommer använda sig av idén. Gillade verkligen själva handlingen dock var den lite seg. En mysbok! med inte så mycket action.

2016-04-29

En tvättäkta mattenörd som har en del egna tankar om livet. Den är varm, har humor och jag småler emellanåt. Men högre än ett medelbetyg blir det inte. Trots matten.

De allra flesta av John Greens böcker är skrivna i jag-form (åtminstone de som jag tidigare läst av honom: Looking for Alaska, The Fault in Our Stars och Paper Towns), och det är ju som bekant något som jag älskar. An Abundance of Katherines är inte skriven i jag-form, utan berättar likvärdigt om de olika karaktärerna, men med mest fokus på huvudpersonen: the child prodigy, Colin. Tyvärr tycker jag att boken förlorar lite på det berättardraget. Att låta böcker likt den här utgå från huvudpersonens eget perspektiv gör att även ganska triviala händelseförlopp kan tyckas bli intressanta, då ju oftast berättaren kan argumentera för det som händer och de beslut som tas. Det blir också lättare för oss som läsare att ta till oss den karaktär som berättar, och även kanske dennes närmaste vänner och personerna runt omkring då vi får de renodlade tankarna om dessa karaktärer serverade. När det istället är en utomstående (dock inte helt allvetande) berättare får vi varken det intressanta personliga perspektivet, men heller inte en tillräckligt medryckande och spännande handling för att klara sig UTAN just ett intressant personligt perspektiv, vilket gör att hela storyn faller ganska platt.

I An Abundance of Katherines har jag svårt att se det intressanta med handlingen och med det som Colin och Hassan tar sig för. Många saker som händer känns lite väl... random, och jag finner aldrig någon direkt sympati för Colin, trots att det är honom jag förväntas vara intresserad av. Jag köper inte riktigt att han ska vara ett översmart, genomklokt underbarn, när han på samma gång på allvar tror att han kan ta fram en teori som kan avgöra huruvida förhållanden kommer att hålla eller inte. Det känns lite väl sit-comaktigt, typ något Jerry Seinfeld skulle få för sig att ägna ett avsnitt åt, men passar inte riktigt in i min bild av en intressant (och smart) huvudkaraktär.

Boken ÄR underhållande, den är söt och ganska trevlig, men tyvärr inget mer än så.

Anna Hedenstedt

2016-01-07

Läste bara drygt hundra sidor. Trist och plastig. Orealistiska dialoger o karaktärer, som i en amerikansk sitcom.

Malin H

2015-04-07

Känner mig väldigt oexalterad över temat, utförandet och språket. Lite för crazy och lite för lamt på samma gång. Som att någon (författaren that is) försökte lite för mycket men det blev ett halvhjärtat bygge på grund av just detta.