Katedralen vid havet

Falcones, Ildefonso

| 2008

1300-TALETS BARCELONA r en stad i frndring. Pesten skrdar offer, kriget nrmar sig och inkvisitionens straff vntar alla kttare. Samtidigt pgr byggandet av folkets katedral: Santa Maria. Katedralen vid havet r en storslagen ventyrsroman fr alla och den har redan tagit Spanien, Italien och Nederlnderna med storm. Nu introduceras den i vriga Europa samt i USA. Den unge Arnau Estanyol vxer upp i staden och vi fljer honom frn hans lekar kring katedralens bygge och p hans flykt frn ett liv i fattigdom till samhllets hgsta topp nr han drygt femtio r senare som rik man r med och inviger katedralen. Katedralen vid havet r ett fantastiskt portrtt av 1300-talets Barcelona och Katalonien. Historiska fakta i kombination med sociala intriger, konspirationer och krleksden gr detta till en bokupplevelse fr alla. Boken har slt i tv miljoner ex i Spanien och vunnit...

Jonas Enger

2017-02-05

Mycket bra!

Linda Billstrm

2017-01-15

Iris Eriksson

2015-08-21

Jag blev faktiskt lite frvnad ver hur bra jag tyckte om det hr boken, jag hade frvntat mig ngon trkig dramahistoria om religion och s vidare, och visst var det drama i den, men skrivet p ett vldigt bra stt och man ville verkligen flja med i den och veta hur det gick Arnau. Vissa saker blev jag extremt frustrerad ver, som hur kvinnor behandlades, eller hur korkad Arnau var ibland, hur blind, och s vidare. Och vissa saker tyckte jag kndes.. konstigt, d jag sjlv vxt upp med andra vrderingar och synstt. jag knde ven sorg och ilska och massa andra knslor, precis som man ska knna nr man lser en riktigt bra bok! S jag tackar faktiskt min bokcirkel fr att denna bok valdes ut. Tack!

Camilla Carlsson

2015-06-18

lskar Barcelona. lskar den hr berttelsen om det gamla Barcelona och det gamla Spanien. Ltt en bok jag lser om och om igen.

victoria srqvist

2015-03-31

Medryckande berttelse , svrt att lgga ifrn sig boken

Janine Sj

2015-01-08

En av de bsta jag ngonsin lst.

Lars Wekell

2014-12-24

Bra!!

Tessy .

2014-11-13

Beroendeframkallande r bara frnamnet.

Eva Jacobson

2014-09-27

Saga fr vuxna. Brjade ok. Efter ca halva ointressant och nnu mer saga.

Maria Jacobsson

2014-09-19

Intressant men mycket ojmn bok. Den tappar fart med en massa lnga beskrivningar och vid ngra tillfllen har jag lust att ge upp den hr boken. Tyvrr lste jag den som ljudbok, i en vanlig bok hade jag ju bara kunnat hoppa ver ngra sidor

Susanne Rydvald

2014-07-17

En historia svart vit som dag och natt - man hoppar gspande ver 100 tals sidor fyllda av gatunamn etc och annat man inte minns p nsta sida eller s vrider man sig genomi de verdrivna teater karaktrernas mardrmmar ... vad
r det fr en ljligt bok som skriver tex om garvare i medeltiden som gldjande tillverkar skinnkondomer t sig sjlva ... slutsats - en frfattare som allt fr ofta frsker flta dagens norm och hndelser i en annan tid ... otrovrt och trkig

Maritha .

2014-07-03

Ojmn. Bitvis flytande och gripande, bitvis stel och frelsande. Dessutom blir jag inte riktigt engagerad i personerna; trots det digra antalet sidor knner jag aldrig att jag kommer dem nra.

Lotta Berlin

2014-02-25

Jag fick den hr boken -09 i fdelsedagspresent. Jag tnkte i mitt stilla sinne "jaha, tack ska du ha"...
Men jag var ju tvungen att lsa den fr att kunna tala om vad jag tyckte om den...
DET R EN AV DE BSTA BCKER JAG LST!
Gripande, sorgsen, grym, krleksfull, den har allt!
Ls den!

Izabela Kosznik

2013-12-29

Spnnande medeltids roman

erik .

2013-10-22

Flera av karaktrerna knns vldigt ensidiga och berttelsen r ngot ojmn, samtidigt rycktes jag med i boken och hade svrt att lgga den t sidan.

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag blev helt fascinerad av att lsa denna bok. Berttelsen om Arnau r skriven p ett fantastiskt stt och beskrivningen av Barcelona under den tiden fr mig verkligt intresserad av hur det egentligen var. Nr jag ett r efter att jag lste boken beskte Barcelona vad jag bara tvungen att beska Santa Maria del Mar, som beskrivs i boken, fr att f sen den med egna gon. Ett gott betyg fr en sknlitterr bok! Trots bokens tjocklek strcklste jag den och det r en av de bsta bcker jag lst!

