Katedralen vid havet

Falcones, Ildefonso

| 2008

1300-TALETS BARCELONA är en stad i förändring. Pesten skördar offer, kriget närmar sig och inkvisitionens straff väntar alla kättare. Samtidigt pågår byggandet av folkets katedral: Santa Maria. Katedralen vid havet är en storslagen äventyrsroman för alla och den har redan tagit Spanien, Italien och Nederländerna med storm. Nu introduceras den i övriga Europa samt i USA. Den unge Arnau Estanyol växer upp i staden och vi följer honom från hans lekar kring katedralens bygge och på hans flykt från ett liv i fattigdom till samhällets högsta topp när han drygt femtio år senare som rik man är med och inviger katedralen. Katedralen vid havet är ett fantastiskt porträtt av 1300-talets Barcelona och Katalonien. Historiska fakta i kombination med sociala intriger, konspirationer och kärleksöden gör detta till en bokupplevelse för alla. Boken har sålt i två miljoner ex i Spanien och vunnit...

Iris Eriksson

2015-08-21

Jag blev faktiskt lite förvånad över hur bra jag tyckte om det här boken, jag hade förväntat mig någon tråkig dramahistoria om religion och så vidare, och visst var det drama i den, men skrivet på ett väldigt bra sätt och man ville verkligen följa med i den och veta hur det gick Arnau. Vissa saker blev jag extremt frustrerad över, som hur kvinnor behandlades, eller hur korkad Arnau var ibland, hur blind, och så vidare. Och vissa saker tyckte jag kändes.. konstigt, då jag själv växt upp med andra värderingar och synsätt. jag kände även sorg och ilska och massa andra känslor, precis som man ska känna när man läser en riktigt bra bok! Så jag tackar faktiskt min bokcirkel för att denna bok valdes ut. Tack!

Camilla Carlsson

2015-06-18

Älskar Barcelona. Älskar den här berättelsen om det gamla Barcelona och det gamla Spanien. Lätt en bok jag läser om och om igen.

victoria sörqvist

2015-03-31

Medryckande berättelse , svårt att lägga ifrån sig boken

Janine Sjöö

2015-01-08

En av de bästa jag någonsin läst.

Lars Wekell

2014-12-24

Bra!!

Tessy .

2014-11-13

Beroendeframkallande är bara förnamnet.

Eva Jacobson

2014-09-27

Saga för vuxna. Började ok. Efter ca halva ointressant och ännu mer saga.

Maria Jacobsson

2014-09-19

Intressant men mycket ojämn bok. Den tappar fart med en massa långa beskrivningar och vid några tillfällen har jag lust att ge upp den här boken. Tyvärr läste jag den som ljudbok, i en vanlig bok hade jag ju bara kunnat hoppa över några sidor

Susanne Rydvald

2014-07-17

En historia svart vit som dag och natt - man hoppar gäspande över 100 tals sidor fyllda av gatunamn etc och annat man inte minns på nästa sida eller så vrider man sig genomi de överdrivna teater karaktärernas mardrömmar ... vad
är det för en löjligt bok som skriver tex om garvare i medeltiden som glädjande tillverkar skinnkondomer åt sig själva ... slutsats - en författare som allt för ofta försöker fläta dagens norm och händelser i en annan tid ... otrovärt och tråkig

Maritha .

2014-07-03

Ojämn. Bitvis flytande och gripande, bitvis stel och föreläsande. Dessutom blir jag inte riktigt engagerad i personerna; trots det digra antalet sidor känner jag aldrig att jag kommer dem nära.

Lotta Berlin

2014-02-25

Jag fick den här boken -09 i födelsedagspresent. Jag tänkte i mitt stilla sinne "jaha, tack ska du ha"...
Men jag var ju tvungen att läsa den för att kunna tala om vad jag tyckte om den...
DET ÄR EN AV DE BÄSTA BÖCKER JAG LÄST!
Gripande, sorgsen, grym, kärleksfull, den har allt!
Läs den!

Anders Zorn

2014-02-17

Fint historiskt placerad roman. Bra miljöbekskrivningar. Enkel och endast måttligt engagerande historia. Lite för övertydligt pratig och pedagogisk på nåt sätt.

Izabela Kosznik

2013-12-29

Spännande medeltids roman

erik .

2013-10-22

Flera av karaktärerna känns väldigt ensidiga och berättelsen är något ojämn, samtidigt rycktes jag med i boken och hade svårt att lägga den åt sidan.

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag blev helt fascinerad av att läsa denna bok. Berättelsen om Arnau är skriven på ett fantastiskt sätt och beskrivningen av Barcelona under den tiden får mig verkligt intresserad av hur det egentligen var. När jag ett år efter att jag läste boken besökte Barcelona vad jag bara tvungen att besöka Santa Maria del Mar, som beskrivs i boken, för att få sen den med egna ögon. Ett gott betyg för en skönlitterär bok! Trots bokens tjocklek sträckläste jag den och det är en av de bästa böcker jag läst!

