Katarinas bok

En vacker augustidag 1651 är Katarina på väg hem till prästgården i Morlanda. Hon är lycklig, i flera timmar ska hon och hennes älskade Sten få sitta bredvid varandra på kuskbocken. Bara de två.Men lyckan blir inte långvarig. Hemma styr den stränge fadern med sin hustru och ingen av dem ser med blida ögon på den fattige Sten. Katarina får ta hand om hushållet och sina yngre syskon. Hos henne växer en vilja att skapa sig en egen framtid, långt från hemmets förtryck. Snart är hon på väg söderut, mot ett nytt liv som köpmannahustru i danska Ribe.Katarinas bok tar vid där Ulrikas bok slutade och utgör andra delen i Maria Gustavsdotters atmosfärrika och spänningsfyllda släktkrönika om de tre prästdöttrarna Morlandeus.

Maria Carlsson

2021-08-14

Läsvärd romanserie!

Solveig Andersson

2021-03-27

Utomordentligt bra, jag fortsätter direkt med trean i serien. Läs den!

Del 2 även den super duper bra 😊😊

Ann Simonsson

2018-07-12

👍

Karin Axell

2017-04-29

Lättfänglsande historiska kvinnoöden. Spännande, intressant och väldigt lättläst trilogi om tre systrar. Jag har i och med denna serie fått lite mersmak för Maria Gustavsdotter historiska intressanta beskrivningar som fick mig att fnissa till lite nu och då. (Ska bli intressant att botanisera bland hennes andra böcker.)

ingela mellberg

2016-09-13

Fin historisk kvinnoroman

Katarina Strid

2016-03-12

Tyckte bättre om den här andra delen i serien än den första. Bra research, och episoderna från det krigsdrabbade Ribe berör.
Men man blir nedstämd över hur kvinnornas situation var på den här tiden.

Lotta Lettenström

2015-06-14

Fortsättning på Ulrikas bok. Böckerna handlar om prästdöttrarna Morlandeus på Orust i en tid när delar av Sverige var danskt på 1600-talet. Vi får följa hur en kvinnas liv kunde se ut på denna tid. Bra historisk roman!

Linda Jönsson

2015-04-16

Så himla bra!

My.loved.books

2015-02-27

En bra och intressant bok. Ser framemot tredje och sista delen.