Josefine Ejebjrk

2013-08-31

Fr lngdragen fr min smak.

Anette Tunius

2013-07-10

Medryckande skildring frn 1300 talets Katalonien. Kanske inte trovrdiga huvudpersoner, men en riktig underhllnings roman s det kunde jag slppa.

Ulrika Wahlstrm

2013-06-03

Fyra r sedan jag lste den, men minns den som fascinerande. Dock lite vl detaljerad ibland, men d skummade jag....

Axel Palm

2013-05-10

Boken var ojmn och otrovrdig.

Helena Almqvist

2013-03-31

En storartad klassiker som skulle bli underbar som film men r lite t det lngdragna hllet i mitten nr han beskriver krigen men det r vl en smaksak iallafall ett mste fr alla historienrdar som mig

Mikael Bjrs

2013-03-03

Det var en bra bok, en hrlig historia.

Agnetha Vesterdahl

2013-01-08

Tyckte mycket om boken. Spansk medeltidsmilj och frhllanden jag inte visste s mycket om. En fngslande berttelse helt enkelt!

M W

2012-12-12

Jttebra

Gorazde Slimovic

2012-10-29

Som en spansk Arn-version. Rekomenderas.

Gunilla E

2012-09-04

Mycket lsvrd - en spnnande tid som beskrivs. Intressant att flja mnniskornas liv. Lite seg p slutet - men fr en fyra nd.

Eva Bohman

2012-08-27

Hade tyvrr fr hga frvntningar p denna bok. Kan konstatera att historiska romaner r inte min grej.

Jonas Pettersson

2012-08-20

Klart lsvrd bok. Den tar lite stora kliv i tiden ibland och sprket knns platt lite d och d, men nd en bra historia.

Malin Lundh

2012-08-18

Blev lite lngrandig ibland men en helt ok bok.

Linda Larsson

2012-07-21

Ondigt lng, men storyn lyckas nd hlla kvar min uppmrksamhet.

Irene Malmeling

2012-06-26

Har lngtat till Barcelona sedan jag lste den hr boken! Vilken story! Vilket sprk!

Karin Norlander

2012-03-07

Ojmn kvalitet med lnga passager som r upprabblingar av historiska data och dessutom blir huvudpersonen "platt" d han alltid i alla sammanhang vljer den goda vgen och aldrig agerar som en vanlig mnniska med tillkortakommanden.

gun berg

2012-02-15

en berttelse som fngade mig frn sid 1. gick inte att lgga ifrn sig. en varm skildring av Barcelona p 1300-talet.

Marie ekenstav

2012-02-13

Den hr boken r skert jttebra i sin genre, men den genren r tyvrr inte min. Det r bckernas motsvarighet till en kostymfilm och allting r fr mycket: tragedierna, detaljrikedomen och de historiska utvikningarna.

Anette Hkerberg

2012-02-11

En ?tegelsten? p nstan 700 sidor som tog sin tid att lsa. Boken var intressant d mycket r hmtat frn verkliga hndelser under 1300-talets Spanien. Sett som en ren sknlitterr bok r den lite tung. Det skrivs mycket om de olika kungarna och deras krig mot varandra och det knns lite oviktigt fr Arnau och hans liv. Lite lnga kapitel och nstan inga naturliga stycken dr man kan lgga ifrn sig boken nr gonen gr i kors.

Jonas Utterstrm

2012-02-10

Mycket om medeltiden och Barcelonas historia. Men Arnau knns inte trovrdig. Lttlst i alla fall.

Amir Mansourian

2012-01-12

S fruktansvrd svart vit att det blir trkigt. Huvudpersonen r s god och del att man vill strypa han. Bovarna andra sidan r s genom onda att man bara skrattar t dem.

Karin Lfstrand

2012-01-05

110801: Helt underbart! Under sommarens mlarprojekt kunde jag fullkomligt g upp i historien om uppfrandet av katedralen "Santa Maria del Mar". En fantastisk berttelse helt i min smak, dessutom oerhrt vl upplst.

Maud Ekblad

2011-12-26

En bok att befinna sig i!

Ildefonso Falcones skildrar medeltiden p ett stt, s att man faktiskt tror att det var s det var. Att f ta del av huvudpersonen, Arnau Estanyols familj, uppvxt - samtidigt som kyrkan till ra fr den heliga modern, Santa Maria kyrka byggs, sten fr sten - r en upplevelse! Arnau Estanyol r en bastaixos, vilket innebr att han forslar sten gratis till Santa Maria kyrkan. Santa Maria r folkets kyrka.