Josefine Ejebjörk

2013-08-31

För långdragen för min smak.

Anette Tunius

2013-07-10

Medryckande skildring från 1300 talets Katalonien. Kanske inte trovärdiga huvudpersoner, men en riktig underhållnings roman så det kunde jag släppa.

Ulrika Wahlström

2013-06-03

Fyra år sedan jag läste den, men minns den som fascinerande. Dock lite väl detaljerad ibland, men då skummade jag....

Axel Palm

2013-05-10

Boken var ojämn och otrovärdig.

Helena Almqvist

2013-03-31

En storartad klassiker som skulle bli underbar som film men är lite åt det långdragna hållet i mitten när han beskriver krigen men det är väl en smaksak iallafall ett måste för alla historienördar som mig

Mikael Björs

2013-03-03

Det var en bra bok, en härlig historia.

Agnetha Vesterdahl

2013-01-08

Tyckte mycket om boken. Spansk medeltidsmiljö och förhållanden jag inte visste så mycket om. En fängslande berättelse helt enkelt!

M W

2012-12-12

Jättebra

Gorazde Slimovic

2012-10-29

Som en spansk Arn-version. Rekomenderas.

Gunilla E

2012-09-04

Mycket läsvärd - en spännande tid som beskrivs. Intressant att följa människornas liv. Lite seg på slutet - men får en fyra ändå.

Eva Bohman

2012-08-27

Hade tyvärr för höga förväntningar på denna bok. Kan konstatera att historiska romaner är inte min grej.

Jonas Pettersson

2012-08-20

Klart läsvärd bok. Den tar lite stora kliv i tiden ibland och språket känns platt lite då och då, men ändå en bra historia.

Malin Lundh

2012-08-18

Blev lite långrandig ibland men en helt ok bok.

Linda Larsson

2012-07-21

Onödigt lång, men storyn lyckas ändå hålla kvar min uppmärksamhet.

Irene Malmeling

2012-06-26

Har längtat till Barcelona sedan jag läste den här boken! Vilken story! Vilket språk!

Karin Norlander

2012-03-07

Ojämn kvalitet med långa passager som är upprabblingar av historiska data och dessutom blir huvudpersonen "platt" då han alltid i alla sammanhang väljer den goda vägen och aldrig agerar som en vanlig människa med tillkortakommanden.

gun öberg

2012-02-15

en berättelse som fångade mig från sid 1. gick inte att lägga ifrån sig. en varm skildring av Barcelona på 1300-talet.

Marie ekenstav

2012-02-13

Den här boken är säkert jättebra i sin genre, men den genren är tyvärr inte min. Det är böckernas motsvarighet till en kostymfilm och allting är för mycket: tragedierna, detaljrikedomen och de historiska utvikningarna.

Anette Hökerberg

2012-02-11

En ?tegelsten? på nästan 700 sidor som tog sin tid att läsa. Boken var intressant då mycket är hämtat från verkliga händelser under 1300-talets Spanien. Sett som en ren skönlitterär bok är den lite tung. Det skrivs mycket om de olika kungarna och deras krig mot varandra och det känns lite oviktigt för Arnau och hans liv. Lite långa kapitel och nästan inga naturliga stycken där man kan lägga ifrån sig boken när ögonen går i kors.

Jonas Utterström

2012-02-10

Mycket om medeltiden och Barcelonas historia. Men Arnau känns inte trovärdig. Lättläst i alla fall.

Amir Mansourian

2012-01-12

Så fruktansvärd svart vit att det blir tråkigt. Huvudpersonen är så god och ädel att man vill strypa han. Bovarna å andra sidan är så genom onda att man bara skrattar åt dem.

Karin Löfstrand

2012-01-05

110801: Helt underbart! Under sommarens målarprojekt kunde jag fullkomligt gå upp i historien om uppförandet av katedralen "Santa Maria del Mar". En fantastisk berättelse helt i min smak, dessutom oerhört väl uppläst.

Maud Ekblad

2011-12-26

En bok att befinna sig i!

Ildefonso Falcones skildrar medeltiden på ett sätt, så att man faktiskt tror att det var så det var. Att få ta del av huvudpersonen, Arnau Estanyols familj, uppväxt - samtidigt som kyrkan till ära för den heliga modern, Santa Maria kyrka byggs, sten för sten - är en upplevelse! Arnau Estanyol är en bastaixos, vilket innebär att han forslar sten gratis till Santa Maria kyrkan. Santa Maria är folkets kyrka.

