Kastanjemannen

Sveistrup, Søren

En kvinna hittas brutalt mördad på en lekplats i Köpenhamn. Vid kroppen finner man en liten figur gjord av två kastanjer och tändstickor. När figuren undersöks upptäcker man fingeravtryck från en ung flicka som spårlöst försvann för mer än ett år sedan.Samtidigt som polisen jagar en mördare letar de också efter spår som kan leda dem till den lilla flickan ? tänk om hon fortfarande lever?"Kastanjemannen" är bladvändarläsning i högt tempo med överraskande vändningar.

2023-11-22

Danska deckare brukar passa mig och det händer att jag vill ha dem utan att egentligen veta exakt vad de handlar om. Så var det med Kastanjemannen. Jag fick den i födelsedagspresent samma år som den släpptes. Ett par år senare så hade den hunnit bli TV-serie utan att jag hade läst den. Då plockade jag faktiskt fram den och ställde den i det som jag kallar för min prioriterade hylla. Det tog ytterligare två år innan jag började läsa.

Vi kom lite på kant, boken och jag. Kanske är det översättningen, kanske är det så i original, men det är väldigt många upprepningar och då menar jag samma ord som förekommer mycket nära varandra i texten. Ofta finns det bra synonymer att använda i stället. Dessutom är korrekturläsningen dålig och det ger ett slarvigt intryck. Nästan som att den svenska översättningen stressades fram.

Det märks att författaren brukar skriva filmmanus, Kastanjemannen är väldigt visuellt berättad. Det är många detaljer om miljön och det känns ibland som scenanvisningar. Jag vill inte säga att jag blev besviken, men jag blev inte heller överväldigad.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/11/bok-kastanjemannen-av-sren-sveistrup.html

2023-07-15

Nja, hade större förhoppningar på den här boken. Kanske gör den sig bättre som TV-serie ändå.

Malin Johansson

Jolie Zetterlund

2021-11-10

Anna Jensen

2020-11-23

En riktig bladvändare - superspännande och högt tempo från start. Svårt att lista ut slutet och hur allting hänger ihop, då författaren ger oss många sidospår som verkar högst troliga. Det märks att författaren är manusförfattare - det är inte så målande prosa, utan mer fokus på handlingen, vilken går i högsta fart.

Persongalleriet är väl ganska klassiskt för en deckare av den här sorten. Dock ger det mersmak och jag skulle vilja följa karaktärerna ytterligare. Själva händelserna i boken är ganska makabra och lite väl detaljerade för min smak, men ger ändå känslan av att vilja ha mer - att komma vidare i historien. Jag vill ha mer!!

2020-05-24

Riktigt spännande och svår att lägga ifrån sig. Ibland lite förutsägbar, ibland inte. Men det hör väl också till genren. Ibland är den tung att läsa på grund av alla mer eller mindre sargade barndomar den innehåller. Och en nackdel är att även om en kvinna får vara ansedd som utredare och att hon också är grym på många vis, så måste hon tydligen ha en ändå lite bättre manlig motsvarighet som ser till att hon inte missar de viktiga ledtrådarna.

ElinsBokhylla

2020-04-05

Bokens handling består rakt igenom av hämnd, jag förstod rätt så snabbt att det var någon som var ute efter att straffa kvinnorna som mördades så brutalt. Det var det väldigt lätt att räkna ut, däremot så var det en större tvist i slutet än vad jag hade trott och det var en positiv överraskning. Däremot så måste jag ändå säga att jag tyckte bokens handling och motivet till de brutala morden inte var så verklighetstrogna, det kändes som att det var för komplicerat för att det skulle kunna ha hänt på riktigt. Tyvärr var det många delar i bokens handling som för mig kändes lite för overkliga, vilket var negativt för min del.
Jag upplevde även att det var lite svårt att komma in i handlingen, jag fick kämpa ett bra tag innan jag riktigt hade fastnat och bokens spänning sög fast mig tills den igen avtog lite mot slutet.

Søren Sveistrup är enligt mig bra på att skriva bestialiska och äckliga mord och mordplatser, det måste jag ändå medge. Det var många stycken i boken som var riktigt äckliga att läsa, varav uppgörelsen mellan gärningsmannen och poliserna i slutet av boken var en av dem. Även om morden kanske inte kändes så jätte verklighetstrogna i sig så tillförde de en riktigt spännande och bra detalj i boken.

Bokens tempo var emellanåt bra, det fanns en del riktigt spännande kapitel och en del mindre spännande kapitel som gjorde att jag lätt fastnade i boken. Så tyckte jag även att boken var lite väl för långdragen, upplevde det som att en del av kapitlen var onödigt långa och handlingen drogs ut på ett sätt som var lite tråkigt och som gjorde att spänningen försvann.