Nr man lser boken, ligger hela Barcelona dr fr ens ftter. Man kan flja med p kartan och se var gatorna, klostren ligger och inte minst hamnen. Katedraler byggs p den hr tiden och en byggs i Barcelona, men det r nd folkets kyrka som blir huvudpersonens hemvist. Katedralerna har kallats de fattigas bibel och d menar man den bibliska historia som finns berttad i bilder och skulpturer. Men, i Santa Maria kyrka var det ljuset som var unikt!

I boken fr vi flja Arnaus relationer med olika kvinnor. Han str mnga gnger infr svra val. Det r intressant att lsa hur han bemter dem. Det viktigaste av allt i boken r nog den nra vnskap Arnau har till olika personer - till utsatta inte minst. Hg som lg, spelar ingen roll. Arnau lever ett liv, dr ordsprket leva som man lr, passar in. Feodalvsendet, slaveriet har han sikter om. Och han frsker gra ngot t det - p sitt stt.

En biljett till 1300-talet och en till Barcelona, freslr jag!

Inger Mrtenson

2011-12-07

Jttebra. Den utspelar sig i Barcelona p medeltiden nr inkvisitionen hrjar. I klass med k.Follets svrdet och spiran maktns...

Tobbe Fransson

2011-11-20

Livegendom i medeltidens Spanien. Inkvisition, svek och vld. Allt som en ventyrsroman behver.

Ethel slund

2011-11-11

Nr jag lyssnat ngra minuter undrade jag:Varfr ville jag lsa den hr? Var det en rekommendation? Jod, Boktipset trodde att jag skulle ge betyget 4,1. Oj. Skildringen av Kataloniens historia och byggandet av kyrkan var mycket intressant, s jag funderade ett tag p om jag skulle ge tv stjrnor, men konstaterade att jag inte kan ha det p mitt samvete. Denna rvarroman, med Nattsvarta Skurkar och en God och del Hjlte - nej, det var en ren pina. Spnnande? Inte ett dyft. Inlsningen hjlpte inte upp totalupplevelsen, men hade det varit en vanlig bok hade jag aldrig kommit igenom den.

Jenny Claesson

2011-09-30

Otroligt spnnande bra och gripande, en Katalansk Robbin Hood.

Marie Rnnlund

2011-09-23

Har nog aldrig varit s arg ledsen och berrd ver en bok och karaktrs den tidigare.

eva arkelid

2011-07-12

Underbar, jag kan se det gamla Barcelona framfr mig. Det r historia inbakat i berttelsen vilket tilltalar meig mycket.

Natasha Illys

2011-05-22

Det r bra och relativt vlskrivet. Vldigt lik Spiran och svrdet. Platta kvinnoportrtt och lite ltt gubbsjuk.

Lars Andersson

2011-05-16

Tilldragande historia. ( Kanske ) lite styltigt skriven emellant, men jag gillade den hr boken. Stark 3:a.

h4l h4rtl3y

2011-04-27

fascinerande historia, med s mnga dimensioner: srskilt beskrivningarna av kvinnans utsatthet, underordnade position, r beskriven p ett knsligt stt. Falcones lter lsaren frdas inte bara tillbaka i tiden, utan ocks genom tiden, och genom maktens ohmmade begr.

Bettan E

2011-04-08

Vliggt lng. Intressant med historia bl a om judefrfljelsen redan p 1300-talet. Lite seg!

Sara Eriksson

2011-03-01

Den var bra! Ngot vimsig nr den hoppade framt i tiden emellant, men mycket, mycket bra!

Samuel Karlsson

2011-02-22

Jag ville verkligen tycka om den hr boken men gav upp nr det var en tredjedel kvar. Jag str mig fr mycket p huvudpersonen. Han r allt fr del, allt fr korkad, allt fr olycksfrfljd. Och kvinnorna r horor, ragator, eller madonnor. Knns lite unket matcho p ngot vis. Sorry. Det blev bara en etta.

Malin Mohr

2011-02-16

Nu har jag ett till drmresml Barcelona! Vill med egna gon se och uppleva Santa Maria DEl Mar.
Katedralen vid havet var en fantastiks och gripande historia. Vilka mnniskoden...

Maria Johnson

2011-02-14

En fantastisk historisk roman om ett katedralbygge p 1300-talet. Detaljerat beskrivet, det som skildras r den"vanlige" mnniskan och dennes vedermdor. Jag hade vldigt svrt att lgga den ifrn mig jag ville hela tiden lsa mer

Sarah Marklund

2011-01-21

Fantastiskt bra inlst. Trodde den skulle bli trist och seg till en brjan, men icket. Rekomenderas varmt!

Anna Dybeck

2010-10-12

En svag 3:a. Det borde ha varit precis min bok men av ngon underlig anledning fann vi inte varann. Stundom en pekoral t o m, tyckte jag.