När man läser boken, ligger hela Barcelona där för ens fötter. Man kan följa med på kartan och se var gatorna, klostren ligger och inte minst hamnen. Katedraler byggs på den här tiden och en byggs i Barcelona, men det är ändå folkets kyrka som blir huvudpersonens hemvist. Katedralerna har kallats de fattigas bibel och då menar man den bibliska historia som finns berättad i bilder och skulpturer. Men, i Santa Maria kyrka var det ljuset som var unikt!

I boken får vi följa Arnaus relationer med olika kvinnor. Han står många gånger inför svåra val. Det är intressant att läsa hur han bemöter dem. Det viktigaste av allt i boken är nog den nära vänskap Arnau har till olika personer - till utsatta inte minst. Hög som låg, spelar ingen roll. Arnau lever ett liv, där ordspråket leva som man lär, passar in. Feodalväsendet, slaveriet har han åsikter om. Och han försöker göra något åt det - på sitt sätt.

En biljett till 1300-talet och en till Barcelona, föreslår jag!

Inger Mårtenson

2011-12-07

Jättebra. Den utspelar sig i Barcelona på medeltiden när inkvisitionen härjar. I klass med k.Follets svärdet och spiran maktns...

Tobbe Fransson

2011-11-20

Livegendom i medeltidens Spanien. Inkvisition, svek och våld. Allt som en äventyrsroman behöver.

Ethel Åslund

2011-11-11

När jag lyssnat några minuter undrade jag:Varför ville jag läsa den här? Var det en rekommendation? Jodå, Boktipset trodde att jag skulle ge betyget 4,1. Oj. Skildringen av Kataloniens historia och byggandet av kyrkan var mycket intressant, så jag funderade ett tag på om jag skulle ge två stjärnor, men konstaterade att jag inte kan ha det på mitt samvete. Denna rövarroman, med Nattsvarta Skurkar och en God och Ädel Hjälte - nej, det var en ren pina. Spännande? Inte ett dyft. Inläsningen hjälpte inte upp totalupplevelsen, men hade det varit en vanlig bok hade jag aldrig kommit igenom den.

Jenny Claesson

2011-09-30

Otroligt spännande bra och gripande, en Katalansk Robbin Hood.

Marie Rönnlund

2011-09-23

Har nog aldrig varit så arg ledsen och berörd över en bok och karaktärs öden tidigare.

eva arkelid

2011-07-12

Underbar, jag kan se det gamla Barcelona framför mig. Det är historia inbakat i berättelsen vilket tilltalar meig mycket.

Natasha Illyés

2011-05-22

Det är bra och relativt välskrivet. Väldigt lik Spiran och svärdet. Platta kvinnoporträtt och lite lätt gubbsjuk.

Lars Andersson

2011-05-16

Tilldragande historia. ( Kanske ) lite styltigt skriven emellanåt, men jag gillade den här boken. Stark 3:a.

h4l h4rtl3y

2011-04-27

fascinerande historia, med så många dimensioner: särskilt beskrivningarna av kvinnans utsatthet, underordnade position, är beskriven på ett känsligt sätt. Falcones låter läsaren färdas inte bara tillbaka i tiden, utan också genom tiden, och genom maktens ohämmade begär.

Bettan E

2011-04-08

Väliggt lång. Intressant med historia bl a om judeförföljelsen redan på 1300-talet. Lite seg!

Sara Eriksson

2011-03-01

Den var bra! Något vimsig när den hoppade framåt i tiden emellanåt, men mycket, mycket bra!

Samuel Karlsson

2011-02-22

Jag ville verkligen tycka om den här boken men gav upp när det var en tredjedel kvar. Jag stör mig för mycket på huvudpersonen. Han är allt för ädel, allt för korkad, allt för olycksförföljd. Och kvinnorna är horor, ragator, eller madonnor. Känns lite unket matcho på något vis. Sorry. Det blev bara en etta.

Malin Mohr

2011-02-16

Nu har jag ett till drömresmål Barcelona! Vill med egna ögon se och uppleva Santa Maria DEl Mar.
Katedralen vid havet var en fantastiks och gripande historia. Vilka människoöden...

Maria Johnson

2011-02-14

En fantastisk historisk roman om ett katedralbygge på 1300-talet. Detaljerat beskrivet, det som skildras är den"vanlige" människan och dennes vedermödor. Jag hade väldigt svårt att lägga den ifrån mig jag ville hela tiden läsa mer

Sarah Marklund

2011-01-21

Fantastiskt bra inläst. Trodde den skulle bli trist och seg till en början, men icket. Rekomenderas varmt!

Anna Dybeck

2010-10-12

En svag 3:a. Det borde ha varit precis min bok men av någon underlig anledning fann vi inte varann. Stundom en pekoral t o m, tyckte jag.

Dagny Nordmark

2010-08-11

En storslagen bok! Har dessutom varit inne i katedralen och blev helt betagen.

2010-07-23

Så bra.