Sveistrup hade även lyckats få till karaktärernas samspel och bakgrund på ett väldigt bra sätt, det var bra att han inte blandade in så mycket privatliv bland poliserna. Det kan jag uppleva blir lite för invecklat och överdrivet i vissa fall, jag uppskattar mer när författaren fokuserar på karaktärerna och deras yrke som polis mer än privatlivet.
Søren Sveistrup är även jäkligt skicklig på att beskriva omgivningen och miljön, samt karaktärernas känslor och agerande. Ibland var det nästan som att man själv satt med i rummet där diskussionerna pågick eller i det rum som mordoffret hittades i, oerhört bra skrivet.

Huvudkaraktärerna stod ut mest hos mig, jag gillade Mark Hess väldigt mycket och skulle gärna vilja läsa någon mer bok med honom som huvudkaraktär igen.
Dock upplevde jag att det var lite rörigt med alla olika karaktärer i boken, det var många olika namn och personer som cirkulerade i handlingen och det blir alltid lite förvirrande för mig, tyvärr. Jag upplevde även att det blev lite rörigt med de olika danska namnen på städer, gator och så vidare, en del namn fick jag läsa om några gånger för att förstå.

Kastanjemannen av Søren Sveistrup är en riktigt bra och spännande debutbok, karaktärerna är välskrivna och miljöbeskrivningarna är riktigt bra.
Även om jag tyckte att boken var lite seg emellanåt och lite utdragen så tyckte jag att det var en spännande och bra bok. En bok med mycket blod, känslor och styckade delar, men det känns som att någonting fattas och jag blev inte riktigt helt såld på slutet. Men jag kan starkt rekommendera denna bok!

Maria Jacobsson

2020-02-26

En riktigt otäck deckare på över 550 sidor späckade med mord och jakten på förövare. Det var lite trögt att komma in i handlingen, lite för rörigt med alla danska namn tror jag. Men sedan rusar det på i ett rasande tempo. De två huvudpersonerna är skickligt karaktäriserade och känns trovärdiga. Beskrivningarna i boken är som häntade i ett filmmanus och frammanar med lätthet bilder i mitt huvud, inte alltid så trevliga bilder...

Helena Rasmusson

2020-01-26

Spännande & bra bladvändare! Hoppas det kommer fler!

Evasbokhylla

2019-10-19

Vilken spännande bladvändare! Precis så bra som jag hoppades på.

2019-09-23

Spännande! Fast jag tror att den skulle ha passat bättre som "läsbok" än att lyssna på.

Karin Johansson

2019-09-22

Jättebra. Längtar till nästa bok...

Stefan Andreasson

2019-07-31

Riktigt spännande bok

Kerstin Kjällgren

2019-07-15

Spännande från första till sista sidan. Hoppas på fler böcker av Søren Sveistrup

Ellinor

2019-07-02

Ojojoj vilken bladvändare! Storyn, karaktärerna, spänningen, drivet i handlingen ... 5 av 5. Jag är ingen riktig deckarläsare så där annars men den här var riktigt svår att lägga ifrån sig.

Jan Banan

2019-05-15

Mycket bra bok som har det mesta en spännande deckargåta behöver. Dessutom en stilig inläsning av Mattias Linderoth.

2019-04-28

Nära en femma! Riktigt, riktigt spännande och välkomponerad intrig. Härliga människoskildringar, komplexitet i handlingen och ett driv som gör det svårt att lägga ifrån sig denna deckardebut. Vad månde bliva?

Jennie W

2019-04-01

Spännande! Lika bra som tv-serierna, hoppas läsa mer av Søren Sveistrup i framtiden.

Spännande, stark & skickligt skriven!

Karolin L

2019-02-24

Jag äskade serierna Brottet och The killing som Sveistrup manusförfattat. Kastanjemannen är riktigt spännande ovh karaktärerna beskrivs på ett väldigt bra sätt. Sakta men säkert får man personporträtten klart för sig. Bra tempo!

A H

2019-02-22

Spännande och annorlunda.

Ann Simonsson

2019-02-02

Vill läsa mera av Sveistrup. 👏

2019-01-29

Kastanjemannen är Søren Sveistrups debutroman. Jag förstod ju nästan att den skulle vara väldigt bra, eftersom Søren Sveistrup är manusförfattaren bakom den danska serien Brottet (Førbrydelsen) och även den amerikanska versionen av serien, The Killing. Jag älskade båda versionerna av serien.

Och jag blev verkligen inte besviken på Kastanjemannen, för den var mycket bra. Den känns ju nästan som en film eller en serie när man läser den, och jag skulle bli förvånad om den inte kommer att filmas så småningom.

Kastanjemannen är välskriven, spännande, otäck, lättläst, blodig, skrämmande, och mycket, mycket bra. Jag tyckte väldigt mycket om dom två poliserna i boken, och skulle gärna läsa fler böcker om dom.

Rekommenderar absolut boken, som får högsta betyget av mig.