Kartor för vilsna älskande

Aslam, Nadeem

| 2006

Jugnu och hans älskade Chanda är försvunna. I likhet med så många andra unga par i England levde de tillsammans utan att vara gifta - men i sina pakistanska familjers ögon har de dragit skam och vanära över hela släkten. Ryktena om vad som har hänt dem blir allt mer fantastiska, men det dröjer fem månader innan historien börjar rullas upp. En vinterdag grips Chandas båda bröder, misstänkta för att ha mördat de två ungdomarna. Jugnus bror Shamas har bott med sin hustru Kaukab i England i många år. Kaukab är rättrogen muslim och lever kvar i det gamla landets sedvänjor. Hon står nästan helt utanför det engelska samhället och talar med en vit person kanske tre gånger om året. Hon håller på alla gamla traditioner. Även...

Alldeles för lång. Och många namn. Villade bort mig. Drog mig för att läsa. Gillar språket, storyn och hur den förmedlar kvinnoförtryck.

Britt Dahlström

2012-05-03

Försökte läsa den. Kändes bara jobbig och ointressant.

Maria Lindén

2012-03-24

Läste 2/3 av boken, men fastnade inte alls för den och till och med slutade läsa den. Kan vara att jag inte orkade med en sådan här bok just nu eftersom det kräver en del energi

Karin Söder

2012-02-29

Hade höga förhoppningar om boken, kanske var de för höga. Tre stjärnor blev det slutgiltiga betyget, men jag hade faktiskt kunnat ge två :-(! Nåja, nu har jag iaf läst den...

Elisabet Ekdahl

2011-10-30

En oerhört vacker, tragisk och gripande berättelse om kärlek, förtryck och skam.

Kari Ansnes

2011-05-14

Ville inte att boken någonsin skulle ta slut! Mycket bra skildring av kulturer som möts och vad som kan hända. Tänkvärd!

Nils Thor

2010-05-26

Intressant inblick i en främmande kultur. Men alltför mångordig.

jan dalgren

2010-04-18

efter att ha hört författaren på bokmäsan 2007(?) ett måste. otroligt rik berättelse om mötet mellan pakistanska arvet och det moderna livet i london. Sataniskt, men skildrad med sån värme och respekt, även de mest idoitiska försök at stoppa de ungas försök at hitta ett eget liv

kristina wirén

2009-08-01

Fantastiska bilder, vacker, storslagen och en djupt tragisk roman om islam, kulturkrockar, hat och kärlek.