Dagny Nordmark

2010-08-11

En storslagen bok! Har dessutom varit inne i katedralen och blev helt betagen.

2010-07-23

S bra.

Linda Hultn

2010-07-03

Hade svrt att slita mig frn boken. Skildringen av miljerna, personerna, de sociala orttvisorna knns in i mrgen, lite av en knslomssig berg och dalbana -man lmnas aldrig oberrd. Boken r en klar femma.

Elisabeth Lundblad

2010-05-06

10 plus i betyg! S glad att jag fick den hr boken i min hand! Vi brukar vara en del i Barcelona-trakten/Roussillion s det gjorde det extra spnnande att lsa om Kataloniens historia.

Susanna Svanberg

2010-03-11

Nja, lite fr lng och osannolik historia. Sker roligare att lsa om man har en relation till Barcelona.

Victoria Kttstrm

2010-03-10

Jttebra bok som rcker lnge.

2010-02-16

En tegelsten och bara sidantalet gr mig skeptisk. Romanen hller tyvrr inte hela vgen. Berttelsen r tyngd av information om de sociala och ekonomiska frhllandena p 1300-talet i Barcelona och har Du ett brinnande intresse fr detta s r det hr en bok fr Dig. Det finns en ventyrsberttelse ocks, den om Arnau och hans far Bernat. Jag trttnar till slut p Arnau och hans historia. Personteckningen r fr ytlig och berttelsen har inget flyt.

En mycket mycket bra bok. Jag lskar tjocka bcker!!!!

Ulla Englund

2010-01-01

Denna roman med 1300-talet som historisk bakgrund har tagit s lng tid att lsa; inte enbart p grund av sitt omfng (ca 650 sidor i pocketformat) utan ven fr att jag var skeptisk till den i brjan. Men jag greps av berttelsen s smningom och ven av den kunskap jag fick p kpet.

Cicci Harstrm

2009-12-18

Den hade troligtsvis ftt ett hgre betyg om jag lst den sjlv. Tyvrr s gillar jag inte Johan Rabelius stt att frstlla rsten i tid och otid. Betyder verkligen jtte mycket om man gillar upplsaren eller inte. vrigt s tyckte jag boken var ok.

Eva Landervik

2009-10-23

Spnnande och lrorik om Barcelonas historia och ven om Kataloniens. Rekommenderas till alla som vill resa dit och sen beska kyrkan.

Sofia kerberg

2009-09-09

Mitt omedelbara intryck r att boken r vldigt ojmn -- ibland lyckas Falcones skapa intresse fr sina karaktrer och skriva medryckande men inte sllan tappar han totalt. Han lyckas inte vva samman den stora historien om kungar och drottningar med Arnaus personliga historia. Nr berttelsen rr sig bort frn Arnau blir den genast mer frelsande och knns p det hela taget mest som en ondig utvikning. Inte heller frsken att f in lite idhistoria i det hela fungerar srskilt vl utan knns ganska pklistrat.

Vad gller genus-o-metern blir det i princip bottennapp -- alla kvinnor r antingen horor, hxor eller madonnor. ven i beskrivningen av klass finns en hel del vrigt att nska -- i stort sett alla adelsmn och rika personer (utom de som frn brjan var fattiga och judarna) r elaka, smsinta och grymma.

Dessutom stller jag mig lite frgande till titeln (kan frsts bero p versttningen). Santa Maria spelar enligt min sikt inte en s pass central roll i handlingen att titeln knns motiverad. Den r frvisso viktigt i Arnaus liv men knns inte som det nav kring vilken hela berttelsen rr sig.

Gunilla Granberg

2009-09-03

En vlskriven bok som frutom lsgldje ger dig insikt i historia, kultur, arkitektur. Fina personportrtt.
Beskte katedralen i somras. Det kndes stort.
Rekommenderas!!!

Mrs Gedal

2009-05-23

Katedralen vid havet utspelar sig i 1300-talets Barcelona dr vi fr flja Arnaus levnadsde parallellt med spnnande fakta om dtidens seder och bruk. Det r intressant, medryckande och blir aldrig trkigt. Men trots sina 657 sidor kompakt text blir sprket och berttelsen ngot korthuggen. Det r mycket som avverkas p dessa dryga 600 sidor och ibland blir sprket lite avhugget. Det r som om frfattaren velat ha med precis allt och inte frmtt sig att slla lite, vilket boken hade vunnit p. Det finns ocks ett och annat uttryck som knns ngot slitet och klich-artat. Uttryck som "...frskte hon sga p ett sprk som bara tv kvinnor kan frst." knns som det ocks hr hemma i 1300-talet. Men om man kan se frbi detta r boken absolut lsvrd och underhllande.