Linda Hultén

2010-07-03

Hade svårt att slita mig från boken. Skildringen av miljöerna, personerna, de sociala orättvisorna känns in i märgen, lite av en känslomässig berg och dalbana -man lämnas aldrig oberörd. Boken är en klar femma.

Elisabeth Lundblad

2010-05-06

10 plus i betyg! Så glad att jag fick den här boken i min hand! Vi brukar vara en del i Barcelona-trakten/Roussillion så det gjorde det extra spännande att läsa om Kataloniens historia.

Susanna Svanberg

2010-03-11

Nja, lite för lång och osannolik historia. Säker roligare att läsa om man har en relation till Barcelona.

Jättebra bok som räcker länge.

Engelska Väninnan

2010-02-16

En tegelsten och bara sidantalet gör mig skeptisk. Romanen håller tyvärr inte hela vägen. Berättelsen är tyngd av information om de sociala och ekonomiska förhållandena på 1300-talet i Barcelona och har Du ett brinnande intresse för detta så är det här en bok för Dig. Det finns en äventyrsberättelse också, den om Arnau och hans far Bernat. Jag tröttnar till slut på Arnau och hans historia. Personteckningen är för ytlig och berättelsen har inget flyt.

En mycket mycket bra bok. Jag älskar tjocka böcker!!!!

Klas Arvidson

2010-01-04

Lyssnade till denna och kan bara konstatera att Johan Rabeus är kungen av uppläsare.

Ulla Englund

2010-01-01

Denna roman med 1300-talet som historisk bakgrund har tagit sååå lång tid att läsa; inte enbart på grund av sitt omfång (ca 650 sidor i pocketformat) utan även för att jag var skeptisk till den i början. Men jag greps av berättelsen så småningom och även av den kunskap jag fick på köpet.

Cicci Harström

2009-12-18

Den hade troligtsvis fått ett högre betyg om jag läst den själv. Tyvärr så gillar jag inte Johan Rabelius sätt att förställa rösten i tid och otid. Betyder verkligen jätte mycket om man gillar uppläsaren eller inte. Övrigt så tyckte jag boken var ok.

Peter L

2009-12-09

Läsupplevelse - även om en del av personporträtten är onyanserade och klickeartade.

Eva Landervik

2009-10-23

Spännande och lärorik om Barcelonas historia och även om Kataloniens. Rekommenderas till alla som vill resa dit och sen besöka kyrkan.

Sofia Åkerberg

2009-09-09

Mitt omedelbara intryck är att boken är väldigt ojämn -- ibland lyckas Falcones skapa intresse för sina karaktärer och skriva medryckande men inte sällan tappar han totalt. Han lyckas inte väva samman den stora historien om kungar och drottningar med Arnaus personliga historia. När berättelsen rör sig bort från Arnau blir den genast mer föreläsande och känns på det hela taget mest som en onödig utvikning. Inte heller försöken att få in lite idéhistoria i det hela fungerar särskilt väl utan känns ganska påklistrat.

Vad gäller genus-o-metern blir det i princip bottennapp -- alla kvinnor är antingen horor, häxor eller madonnor. Även i beskrivningen av klass finns en hel del övrigt att önska -- i stort sett alla adelsmän och rika personer (utom de som från början var fattiga och judarna) är elaka, småsinta och grymma.

Dessutom ställer jag mig lite frågande till titeln (kan förstås bero på översättningen). Santa Maria spelar enligt min åsikt inte en så pass central roll i handlingen att titeln känns motiverad. Den är förvisso viktigt i Arnaus liv men känns inte som det nav kring vilken hela berättelsen rör sig.

Gunilla Granberg

2009-09-03

En välskriven bok som förutom läsglädje ger dig insikt i historia, kultur, arkitektur. Fina personporträtt.
Besökte katedralen i somras. Det kändes stort.
Rekommenderas!!!

Vacker bok där man både kan lära sig om hur Barcelona såg ut för över sexhundra år sedan och kan njuta av en underbar historia som spänner sig över flera årtionden. Läs!

Mrs Gedal

2009-05-23

Katedralen vid havet utspelar sig i 1300-talets Barcelona där vi får följa Arnaus levnadsöde parallellt med spännande fakta om dåtidens seder och bruk. Det är intressant, medryckande och blir aldrig tråkigt. Men trots sina 657 sidor kompakt text blir språket och berättelsen något korthuggen. Det är mycket som avverkas på dessa dryga 600 sidor och ibland blir språket lite avhugget. Det är som om författaren velat ha med precis allt och inte förmått sig att sålla lite, vilket boken hade vunnit på. Det finns också ett och annat uttryck som känns något slitet och kliché-artat. Uttryck som "...försökte hon säga på ett språk som bara två kvinnor kan förstå." känns som det också hör hemma i 1300-talet. Men om man kan se förbi detta är boken absolut läsvärd och underhållande.