NU: Jonas bor med fru och barn utanför Göteborg. Det går bra för firman och han hinner vara både engagerad pappa och idrottstränare. Allt är i det närmaste perfekt. Tills en sen natt då han råkar få höra ett samtal. Efter det är ingenting sig likt. Smärtan från det förflutna dyker upp igen med dubbel kraft.
DÅ: Han hänger med halvkriminella kompisar, stämplas som mindre vetande i skolan och blir nertryckt hemma av sin smarta storasyster. Den enda han kan vara sig själv med är Rebecka, som inte bryr sig om vad andra tycker och tänker. En dag händer det ofattbara och hela tillvaron kastas omkull. Efter det stänger han dörren om sig själv och kastar knivar i väggen medan tiden passerar.
Nu håller allt som hans liv är uppbyggt kring återigen på att rämna. Kanske måste han göra upp med det gamla för att en dag kunna leva fullt ut?
Kast med liten kniv är en roman om bagaget som vi alla går...
Visa mer
NU: Jonas bor med fru och barn utanför Göteborg. Det går bra för firman och han hinner vara både engagerad pappa och idrottstränare. Allt är i det närmaste perfekt. Tills en sen natt då han råkar få höra ett samtal. Efter det är ingenting sig likt. Smärtan från det förflutna dyker upp igen med dubbel kraft.
DÅ: Han hänger med halvkriminella kompisar, stämplas som mindre vetande i skolan och blir nertryckt hemma av sin smarta storasyster. Den enda han kan vara sig själv med är Rebecka, som inte bryr sig om vad andra tycker och tänker. En dag händer det ofattbara och hela tillvaron kastas omkull. Efter det stänger han dörren om sig själv och kastar knivar i väggen medan tiden passerar.
Nu håller allt som hans liv är uppbyggt kring återigen på att rämna. Kanske måste han göra upp med det gamla för att en dag kunna leva fullt ut?
Kast med liten kniv är en roman om bagaget som vi alla går och bär på, om en frånvarande vuxenvärld, men också om vänskap och kärlek. Som alltid i Sara Kadefors romaner blandas ljus och svärta, berättat med stor skärpa.
SARA KADEFORS har tidigare utkommit med romanerna Fågelbovägen 32 och Borta bäst som båda mottagits med fina recensioner och nått ut till en stor läsekrets.
Hon har dessutom skrivit flera böcker för barn och ungdomar, bland annat Sandor slash Ida som belönades med Augustpriset 2001.
Sara Kadefors skriver även dramatik för TV, radio, film och teater.
Elise Karlsson på Svenska Dagbladet menar att det är ett porträtt som griper tag i läsaren och skriver att Kadefors är en författare man känner sig trygg med: Kadefors har en förmåga att ladda varje scen, så att det som skulle kunna bli segt framåtsläpande prosa i andras händer blir medryckande i hennes.
Eva-Lotta Hultén på Göteborgs-Posten ser en trovärdig skildring av vuxenlivet där: Sara Kadefors styrka är hennes mycket skarpa blick för det sociala spelet och för alla identitetsmarkörer vi använder oss av. Dialoger, miljöer och karaktärer är trovärdiga
Jacob Carlander på Östgöta Correspondenten gillar kontrasterna mellan ljust och svart, samt humor och allvar: Hon rör sig hemtamt mellan tonåringens kaotiska värld och det vuxna medelklasslivet med sina fasader. Far mellan yta och djup. Han ser boken som fängslande, men att den också lockar till tankar om våra egna liv.
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker
Det första jag läser av Sara Kadefors, men garanterat inte det sista. Jag gillade denna boken skarpt! Bra skrivet om Jonas och hans liv som tonåring och som vuxen. Välskrivet, känns som om man är där och då. Lagom dos av humor, glädje, sorg. Rekommenderas!
Sträckläste boken. Växlar mellan tidsepoker på ett bra sätt, berättelsen griper tag i mig och jag måste få veta hur det går. Slutet är ganska oklart, men ändå förlösande.
Hade säkert varit bättre att läsa än att lyssna. Rörigt att veta var man var eftersom man först inte visste om det var nutid eller dåtid mellan varje kap. Låter lika släpigt genom hela boken. I övrigt är den hemskt deprimerande. Kände att jag själv blev allt för påverkad.
Seg i början, sedan bättre och faktiskt riktigt bra mot slutet. Läste boken med en klump i magen, inte direkt någon feelgood-bok. Blev också ganska förbannad på karaktärerna i boken, den ena var dummare än den andra, vilket förvisso inte gör boken dålig, men man blir ju lite frustrerad :-). I övrigt gillar jag författarens språk.
En bok jag läste med stigande intresse. Har läst flera vuxenböcker av Kadefors, den här är den bästa hittills. Samtidsskildring om en mitt-i-livet-kris där plågsamma barndomsminnen knackar på när tillvaron rasar ihop.
Sara Kadefors bygger upp en psykologisk värld som känns annorlunda, gripande - och trovärdig. Jonas kryper in under mitt skinn och jag engagerar mig. Slutet är dock lite svagt.
Ångest; under uppväxten men framför allt i vuxentillvaron. Bokens huvudperson var med om ett väldigt trauma i tonåren som tynger honom även som vuxen med fru och två barn, dåtid och nutid berättas parallellt. Ont i magen-känslan släpper först på sista sidan.
Åh, vad bra! Mycket beroende på igenkännandet och referenser och annat från min barndom (och nutid). Men naturligtvis också beroende på författarens sätt att berätta en historia - nutid och dåtid vävs ihop på ett naturligt sätt. Sällan jag gråter när jag läser, men så skedde nu :-)
Väldigt bra uppläsare som verkligen fångar huvudpersonens röst. Jag vill hela tiden veta vad som händer härnäst och dras snabbt in i berättelsen. Hoppen mellan dåtid och nutid funkar bra. Fast jag blev väldigt irriterad på huvudpersonen i nutid, men det är också ett tecken på att jag blev engagerad i berättelsen.
Nu tycker jag faktiskt att Sara Kadefors får till en 5:a. Sandor slash Ida tyckte jag oerhört mycket om, men sen tycker jag inte att hon har fått till sina vuxenromaner lika bra. Förrän nu då.... den här är rätt tung och det faller mig i smaken.
En roman med barn- och vuxenperspektiv i växelvisa kapitel. Lättläst och läsvärd, men lite tjatig mot slutet. Huvudpersonens oförlösta barndomstrauma ligger som en våt filt över hela berättelsen och gör honom förlamad.
Det här var en mycket, mycket bra bok. Tycker att Sara Kadefors skriver på ett så bra sätt, så man verkligen lever sig in i berättelsen.
Har läst flera ungdomsböcker av Sara, som jag har tyckt mycket om. Men framförallt så har jag tyckt väldigt mycket om hennes två tidigare romaner för vuxna, “Fågelbovägen 32” och “Borta bäst“.
“Kast med liten kniv” handlar om Jonas som ung, och Jonas som vuxen, och man får följa hans två åldrar i vartannat kapitel.
Mycket gripande och välskrivet. Och jag kan verkligen rekommendera boken.